Kjøp av løse brikker

Hei.

Ny på forumet her, ble bitt av basillen nå i sommer, var i legohouse med guttungene (har vært der tidligere også, men ble ikke så fasinert som denne gang), kjøpte Harley settet, koste meg med å sette den sammen, så begynte jeg å fantasere om å lage en liten lego-by i kjelleren, og bestilte Assembly Square, sjekket litt på nettet, og fant ut at Café Corner var det første settet i denne serien, og fikk det for meg at jeg må i hvert fall ha denne.

Da denne ikke var i salg lengre, og settene ble solgt til 30K +++ på div. salgs plasser online, tenkte jeg at dette må en da kunne skaffe billigere. Jeg fant bygge instruksjonene på nettet, og printet ut sidene med brikke oversikten, satte meg ned og la inn brikkene under «erstatnings brikker» hos lego.no, endte opp med de fleste brikkene (ca. 90%) for rundt kr.2250,- Men satte da igjen med en liste over brikker de ikke kunne levere da de var gått ut av produksjon.
Jeg søkte på nett etter re-salg av lego brikker, og kom over «brick owl» som så lovende ut, jeg fant ut at de siste brikkene var tilgjengelig der, så jeg la de inn i ønskelisten, men da jeg var ferdig og trykket på kjøp, kom prislappen på rett under 10K, dvs. Settet kostet meg ca. kr.12250,- greit nok det, er jo 20K billigere enn de jeg fant online (de var jo med instruksjons bøker, eske osv. Men det var jeg i grunnen ikke interessert i, da jeg vanligvis kaster esker og instruksjoner), men tenker at det må vel være billigere måter å skaffe disse siste 10% brikkene (skal være lego, ikke kopier).

Jeg fant noen sammenbygget sett for kr.5000,- til kr.7000,-, kunne kjøpt ett av disse, og demontert før jeg gikk i gang, men ønsker i grunnen minst mulig brukte deler, og en vet jo ikke hvor mye som er ødelagt, mangler eller rett og slett bare er stygge (brikker som f.eks. er gulnet i sollys)

Jeg skal ha settet slik det opprinnelig var satt sammen, jeg så at bare håret til en figur skulle de ha ca. kr.200,- for, en «kropp» kom på kr.250,- men de dyreste var de 75 graders brikkene til taket, 35 stk. Kom på kr.1500,-

Er det noen forslag på hvor en kan skaffe dette billigere? :ugeek:

Kenneth

Dersom du skal ha et sett som er så ubrukt som mulig så vil jeg påstå at du må ut med minst 6k for et komplett sett som er bygget en gang, demontert og lagret pent. Husk at dette settet inneholder brikker som lett blir ødelagt! (de mørkerøde spesielt). Så vær forberedt på at du må erstatte noen av dem. Og det anbefales ikke å demontere settet etter at det er bygget.

Dersom du skal prøve å få det billigere enn dette så må du følge med på bricklink/brickowl daglig/ukentlig og kjøpe det du trenger på salg. Men husk at fraktkostnader ++ fort baller på seg dersom du skal kjøpe et par deler her og et par deler der fra utlandet.

Hei, angående denne. Må den virkelig være dønn lik? Er det verdt prisforskjellen? Den finnes i en nyere ved en liten variasjon oppi studen.
Dette ser du ikke i praksis.
Jeg skjønner ikke helt de som på død og liv skal ha akkurat de samme brikkene, uansett vil det ikke bli et originalt sett, bare noe som ligner.
Mange har gjort samme som deg og samlet deler til dette, inkludert meg selv.
De aller fleste er jeg sikker på at er fornøyd med et tilnærmet likt sett.
Noen av de spesielle delene er heller ikke synlig når det er satt sammen, hva betyr det da?

bricklink.com/v2/catalog/ca … =S&C=59&O={“color”:59,“cond”:“N”,“minqty”:“36”,“iconly”:0}

Og velkommen forresten :smiley:

TS får svare for seg selv, men for min del (AFOL) så skal det være 100% originalt ellers kan det bare være. Dersom du ikke er så nøye med hva det er for noe så kan du egentlig dra det enda lengre og kjøpe kopier som ####(fjernet av moderator) istedenfor Lego til en brøkdel av prisen. Det ser jo temmelig likt ut for en uinvidd.

