Kjøpt meg billig LOT som var mye mer enn de bildene på finn.

Hentet det idag (igår) fredag, kom hjem og planen var å bygge Pet shop men ble nysgjerrig på LOT’en

Hittil har jeg bygget 13 modeller som mangler 1-2 brikker hver… dette var et LOT fra 74 til tidlig 90 tallet bl.a 4756: Shrieking Shack, 7470: Space Shuttle Discovery-STS-31, 7019-1: Viking Fortress against the Fafnir Dragon og flere fra 70-80 tallet…

fikk med meg 357: Legoland Fire House der hadde hingen til stigebilen vært knekt, trodde jeg hadde en på “lageret” men var knekt der også, så dillemaet er om jeg skal lime den eller bricklinke en, alt er komplett!!

hvis lime: hvilken lim?, er jo fysj å lime som i the lego movie da :smiley:

ellers har jeg fått alt for mye for pengene der… skulle ønske det var en Green Groocer der, men nei :confused:

Det er “fysj” å lime de forskjellige delene sammen, men du skal jo reparere én del og da er det jo helt greit?
Men det krever jo at du har alle bitene fra den knekte delen. Samt at du må bruke sterkt lim. Ett annet moment er at nøyaktigheta på LEGO er jo så høy at bare ett lite lag med lim i mellom delene vil utgjøre at delen blir litt lengre. Samt at plasten kanskje ble litt deformert rundt bruddflaten når den knakk? Ser ikke helt åssen du skal få tilbake den samme styrken og nøyaktigheta med å lime.

Men det var ett hengsel? Og da antar jeg den er knekt helt i rota der hvor delene roterer om hverandre? Da gjør det kanskje ikke så mye om delene blir noen micrometer lengre fra hverandre enn originalt?

Det var del 3149c01 på settet 357 brannstasjon, den som løfter stigen, men fant ut at den kan jeg la være! Den sitter jo fast når stigen er nede så det skal ikke lekes med uansett!

Men tenkte det mye som deg FONIX, med at ting utvides, enten smelter limet da blir delen kortere også :slight_smile:

Har fått bygget ytterligere 3 modeller siden jeg startet tråden, gjenstår 4-5 igjen!!


Krazy Glue, såklart… :wink:

Hvis man skal lime Lego trenger man noe som ikke egentlig er lim, bare løsemiddel.
Alle butikker som selger plastbyggesett har et lim som egner seg, men resultatet blir penere hvis du får tak i en tyntflytende variant som skal føres på med pensel. Det får du i butikker som selger modelltog.
For eksempel: http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt.php?selected_id=20882&StrSearch=lim

Jeg har diverse lim her, etter jeg la plasthobbyen på hylla, Uhu med kanyle, Tamyia med pensel osv.

Men Krazy Glue har jeg ikke :confused: hmmm (hehe)

Det er ingen av de limene som egentlig er lim, det er snakk om løsemidler.

Krazy Glue er et bestemt varemerke av superlim. som alt annet superlim slipper det fra ABS (Lego) for et godt ord.