Kjøpe enkeltdeler av LEGO Technic

Til den det måtte gjelde,

Jeg lurte på om det fantes noen mulighet for å kjøpe egenkomponerte sett med LEGO Technic i Norge? Jeg er teknologistudent og har nylig oppdaget at LEGO godt kan brukes til å lage maskiner av ulike typer ikke ulikt det som brukes/har blitt brukt i teknologien gjennom tidene. Jeg tror dette er en god måte å bedre sin forståelse av f.eks. booleansk logikk o.l. En løsning som brukes på den offisielle siden til LEGO hadde jo vært det beste, men jeg forstår at de ikke kan sende til Norge.

Jeg bor i Tromsø, så lokale butikker ville vært det beste, men andre norske butikker er så klart også en mulighet.

-Eivind

Studerer du på universitetet i Tromsø? Om du gjør det, så vet jeg at de (Ifi på Matnat) på en av de datakursene som kjøres her bruker LEGO Mindstorm settene. Der er det også en go del deler med. Om du spør dem pent kan de helt sikkert låne ut noen slike sett til undervisningsøyemed…

Vitensentret har også en god del Mindstorm sett, men det tror jeg ikke de låner ut til andre enn sine egne studenter. Men det skader jo ikke å spørre.

Desverre så har vi i Norge ikke tilgang til å handle ved hjelp av LEGO Factory, og det er likevel begrenset med Technic deler i LEGO Factory.
Så alternativet ditt er vel helst å bruke programmer som MLCad eller lignende for å planlegge hvilke deler som trengs i den saken du skal lage og så gå på BrickLink å handle inn de delen derfra. Det blir iallefall rimeligste måte.

Ellers så er jo Extra Leker de rimeligste her i byen (joda, jeg er fra Tromsø jeg også), så kikk igjennom hvilke deler du trenger så kan det jo hende at det er lønnsomt å kjøpe noen av de store Technic settene.

Er det noe spesielt du tenker å bruke for de boolske funksjonene? Pnaumatikk? Eller reint mekanisk med tannhjul/stag osv?