Kjøp fra internett

Jeg så på salg av forskjellige sett på briclinck og jeg lurte på om det var lurt/sikkert å kjøpe fra utlandet. Hva kan jeg forvente i porto og om forvented leveranse tid osv.

bricklink.com/search.asp?pg= … archSort=P

Bricklink er generelt et trygt og godt sted å handle Lego, men det er viktig å påpeke at man aldri kan si noe sikkert. På Bricklink handler man fra forskjellige selgere og man kan aldri vite helt sikkert hva som kan skje.

Jeg har handlet fra sikkert 100 forskjellige selgere opp gjennom og aldri hatt noen problemer. Noen bruker riktignok litt lenger tid enn andre, og noen leverer noen ganger litt feil, men det har alltid ordnet seg på en ok måte. Sjekk tilbakemeldingene selgere har fått, og dersom du har spørsmål om frakt/frakttid så send en melding til den aktuelle selgeren og spør.

Lykke til! :slight_smile:

Takker for tilbakemelding

Porto er generelt dyrt, men noen land er ikke fullt så dyre. I tillegg skal de som selger på BrickLink ofte ha dekket PayPal-gebyr, innpakningsmaterialer, litt ekstra hvis du bestiller mange ulike brikker, og eventuell forsikring.

Det er mange av selgerne på BrickLink som oppgir hvilke priser de opererer med i “Store Terms”, så det er ikke dumt å sjekke der.
BrickLink oppgir også hvor mye hver brikke, eller hvert sett, veier, så det går an å få et godt bilde av hvor mye du vil ende opp med å betale. (Det settet du linker til veier 1991 gram. da må du regne med at det vil veie mer enn to kg når det er ferdig innpakket.)

På toppen kommer fortollingsgebyr og mva. mva. regnes av totalsummen du har betalt (ink. porto, forsikring, osv.), men du slipper å betale noe som helst dersom verdien av det du bestiller er mindre enn 200,- (uten porto, forsikring, osv.)

Hvor lang tid det tar er avhengig av hvor du bestiller fra, og om du velger dyr eller rimeligere porto. Ikke luftpost fra USA eller østen kan fort ta et par måneder.

Skal ta det betrakting, tror det er billigere å kjøpe det i Norge i betrakting med porto og mva.