Kickstarting av prosjekt for togskinner til Lego

My two cents er at dette er ikke noe jeg vil benytte selv. På samme måte som jeg ikke ville ha benyttet Cobi eller annen “fake-Lego” i det jeg bygger.

Jeg synes dette absolutt er innafor da det er snakk om deler som fyller et stort hull for tog-interesserte lego-fans!

For meg er det vanskelig å trekke en skikkelig strek på hvor grensen av bruk av uoriginale ting går, og jeg syns også det er helt ok at folk har andre tanker om det en meg.
I utgangspunktet nei til ting produsert av andre produsenter, da jeg syns det som gjør LEGO spennende er å skape ting innenfor rammene som er satt. Men, i de tilfellene rammene blir alt for begrensende, syns jeg det er helt greit å bruke uoriginale ting. Dette føler jeg spesielt gjelder tog, og vil ikke ha noe problem med å bruke uoriginal tog-styring eller tog-skinner. Den dagen jeg får plass til en mer eller mindre permanent layout vil tilgangen på skikkelig styring og slakere kurver være et must.

Jeg ser at jeg nå sier noe er ok, men feks kromete deler eller kutting av deler ikke er ok. Som for andre vil være like viktig som slakere kurver for meg.

Det som uansett er helt uaktuelt for meg, er å ta med feks 2x4 klosser fra andre produsenter.

På generelt grunnlag syns jeg dette er vanskelig, og jeg må inrømme jeg ikke er helt stolt av meg selv. Jeg prøver å ha relativt åpent sinn til alle produkter, og både ytrer meg og ler til “apple fanboys”. Så tygger jeg litt på det, og innser at jeg mht LEGO ikke er noe bedre selv. Det jeg prøver å si til meg selv, er at jeg kjøper kun LEGO pga kvalitetsforskjellen. Det er jo helt klart en forskjell, men jeg er usikker på om det bare er derfor. Jeg er nok ganske enkelt en LEGO-fanboy…i ordets litt negative forstand:/

Jeg tror jeg mener det ikke hører hjemme på en MOC som skal delta i en konkurranse, mens det er greit for å bygge en layout til en utstilling.

Mens jeg tenker på det - er det fremdeles mulig å bestille skinner?

Som stor togfan er dette tiltaket velkommen og som tidligere nevt også noe jeg selv har støttet og gleder meg til å få nye svinger en gang ut på høsten (eller når det måtte komme). Jeg er også for togstyringssystemer og andre ting som utvikles og gir et supplement til det LEGO selv lager og noe jeg selv skulle sett de lagde.

Et annet aspekt er hva som skal støttes av foreningen. Dette er ikke blitt styrebehandlet…(forslaget hadde altfor liten tidsramme for at det kunne det). Men tenker at dette ligger veldig i grenseland i forhold til formål som foreningen har og som styret skal forholde seg til. En ting er å kjøpe inn etter en nøye vurdering, men å støtte noe som er produsert av andre…og som bare favner deler av medlemmenes interesse (som togentusiast er det vanskelig å forstå :stuck_out_tongue: men et faktum :wink: ).

Det er mye som jeg kunne ønske at foreningen skal kjøpe inn hvis man skal “strekke” formålene våre (som togstyringssystemer osv). Dette er også ting som kan øke interessen for LEGOtog…

Jeg tror det er ok at vi som privatpersoner kjøper inn og tester ut/viser fram…så får vi se hva framtiden vil bringe :slight_smile:

Jeg er nok sånn delvis Lego tog interessert men kommer nok ikke til å drive det stort på den fronten.

Når det gjelder det med nye skinner ser jeg det litt som hva som skjedde med Mindstorms settene, da spesielt NXT og EV3
det dukket opp andre som lagde nye muligheter, men her tok Lego en av disse til seg. Mente Hitechnic var i starten på egenhånd hvis jeg husker rett.

