Kre-0 brikker - Erfaringer?

Hei
Jeg flytter diskusjonen fra kjøp og salg tråden hit, siden Kre-0 ikke har noe med Lego å gjøre:-)

Jeg så en del av Kre-0 settene tidligere i år, men kjøpte ett lite sett i går. Er positivt overrasket over kvaliteten på brikkene, de kjennes ut og sitter som Lego.
Bruksanvisningen var ikke veldig bra, og gjenbruk av klosser i roboten/bilen var heller dårlig (De mangler nok Legos kreativitet)…
Og det er vel best å ikke si noe om Kre-0 minifigurene, de er ikke veldig…eh pene…
Det er litt spennende siden det er Hasbro som står bak, de har muskler til å utfordre hvem som helst. I tillegg har de veldig mange lisenser som gjør at de kan komme opp med tøffe sett.

Hva tror dere, har Lego endelig fått en verdig konkurrent?
(Med det mener jeg at hverken Megablocks, cobi, Sluban, osv har kvalitet nok til å utfordre Lego)

Barn bryr seg nok ikke om det er Kre-0 eller Lego de leker med…

Mvh
Vegard

Lego får aldri en verdig konkurrent. Tenk så inarbeidet alt med Lego er. Bare brickset og bricklink er uerstattelige. Personlig slår jeg “hardt” ned på alt som kan forveksles med Lego men som ikke er det. Her er det Lego for (nesten) alle pengene! :wink:

En ting er jo om de får en konkurrent i AFOL-markedet, en annen ting er om de får en konkurrent i forbruker-markedet. Det siste tror jeg det absolutt er en stor mulighet for.

+1

Noen som har testet hvor kompatibelt Kre-0 er med LEGO?
Tok en ekstra kikk på settene i butikken i dag. Ser at de har mange deler som ser lik ut som LEGO, men de har mange spesialdeler som ikke finnes i LEGO også. De settene som jeg har sett til nå er kun Transformers.
Fargene såg jo sånn ca ok ut, men la merke til en del ujevnheter i fargene på enkelte deler. Nå vet jeg ikke om det gjaldt bare utstillingmodellene eller om dette gjelder alle brikkene. Og utstillingsmontrene ser også veldig ut som en LEGO-kopi :slight_smile:

Den store fordelen med LEGO slik jeg personlig ser det er at LEGO har eksistert i lang tid og at de fleste delene er kompatible med hverandre, selv de som ble laget for 30 år siden passer med de som er laget i dag. Jeg passet på å si de “fleste” for LEGO selv har gjort den brøleren noen gang å lage deler som ikke funker med LEGO-system (tenker da på en del Scala-deler for eksempel).
LEGO har til nå laget prima kvalitet uten sidestykke.

Har tatt litt på Megablock og de holder bra kvalitet sånn jevnt over. Har ett eneste Cobi sett som jeg kjøpte bare for å teste, der må jeg dessverre si kvaliteten er dårlig. Faktisk festet Cobi deler seg bedre til LEGO enn til andre Cobi deler. Men begge disse to har en del kule deler…

Om noen kjøper ett slik Kre-0 sett så hadde det vært morsomt å høre her om deres erfaring på kvalitet og kompatibilitet.
Og som Chillis sier så er jo Brickset og Bricklink med på å gjøre LEGO mer attraktivt for oss AFOL og det skal nok mye til for at vi går over til ett annet merke.

edit: endret feilsitering

Det har jeg ikke sagt, selv om jeg er enig:p
Chilis var vel den som sa det:)

Luza: beklager skriveleifen :slight_smile:

“Om noen kjøper ett slik Kre-0 sett så hadde det vært morsomt å høre her om deres erfaring på kvalitet og kompatibilitet.”

Jeg kjøpte og monterte en stor Optimus Prime fra Kre-O (for å ha i vinduet).

  • Byggemanualen var ikke like god som LEGO, ofte var brikken du skulle montere skjult på bildet som viste hvordan figuren skulle se ut nå (var ikke noe problem, men var som sagt ikke like god).