Det blir semantikk, men jeg er enig med Lego-duden her :laughing:
Lego kopi-klosser er fyfy av prinsipp.

Og velkommen! :slight_smile:

Takk for svar alle sammen :slight_smile:

L###(piratreferanse fjernet av moderator), Kre-O og liknende skal ikke inn i hus her nei…

Ang. kommentaren fra “Lego_dude”, så tenker jeg at det kan være et alternativ å kjøpe “tilsvarende originale” hvis en ikke klarer å få tak i originale (for dyrt, eller utilgjengelig på markedet), men må si meg enig med “ATnT” at hvis èn del ikke er slik den var tiltenkt, så er det ikke komplett, èn ting er hva en ser, men en helt annen ting når en vet at det er noen deler som ikke er slik settet var tiltenkt.
En kan sammenlikne dette med å samle på frimerker, de originale frimerkene kan koste flere tusen, men kopier (som til tider er mye finere) kan kjøpes for noen få øre, men for den som samler, er det ikke tvil om hva som er å foretrekke.

Jeg ser at bricklink kom som et alternativ til brick owl, takker for dette tipset :slight_smile:

Men, konklusjonen er da, at en kjøper det som fremdeles er tilgjengelig på lego.no, (IHHT Lego’s delekoder i bygge manualen), resterende må spores opp på bricklink / brickowl.

Da kommer det et nytt spørsmål, hvordan kan en være sikker på at det en kjøper på brukt markedet er riktig? hvis det er så få forskjeller at uerfarne (nye i denne hobbyen, som meg) har problemer å se forskjell, hvordan kan jeg sjekke at klossene jeg kjøpte for Kr. 35,- pr stk. er IHHT delekoden til Lego, og ikke klossene “Lego_duden” linket til, som er vesentlig billigere? er det noe som “avslører” forskjellen? eller er det “lykkelig uvitenhet”?

Allerede når du bestiller deler fra LEGO så sitter du med masse nye deler som ikke er slik de var da de første modulhusene ble laget - støpeformene oppdateres etterhvert, og LEGO skiller dem ikke fra hverandre. Så de kan være med eller uten hull i knottene, med eller uten innvendige støtter osv osv.
Så kjøp de rimeligste delene, og bytt gjerne farge på de delene du ikke ser (feks de svinedyre mørkeblå halvbuene under trappen).
Din Cafe Corner blir uansett ikke en “original” - eneste måten å få dette på er å kjøpe et komplett, originalt sett…
Og velkommen til Brikkelauget - hygg deg med din nye hobby! :smiley:

Dette er ikke et spesielt godt råd og jeg vil anbefale deg å moderere denne kommentaren før andre gjør det på dine vegne. På dette forumet oppfordrer vi IKKE til innkjøp av kopier og vi trenger ikke å nevne disse ved navn slik at folk får idéer.

Ellers går det fint an å være AFOL og gjenskape et flott byggverk på sin egen måte. Det er like mange måter å utøve hobbyen på som det er folk på dette forumet. Noen er supernøye på alt og får fnatt hvis LEGO logoen står feil vei, og det er jo én måte å gjøre det på. For min del handler det om estetikk og funksjonalitet, og jeg bryr meg katten i om det er hull i studs eller feil farge på klossene i det interne rammeverket i et sett. Skal man ha høyest mulig andrehåndsverdi på sakene så blir det jo selvsagt en annen debatt.

