Lagring

Ser ikke ut som disse har forhandler i Norge, men det er kanskje noen som har vært borti systemene demmers likevel?
http://www.reallyusefulproducts.co.uk/uk/html/storage-towers.php
Og disse http://www.reallyusefulproducts.co.uk/uk/html/traydetails.php

Ser ut som de har mye gode løsninger, både små rom og store rom. Har lyst på…

IKEA hadde noen modulære plastskuffer i sortimentet sitt for ikke alt for lenge siden, det kan jo tenkes at man får tak i de på en eller annen måte brukt el.l. Har en haug av disse og de fungerer bra. Serien heter KUPOL og ligner veldig på de du linket til. Det eneste aberet er at de er ugjennomsiktige og dermed bør merkes.

Har et par liknende hyller av plastikk som bildet du har linket til viser. Eneste aberet med disse er at de ikke er helt stødige. Dersom skuffene fylles med Lego er jeg redd at du ikke får glede av de øverste skuffene i en rack med 8-9-10 skuffer fordi hele greia kan falle ned, selv om de kanskje prismessig er ok.

Svenske Stefan Holm (høydehopper og AFOL) har skrevet en artikkel om legosortering her:
vf.se/kronikor/holm/sorteringskollaps

The evolution of LEGO sorting:
news.lugnet.com/storage/?n=707

Men tilbake til Harald sin “utfordring”, uansett hvilken sortering eller lagringsmetode man velger så vil jeg sterkt anbefale ett modulært system som lar seg endre på alt ettersom hva du bygger og hvilken byggestil du har, samt at den lar seg utvide med tiden og etterhvert som du får flere deler.
Med dette mener jeg at man for eksempel satser på bare SmartStore bokser som lar seg stable slik at to små passer oppå lokket til en stor. Eller at boksene har samme footprint men har forskjellig høyde som går opp høyden på de store. Dessverre gjør ikke SmartStore det i høyden…

Jeg har kommet til det punktet at jeg vurderer å ha sånne “overflow” bokser, altså at man av noen av delene har så mye at mesteparten er i en stor boks som da gjerne kan gjemmes litt mer bort, og så fyller man heller på i en mindre boks etterhvert.
Uansett valg av system så liker jeg også at boksene er gjennomsiktig eller iallefall delvis gjennomsiktig slik at man kan se hva som er inni dem uten å måtte løfte av lokket på alle boksene for å finne det man trenger til enhver tid.

For de nyeste lagringssystemet mitt så valgte jeg å lage hylle selv av Hobbyplater med Melanin, det vil si de har ett ferdig slitebelegg på slik at du slipper å male eller behandle dem på noe vis.
Så valgte jeg noen bokser som passet mitt system best mulig, og siden jeg skulle lage hyllene selv så kunne jeg tilpasse dem til boksene som jeg ville. Og gav minimalt med tomrom mellom boksene: viewtopic.php?p=32923#p32923

Store Zip-lock poser er jo også en god ide til de store boksene hvor man har forskjellige deler oppi men som man ikke bruker så ofte. Da slipper du noen faste inndeling inni boksen som bare tar ekstra plass og aldri passer helt til antallet deler man har. Zip-lock posene vil jo være så fleksibel at det oppstår veldig lite tomrom i boksene.

JK Brickworks (Jason Allemann) har akkurat lagt ut en filmsnutt fra hans lager før rett før han flytter: youtu.be/4t8Knb8_KYc
Er jo mange flotte løsninger der.

Jeg har alltid vært skeptisk til de hyllesystemene der selve hyllene er av plast. Kan ikke tenke meg at det blir særlig stabilt når man kommer litt opp i høyden og får mye last i hyllene.
www.elfa.no har jo ett system hvor hylle/skinnesystemet er i metall og man putter inn for eksempel disse “mesh kurvene” som er tettvevd metallnett.
no.elfa.com/site/no/nor/produkte … zcUhPmyNBc

SmartStore har forresten også sitt eget hyllesystem for å henge opp Smartstore boksene på hylleknekter som er av metall og som henger på metallskinner som skrus i veggen. Ser veldig solid ut.