  • Selve kvaliteten på settet virker bra nok, men litt skeptisk til enkelte ting som brystplatene m/vindu (litt for få festepunkter på enkelte deler som gjør at de kan falle av ved lek / forflytning)

  • En helt klar tabbe de har gjort er å ha kuleledd i ankelen på figuren. Tyngden blir litt for stor, så det er ikke særlig lett å posisjonere ham i flere positurer. Han kan helt fint stå men da står han forholdsvis rett opp, du kan også stille ham opp knestående.

  • Fargene på brikkene kan jeg ikke si jeg så noen feil ved, men de med “sølvfinish” så litt rare ut til jeg skjønte hva de var :stuck_out_tongue:

Jeg har ikke sjekket kompatibilitet med LEGO, men de -ser- veldig like ut (så like at jeg ikke forstår hvordan det ikke er brudd på lisens). Jeg skal ta meg litt tid i morgen på jobb til å se om de går overens med vanlige LEGO brikker eller ikke :slight_smile:

Personlig foretrekker jeg LEGO, men er veldig glad i Transformers, derfor tok vi de inn i det hele tatt til butikken.

Dette mener jeg å huske at LEGO også hadde problemer med på de første Bionicle figurene. Men dagens Bionicle figurer har fortsatt kuleledd i ankelen, men de leddene er ganske stramme så det går helt fint å sette dem i positur bare ikke vekta blir FOR stor.

Var blant annet denne sølvfinishen jeg også syns var rar. Men også de gule delene, ut ifra den utstillingsmodellen jeg såg virket det som det var litt ujevnheter i gulfargen både mellom deler men også på en enkelt del.

Her er det viktig å teste begge veier: hvor godt fester LEGO på toppen av en Kre-0 brikke og så hvor godt fester en Kre-0 på toppen av en LEGO brikke.
Og så sammenligner du LEGO-LEGO og Kre-0 mot Kre-0 og forsøker å kjenne etter om de sitter like bra. Kan være lurt å se om du finner deler som er noenlunde lik konstruksjon på.

Da har jeg selv kjøpt ett Kre-O sett for å sjekke hva dette er for noe.
Kjøpte følgende sett: #36421 Bumblebee fra serien Kre-O Transformers. Kostet 189,50 på Toys’R’Us

Settet har 335 deler og byggeanvisning for to forskjellige modeller, Bumblebee i bil modus og i robotmodus. Uheldigvis kan ikke modellen transformere mellom de to modusene, man må ta den helt i fra hverandre og bygge opp fra grunnen av.
Settet inneholder også tre stykk såkalte “Kreons” (Kre-O’s svar på LEGO Minifigs).

Har ikke tatt noen bilder. Kan fikses dersom noen virkelig er interessert…

Skal her komme med mine inntrykk av settet, men husk at jeg kanskje ikke er helt nøytral i mine betraktninger med tanke på lang bruk av ett annet kjent merke, og var i utgangspunktet veldig skeptisk :wink:

Først eska: Litt mer solid enn LEGO sine, dvs tykkere papp. Denne esken hadde også ett håndtak som også fungerte som en lås på lokket. Man kan dermed ha delene i esken og frakte den med seg dit man måtte trenge den (søppeldynga for eksempel?). :slight_smile:

Innholdet var pakket inn ganske likt som LEGO sine: flere poser med diverse deler i hver pose. Ikke noe nummerering eller trykk på posene. Plasten på posene var ikke av den tynne typen som lett kan rives sund som i LEGO, men av mer sånn vanlig “brødpose” kvalitet. Helt greit, men ikke like lett å åpne for hånd.

La merke til at disse Kreons figurene var i hver sin lille pose. Klistremerket lå løst i esken sammen med byggeveiledningen. Ingen av delene var krøllete.

Delene: Første inntrykket var at de var av en litt stivere type plast enn LEGO sine deler. Fargene virker som de var av god kvalitet og har en jevn kvalitet blant alle delene i settet og delene var ikke “gjennomsiktige”. Men fargene skiller seg fra LEGO sine farger. I dette settet var det mest gult og sort, men også lys grå, mørk grå, blå og rød. Noen deler hadde print, slik som på Kreons figurene og på det store robot hodet. Ellers var det klistremerker.