Nå synes jeg du drar det for langt.
Det er helt greit om du ikke vil bytte ut [part]4460a[/part] med [part]4460b[/part]

Men når du sammenligner det med å kjøpe kopier blir det for drøyt.

Disse har samme elementnummer hos LEGO, 4460, så jeg regner med at elementet vil komme tilbake på Bricks & Pieces, men da med “hollow stud” istedenfor “open stud”, siden LEGO selv ikke ser forskjell.

Hårsåre folk her ? Ser ikke noe grunn til å moderere kommentaren og svaret mitt var til Lego_duden og ikke direkte til TS. TS er helt på linje med meg rundt dette temaet.

Kopier finnes og hjelper ingen å tie om det. Kun kunnskap som får verden framover.

Det som er det største problemet i lego-community er de som nettop gjør det dere sier. Bricklinker sett og selger dem som originale uten å fortelle at delene ikke er originale eller riktig tidsperiode. Det finnes tonnevis at videoer på youtube som dokumenterer dette.

Dette handler ikke om å være hårsår. Vi vet alle at kopier finnes men vi trenger ikke at noen oppfordrer til kjøp av kopier slik det kan leses i innlegget ditt. Dette er et LEGO forum og ikke et Megablocks- eller L####-forum. Innleggene som referer til piratmerket er allerede moderert.

Da tolker du innlegget feil. Jeg sidestiller det å bygge et originalt sett med uoriginale deler med et kopi-sett. Det er min mening og det står jeg for. At andre synes det er helt greit å blande deler er også helt greit. Lego-community består av et stort mangfold. Jeg oppfordrer ingen til å kjøpe pirat-sett, men dersom pris er helt avgjørende så er det et alternativ som finnes. Uoppfordret eller ikke. Men det er ingen i denne tråden som vil kjøpe kopier dersom noen fortsatt er usikker på det.

Jeg tipper de fleste av dere har uoriginale deler i bilene deres pga. pris. Tenk litt på det før dere setter dere på den høye hvite hesten og fordømmer andre.

Det har ikke bare med hva vi personlig mener å gjøre. Vi er en såkalt RLUG, Recognized LEGO User Group, og det betyr at vi har tilgang til en del privilegier fra LEGO for våre medlemmer. Til gjengjeld er det enkelte retningslinjer vi må forholde oss til. For eksempel nevner vi ikke bedrifter som stjeler og piratkopierer settdesign fra LEGO, på vårt forum. Så kan man mene hva man vil om hvorvidt dette er detaljstyring og noe man vil være med på eller ikke - men vil man ha tilgang til de godene som LEGO gir oss, så må man også forholde seg til retningslinjene. Vi er en forening for norske LEGO-entusiaster, ikke en generell forening for norske entusiaster av plastbyggeklosser.

Hva er det du rabler om? Jeg håper virkelig ikke folk putter ulovlige piratkopierte deler i bilene sine. Her blander du epler og pærer. Jeg har ingenting imot de som finner på å gå til innkjøp av klosser fra de såkalte “klone-merkene” som er i lovlig salg i Norge. (Cobi, Megabloks osv). De holder seg til sine egne design i det minste. Vil bare understreke at de likevel ikke er tillatt brukt i modeller som stilles ut i regi av Brikkelauget. Derimot - merket som starter på L#### er en direkte piratkopi og er slått hardt ned på av LEGO selv.

I den grad du er usikker på hva du selv skrev så var det følgende:

Ja, det er rom for mistolkning i dette innlegget. Det var derfor jeg ba deg om å moderere deg. Denne tråden er offentlig tilgjengelig for hele verden å lese, og Brikkelaugets forum skal ikke være et sted der man sår ideer om å kjøpe kinesiske piratkopier selv om de er billigere enn originalene.

Edit: L@go forklarer på en god måte hvorfor vi reagerer som vi gjør i innlegget sitt over.

