Klossesorteringsmaskin

Her er en utfordring.

Ideen er å lage en maskin som sorterer innkommende plater (helst flere typer, men la oss si i første omgang 4x8) og sorterer dem som vist på bildet. De skal ikke presses sammen, men de skal settes oppå hverandre i samme retning, uansett hvordan man kaster dem inn i maskinen.
Bruk for det? Deler satt sammen på den måten tar mye mindre plass enn om de er løse i en pose :slight_smile:

[attachment=0]sort01.gif[/attachment]

M.a.o en stablemaskin.

Men idéelt sett ønsker du også å sortere på type. Og farge?

Hvor mye må maskinen kunne ta i mot av gangen?

Ideelt sett ja, men i første omgang er problemet det å orientere klossene riktig (dvs. detektere hvordan de er orientert og så gjøre noe med det). Ideelt sett skal den også kunne sette gummistrikk rundt hver sett med 20 stk elns :slight_smile: men det kommer vi tilbake til senere!
Det ville vært fint om den kunne tatt imot mange deler om gangen, men det blir kanskje fase 2. Fase 1 er passe på at de ikke setter seg fast (samme problem som med GBC-moduler).

Litt forvirret…men ja takk. Høres fint ut.

Tenkte jeg kanskje kunne lage et spor mellom knottene som gjør at plater som er oppned faller litt lavere enn de andre, og så lage en sperring basert på høyden…
[attachment=0]sort02.gif[/attachment]

Ideen er god. Men jeg tror du får problemer med første del av maskinen. Platene kommer til å kile seg i den “trakten” hvor det er meningen at de skal snu seg. Dette systemet tror jeg er bedre at det er laget med noen technic pin som står på en slik måte at platen snur seg i lengderetningen uansett hvilken vei de kommer ned, og så må hele saken riste litt forsiktig sideveis eller kansje sirkulært. Dette for å minske sjansen for at noe kiler seg der i første del av maskinen.
Neste del av maskinen tror jeg vil fungere bra, men du må jo ha en eller annen sensor der som aktiverer en arm som får platen presset sideveis, uten at den vris rundt sin horisontale akse. Og så lager man en slags “rutsjebane” for å få snudd platene med knottene riktig vei. Må også være en sensor i fremføringsmekanismen som gjør at de der de to banene møtes så må det ikke bli trafikk-kork.

Denne saken ligner litt på ett prosjekt jeg hadde på Teknisk Fagskole elektronikk :slight_smile:
Der var det en “fiske avskjellingsmaskin” som skulle gjøres mer effektiv. Det hele fungerte slik at fisken ble først badet i ett enzym som gjorde at fiskeskjellene kunne løsnes lettere, de kunne rett å slett bli spylt av, men da måtte fisken plasseres rett vei slik at spylerstrålen traff på skrå inn under skjellene.
Først var det ett transportbånd som hentet fiskene opp fra karet med enzymet. Så havnet de på en ru overflate som ristet sideveis i forhold til transportbåndet, dette gjorde noen fisk gikk til høyre og andre til venstre etter å ha kommet fra transportbåndet. De som gikk den ene veien ble så ført i en bue rundt og tilbake og dermed hadde man to renner med fisk med hodet i rett retning. Så gikk de inn i en Y som gjorde at de samlet seg til en rekke med fisk. Der ble det styrt av noen sensorer i hver renne og noen motoriserte roterende børster i hver renne som fraktet frem en og en fisk med en jevn strøm frem til spylemaskinen.

Kanskje man kunne fått til noe slikt? Altså knoppene ned gir jo en annen friksjon enn knoppene opp?
Børster for fremtrekk gjør jo at man ikke er avhengig av platestørrelse og kan brukes til mange forskjellige typer plater eller brikker, men likevel snu dem rett vei.

Jeg kan ikke annet enn å si lykke til og gleder meg til å se den når den er ferdig =)
Langt over min kunnskap…

Enig med Eiker86 … Lykke til :slight_smile:

Takk :slight_smile:
Ja, det må være litt risting der i begynnelsen og en trafikkork-sensor der de to banene evt. møtes (akkurat som med bagasjebånd på flyplasser). Her er en litt forenklet versjon som kanskje gjør at jeg kan unngå å bruke dyttearmen:
[attachment=0]sort03.gif[/attachment]