Laget en litt annerledes LEGO kreasjon

Litt usikker på om folk vil føle dette som reklame, men jeg kan jo forklare bakgrunnen for at jeg laget denne modellen så skjønner dere kanskje mere.

Altså firmaet jeg jobber i driver å selger videokonferanseløsninger. Og nå skulle det lanseres ett helt nytt produkt, for første gang en hardware ting.
På kontoret til produktmanageren har det stått en slik enhet på hylla som han har drevet å testet på over lengre tid. Og han har passet godt på den for den var lenge kun en av få ferdigproduserte enheter. Men på fredag i forrige uke ble enheten flyttet fra hans kontor og ut i fellesarealet utenfor slik at alle andre på servicekontoret skulle få kunne teste enheten litt. Den flyttinga ble gjort mens produktmanageren var borte og dermed også uvitende om flyttinga. En av kollegaene mine spurte meg da (litt på fleip) om jeg ikke kunne lage en modell i LEGO å sette på kontoret hans for å se hvordan han reagerte.

Så jeg gjorde. Jeg tok med meg originalen hjem og satte meg ned noen timer på fredags kveld og en del timer på lørdagen. Enheten er jo svart og det er jo det vanskeligste å fotografere, så det er ikke så lett å se detaljene på bildet under. Men siden dette var bare en kjapp MOC så fikk jeg ikke alle detaljene slik som jeg ønsket det selv, slik som baksiden med alle kabeltilkoblingene :slight_smile:

Men LEGO modellen har en micro-motor for panorering høyre/venstre (kan snus rundt 360 grader) og en PF Medium motor for tilt-funksjonen. Står en PF IR-mottaker helt i front rett under linsa. PF-batteripakken ligger på den ene sida.
Grunnen til bruk av micro-motoren var ganske enkelt fordi den sparer mye plass da jeg ikke trengte noe nedgiring og motoren tar liten plass i seg selv.
I utgangspunktet hadde jeg lyst å putte inn ett lite trådløst kamera som jeg har liggende. Men da ble linsehuset så kantete (måtte bruke slopes), så da droppet jeg det. Finnes jo slike store “makaroni” buer som jeg kunne brukt, men hadde ingen av de i sort, så da ble det heller disse kvartsirkel brikkene som jeg hadde mye av. Diameteren ble faktisk bare noen millimeter større enn originalen.

Ser nå i ettertid at jeg kunne gjort flere ting bedre. Kunne kanskje ha hengslet de tilene som er rundt på kantene slik at det ble en mer jevn bue. Kunne også brukt en PF medium motor isteden for den dyre micromotoren. Og så kunne jeg laget detaljene på baksiden hvor alle kabeltilkoblingene er.

Og så kan jeg vise bildet:

Og så kan jeg fortelle hva som skjedde videre, noe som jo var helt uventet og ikke planlagt i det hele tatt.
Produktmanageren kommer på jobb på mandags morgen og setter seg ned på kontoret sitt og tenkte han skulle ta en kjapp test av noe på systemet, griper tak i fjernkontrollen (den originale) og ser opp mot enheten og skjønner ikke helt hvorfor kameraet ikke ville reagere. Så går det noen sekunder og så hører vi en latter fra kontoret. Da har han oppdaget hva som stod på hylla! :slight_smile: Han likte den tydeligvis godt, og gikk å viste modellen til direktøren som med en gang sa at den måtte være med på lanseringen som var på torsdag (i går). Jeg skjønte ikke helt hvorfor men det var jo litt morsomt at LEGO modellen fikk slik oppmerksomhet. Siden modellen er i 1:1 skala og bare avviker litt på målene så passet den helt fint i den esken til den originale enheten.

På lanseringen var det masse folk som kom og blant annet tre personer fra leverandøren i Kina, og vistnok fikk LEGO modellen stor oppmerksomhet var flere som påstod de ikke så at den var laget av LEGO først og trodde dette vare en første prototype som hadde blitt laget.
Skal ta noen flere bilder av modellen når jeg får den tilbake om noen uker (og om den kommer tilbake, da det var mulighet at leverandøren ønsket å kjøpe modellen…).

Gratulerer med jobben Øyvind :smiley:

He, he, en festlig legohistorie! Pent bygget!

Fin moc du har laget :smiley:

Fin modell og veldig bra historie :smiley:

Fin historie og flott modell :slight_smile:

Ditto!
Godt bygget!
Lykke til med salget…
Bård