Det er da ingen i denne tråden som har snakket noe om videresalg? Det snakkes bare om å komplettere ett sett for egen utstilling/eie.
Det finnes forøvrig nok av eksempler på sett til salgs hvor det står tydelig merket om settet er 100% komplett slik det ble utgitt, eller om det er “Bricklinket” eller satt sammen av løse klosser (dog er dette fullstendig irrelevant for denne tråden, for det er ikke det vi diskuterer).

Misforstår du med vilje ? Har du hørt om Biltema ? En milliardbedrift som bygger på kopi-deler til biler ? Jeg skrev ikke “ulovlige piratkopierte deler” som du påstår.

Når man snakker om sett i denne prisklassen så er videresalg definitivt ett tema.

Er helt enig i at det er mange som er flinke også. Men det er alt for mye snusk/uvitenhet når man kjøper brukte sett. Spesielt de som er bricklinka.

Jeg forsøkte etter beste evne å se sammenheng i innlegget ditt, men feilet tydeligvis. :unamused:

Jeg forsøkte også å redegjøre for forskjellen mellom kloner og pirat-merker (begge deler kan omtales som kopier sånn sett), og er ikke spesielt interessert i å diskutere verken bildeler eller Biltema.

Hvem fordømmer hvem mener du? Spydige kommentarer har vi ikke bruk for. Jeg prøver å gi klart og tydelig beskjed om at piratkopier bør man holde seg unna av opp til flere forskjellige årsaker (både lovmessige, etiske og kvalitetsmessige) og helt uavhengig av om de er billige, mens klonemerkene (og hva enn pokker man vil ha på Biltema) kan du kjøpe med god samvittighet - selv om diskusjon rundt disse ikke har noe som helst i dette forumet å gjøre.

Takk, nå er det nok off-topic for min del.

Flott, tenkte jeg skulle kommenterer på dette med piratkopier / kloner / alternativer, men tenkte at dette er / skal være et forum for voksne, så jeg synes det blir for dumt.

Ett spørsmål jeg sitter med nå, er ifm. innlegget fra herman, hvor han kommenterer “hollow stud” istedenfor “open stud”, kan noen svare en nybegynner som meg hva dette betyr, hvordan kan en se “tidsriktige” klosser mot “ny-utgaver” av samme kloss?
jeg tenker at så lenge det er en original Lego (er vel Lego stempel oppå / oppi knappene, evt. andre plasser på brikker uten knapper) så er de vel identisk?
Det er også kommentert at fabrikken bytter former til tider, noe jeg tar som en selvfølge, men Lego klosser er jo ikke så avanserte at de ikke klarer å lage like former? dvs. brikkene er vel like til de endrer design (og da også art. nummer)?

Mao. hva skal en se etter for å se hvilke klosser som hører til hvilken epoke?

Hollow stud er helt åpen stud, dvs at hullet er 3mm. Du kan tre inn en hose [part]75c12[/part], eller f.eks bar [part]87994[/part]. Mot lyset ser du tvers igjennom.
Open stud er hul i toppen, men blokkert litt nedi, se her fx: [part]2453a[/part]

En 3. variant er blocked open stud som du ser på ene bildet, der får du litt lys igjennom.

Både og egentlig. De gjør forbedringer hvis det viser seg å være designfeil. Noen brikker sprekker. Kanskje de kan spare litt plast noen steder. Gjør de vesentlige endringer blir det nytt designnummer.
Et eksempel er jo gjennnomsiktige deler, en annen type plast som krever en annen form pga termiske egenskaper og krymping. Da er det forskjellig designnummer. Som [part]87994[/part]

Hvis vi går tilbake til den opprinnelige skråklossen du lurte på, en slope, så var det den de hadde der og da. Hadde de bygd i dag vill det nok vært med dagens variant. Hullet i stud’en har ingen praktisk betydning her.

Sånn til slutt er det også forskjell i plasten de har brukt oppigjennom. En nyttig artikkel:
newelementary.com/2019/05/h … anged.html