Kurvet vegg

Skal bygge en kurvet vegg rundt en plate 4x4 1/4 sirkel eller en plate 6x6 1/4 sirkel. vil helst ha en glatt rundet vegg. Dersom jeg bruker enten bow 1/4 4x4x1 eller en sylinder kvart 4x4x6 får jeg ett svak punkt i kurven da det ikke er overlapping mellom brikkene. Er noen legodeler eller byggemetoder dette kan løses på og få fremdeles på glatt rund vegg? Eller er eneste muligheten og binde det sammen med plater på toppen.

Jeg vet bare om en løsning, og det er som du vel nevner hvis du bruker [partimg]6003[/partimg] [part]6003[/part] - da får du låst bue-elementene til de rette veggene. Men det tar jo mye plass “innover” i byggverket…

Edit: eller så kan du jo bruke [partimg]30565[/partimg] [part]30565[/part] og en plate (eller brick) innover fra veggen ved siden av - og så bruke en plate (eller annet) mellom disse for å låse dem sammen. Da kommer du ikke sååå langt innenfor…

Hvordan skal du bygge videre oppover?
Hvis innsiden ikke skal være synlig, kan du jo forsterke med en indre vegg og fylle tomrommet med denne: [part]45590[/part] [partimg]45590[/partimg]

Skal bygge noe på innsiden. Men det blir ett tak på toppen så får forsterke det der. men det blir ett par slike vegger så ville bare sjekke om det var noen andre måter og bygge det på.

[partimg]2577[/partimg] [part]2577[/part] kan forresten også brukes hvis du vil holde deg til brick-høyder (så får du ikke så mange stygge “hull” i buen…:wink:)