Det er mange deler som er lik de som finnes hos LEGO men også veldig mange deler som ikke finnes hos LEGO. Noen deler som jeg skulle ønske LEGO også hadde laget. Og noen veldig unødvendige, slik som en 1x1 brikke med høyde som to plater. Den kunne likegreit ha vært laget av to stk 1x1 plater…

En måte å identifisere disse brikkene på er at kun en av knottene på hver brikke har hull i seg, resten er helt slette. På tiles er det ingen kjennetegn, kan være ett tall under, men ellers ikke noe som sier hvem som har laget den.

Hjulene i denne modellen var laget av plast, altså ikke noe gummi her. Felg og dekk i en hard del, og med en fast halv technic pin som festepunkt. Felgen var malt på den sorte plasten.

Kreons figurene: Disse var faktisk en forbedring til LEGO sine, men var mange små tynne deler så jeg antar de ikke er like slitesterke som LEGO minifigurene og at disse tynne delene lett kan knekke. Armer og bein var mer bevegelige da de var festet på ett kuleledd i skulder og hofte og kunne derfor også beveges litt ut fra kroppen. Noe som gjør figurene litt enklere å posere. Samt at det var kun en lang stud mellom hofte og torso som gjør at man kan vri på overkroppen i forhold til beina. Figurene er bittelitt høyere enn en LEGO minifig. Utils til figurene kan brukes på LEGO og motsatt. LEGO hatter går fint å bruke om hverandre, men de LEGO hår delene som er litt lengre og går helt ned på skuldrene kom ikke helt nedpå da disse Kreons figurene var litt bredere i skuldrene. Kreons figurenes ansikt har alle en hake, en veldig firkantet en…

Modellene: De to modellene som var i dette settet ser jo veldig bra ut, men siden jeg er godt kjent med designet fra LEGO kan jeg lett se at det ikke er en LEGO-designer som har vært med å lage disse. Proposjonene på bilen var ikke helt korrekt, klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er, men tror hjulene er for små og taket litt for høyt. Den robot modellen vet jeg ikke helt hva jeg skal sammenligne med da jeg ikke har bygget noen slike fra LEGO. Men den har kuleledd i skuldre, albu hofter, knær og ankler. Så den kan lett poseres på forskjellige måter.

Byggingen: Gikk veldig greit og byggeanvisningene var klare og fine og enkle å følge. Var for det meste 4 trinn pr side, med trinn 1 og 2 øverst og 3 og 4 under. Dette føltes litt rart, tror (uten å ha sjekket det) at LEGO begynner ovenfra og går nedover, men muligens at layouten på sidene i anvisningen bare var annerledes.

“Clutchpower”: gjorde noen enkle tester med forskjellige deler og de er 95% LEGO kompatible. Dvs at det er noen deler som er annerledes enn hos LEGO og derfor ikke passer helt sammen med LEGO på grunn av utformingen. Men ellers passer de helt fint sammen. Delene holdes veldig godt sammen, til sammenligning med det Cobi settet jeg har så sitter disse delene veldig godt sammen med hverandre og sammen med LEGO. Men det var ett par deler der som satt litt dårlig sammen, men det var bare noen få unntak. Har ikke testet slitestyrken for å se hvor lenge disse Kre-O delene holder clutchpower oppe, men kan ut fra plastkvaliteten anta at den er noe svakere enn hos LEGO (siden plasten kjennes hardere ut antar jeg at de slites ut kjappere).

Konklusjon: Mange fine deler jeg skulle ønske fantes hos LEGO også. Noen deler var konstruert litt smartere enn hos LEGO, for eksempel LEGO del [part]98282[/part] er det en 1x2 brikke i bakkant, mens hos Kre-O var det bare en 2x2 plate rett bakover.

Siden fargene ikke passet sammen meg LEGO og kvaliteten kjentes ikke like bra ut som LEGO så kommer jeg nok ikke å kjøpe mer av Kre-O. Men de ER billigere enn LEGO. Så ja, de er en verdig konkurrent til LEGO.