Lage egen belysning/effekter

Jeg har gjort et lite prosjekt med Kwik-E-Mart for å sette inn lys, og tenkte jeg skulle kjapt dele litt erfaring. Jeg begynte egentlig bare å sette lys i taket, som lystoffarmaturer typisk for en mini-market, og “produserte” først et sett med armaturer jeg hadde tenkt å koble sammen etter at jeg satte de i taket.
[attachment=7]IMG_20170919_172215.jpg[/attachment]

Som du kanskje ser satt jeg “glass” på disse, men det var unødvendig, og det gjorde de ganske klumpete.

[attachment=6]IMG_20170919_172226.jpg[/attachment]

Etter å laget disse fant jeg ut at det var bedre å lage strenger med LED-lamper i serie, for å lettere balansere det mot en strømforsyning. Jeg prøvde meg litt frem og fant det jeg likte var 2 i parallell i hver 1x2 plate og fire slike i serie, forsynt av 12V med en 33ohms motstand i serie. Dette ga godt lys, ikke for mye effekt over motstanden, og god levetid på LED’ene.

Først fjernet jeg “staven” under på 1x2 platene, så ble hver plate er borret inn i slik at lederen går inn (f.eks.) oppe til venstre, parallelt gjennom to kaldhvite 0508 SMD og ut igjen nede til høyre (dette varierte litt ettersom hvor lampa skulle plasseres, men prinsippet er det samme). Det mest effektive fant jeg var å tre plata på den lederen som kom fra forrige plate, lodde på en SMD, lodde en SMD på lederen som skulle ut, og så lodde disse sammen igjen inne i plata. Loddet jeg begge SMD’ene på en leder var det lett at de løsnet når jeg koblet den andre lederen på, og loddet jeg alt sammen før jeg tok den inn i plata så løsnet gjerne minst ett loddepunkt.

Når det var loddet ferdig fylte jeg plata med verniss. Dette holder SMD og ledere på plass, jeg brukte også denne til å feste lederne til taket. Når denne er herdet sitter den godt, men piller du på den kan du fjerne den uten å etterlate merker i ABS.plastikken.

[attachment=5]IMG_20170919_173617.jpg[/attachment]

Taket ble litt rotete, men dette er jo tross alt Kwik-E-Mart…

[attachment=4]IMG_20170918_191350.jpg[/attachment]

Når taket så var fullt belyst ble kjølerne seende veldig mørke ut, så da ble det en runde til. Her er det bare SMD som er festet med verniss rett i rammen på døren. Satte jeg lyset noe lenger inn ble bare øverste hylle belyst, og det så bare rart ut. Her har jeg brukt veldig fin leder, ikke den lakkerte jeg har sett referert til tidligere, den er plastbelagt, men den er ikke tykkere (AWG 36, eller 0.0127mm2), mest for at den ikke skal synes, men hvis man vil kan man fint legge den mellom klosser. Jeg er derimot ikke noe for det, det vil legge skjevt press, men det er opp til hver enkelt.

For å legge denne slik at det ikke ble noen ledere “liggende i veien” la jeg det i skråtaket. Der har jeg dessverre vært nødt til å borre gjennom noen standarklosser for å komme helt rundt, men for meg er det greit. Det estetiske kommer i første rekke her, så lenge det Lego-bygget.

[attachment=3]IMG_20170918_155525.jpg[/attachment]

Ble en del fikle-arbeid, mest for å finne ut løsninger. Det er drevet med standard mini-USB som blir boostet til 12V. Jeg forsøker fortsatt tenke ut en “power-brick” til boost-koblingen, så den kan gjemmes. Enn så lenge ligger den bare på taket, men selve tilkoblingen er begynt “skjult”. Jeg ville ha muligheten til å ta vekk taket, så det er fortsatt mulig å åpne bakveggene og koble av taket for å fjerne det.

2x3 klossen inneholder motstandene og tilkoblingene til taket. Den sorte og rød ledningen er til kjølerne.

[attachment=1]IMG_20170919_175320.jpg[/attachment]

Dette er boost’eren jeg må lage et system til.

[attachment=0]IMG_20170919_175338.jpg[/attachment]

Til syvende og sist er jeg fornøyd. Så langt, det blir muligens noen revisjoner…
[attachment=2]IMG_20170918_191602.jpg[/attachment]

Andre med erfaringer de gjerne vil dele?

Kult! Jeg har ikke laget noe selv enda, men har endel tanker.

Ser du har gått for kaldhvitt lys, og det funker jo greit i den butikken. Selv er jeg mer glad i varmhvitt.
Og hvorfor har du valgt de jævla små 0805 LEDene? Syns 1206 er små nok :wink:
Du skriver levetiden ble bra med de koblingene du har nå, hvor lenge har det lyst da?

Har endel tanker om lysstyring med sekvenser med av/på og dimming.
Det skal være enkelt å lage et egnet program for det man vil ha lys på.
Er jo mange som selger lys, men har ikke sett noen brukbare lysstyringer.

Ellers ville jeg vel gått for 5V og ikke 12V for da mener jeg det blir enklere.
Men det er jo et designvalg.

Bra at du deler erfaringen din.

Jeg gikk spesifikt for kaldhvitt på grunn av at det var Kwik-E-Mart, er helt enig i at hvarmhvitt er et bedre valg (stort sett) alle andre steder.

Tok 0805 på grunn av plassen. Er mulig med større (har prøvd), men når man ser på lampa synes jeg det ser “feil” ut, liker at det synes det er mellomrom mellom lyskilden og armaturen. Så smak og behag, egentlig. Men på kjølerne må man ha såpass liten fysisk størrelse hvis man ikke skal begynne å felle inn.

Levetiden kan jeg ikke svare for ennå, det vil ta litt tid å brenne de ut, men med effekten gjennom de så burde de nesten overleve meg…

12V kommer litt fra antallet sløyfer, det passet bra ut med én sløyfe per tak-“plate”, og for å slippe å synke mye effekt over motstanden ble dette den beste løsningen jeg klarte prøve meg frem til. Et annet bygg kan helt sikkert få en annen spenning, og det er jo kjekt med lett tilgjengelige DC-regulatorer, man sjonglerer som man vil. Nå har den stått et par dager på en nesten tom nødlader (5,1V), og står sikkert et par til. Litt tap er det i boost’en, men forbruket er jo minimalt.

Skal etterhvert (langt inn i fremtiden) bygge og sette lys i Ghostbusters HQ, og da tenker jeg forsøke en Arduino-sak for å legge inn effekter, hadde vært kult om du postet litt erfaring rundt lysstyring om du har, evt. når du får. Er jo sånn det er morsomt å lære ting!

Stilig, godt jobbet!

Jeg har løst det på min måte, med fjernstyrt og dimmbart LEDlys i taket inni og LED…“tråd” utenpå;

instagram.com/p/BLyz8LRgIn5 … =chilis_no
Video:
instagram.com/p/BIs5jHAh9qZ … =chilis_no