Som klubb må man jo vurdere hva man skal ta inn og hva man ikke skal. Jeg er i alle fall positiv til dette. Men man bør vel ikke bevege seg for langt utenfor. Utstillinger skal vel også gi inntrykk av hva man kan bygge med Lego. Det vil i første omgang det som finnes i butikker og det som har vært tidligere.

Dette var et kickstarterprosjekt for å få midler til å investere i produksjonsutstyr. Etterhvert som produksjonen kommer i gang og leveransene til de som har støtta prosjektet er unnagjort, så blir skinnene tilgjengelig for kjøp. Jeg synes de gapte høyt og synes nok de burde tatt investeringen mer steg for steg. Jeg er positivt overrasket over at de klarte det. :slight_smile:

Det er det, og når produksjonsutstyret er i orden vil de fortsette med det.

Morsomt å lese hva du tenker mens du skriver, Luza…

ME models har hele tiden sagt at de skal lage supplement til Lego sine egen skinner, ikke være konkurrent. Det vil antakelig fortsatt være like billig å skaffe seg rette og normale kurver fra Lego. De har også fokus på at det skal være direkte kompatibelt, dvs at der Lego skinna di slutter, kan ME skinna begynne.
Derfor er dette prosjektet lettere å godta enn alle de andre Lego klonene som finnes der ute, klonene er direkte konkurrenter på klosser og pris, men dessverre ikke på kvalitet. Det gjenstår selvsagt å se om ME models lever opp til det ryktet de ønsker å ha.

Når det gjelder utstillinger er jeg mindre sikker på hvor bombastiske vi skal være. Hvor puristiske skal vi sette mål av oss om å være? Vi kan starte med navneskiltene der vi har risset inn i en Lego kloss, dette er jo ikke puristisk, en tile er ødelagt (dog fint navn på min…). Hva med klistremerker? Elektrifisering av ulike ting, lys som er non-Lego, DCC styring mm. Tape, lim mm for å holde modeller sammen etc. etc. Jeg mener at det må være lov med modifikasjoner
av modellene vi lager som Lego selv (uten sammenlikning forøvrig) ikke ville hatt problemer med (eks. Miniland i Lego parkene, utstillingsmontre i butikker), dog uten å lime modellen sammen for godt. Da er vi på trygg grunn. Slik sett mener jeg at disse skinnene kan hjelpe oss til å lage et mer realistisk uttrykk på modellene våre, f.eks landskap med mindre skjematiske toglinjer, slakere kurver mm.

Baard

Hvor jeg bare vil skyte inn at disse skinnene likner veldig på de de bruker i Legoland, om enn i en annen størrelse. :astonished:

Er det noen her som vet når en får de skinnene de har bestilt? .Har ventet på det jeg har bestilt i 2 år nå,eller har jeg kastet pengene ut av vinduet ??.
:question:

Foreløpig ser det ut som ME folka er ganske opptatt med å løse div problemer med produksjon, ifølge det siste som står på eurobricks 12. august.

Ut i fra siste melding fra de, er de i gang med utsendelse av skinner og at vi har i september… gleder meg :slight_smile:

Frisker opp litt liv i denne gamle tråden og vet det er flere enn meg som fortsatt venter på disse skinnene. Vi har fått jevnlig oppdatering underveis, men den siste tiden har det vært stille. Siste info jeg fikk var rett før jul 2016.

Noen andre som har hørt noe eller evt fått noe?

Har ikke bestilt, men tok en titt på EB og ser at de har begynt å sende ut, og en annen som hadde snakket med ME fortalte at de skulle sende ut resten iløpet av 4-5 uker (fra 8.februar), så forhåpentligvis bør vel dere begynne å se noe skinner før påske :slight_smile: Får vi håpe.

EB-tråden

Nope
venter fortsatt…spenningen er ikke like stor lenger
For øvrig er det kommet flere andre aktører som driver med liknende prosjekter, dog 3D printede deler.
Sjekk ut:

www.shapeways.com/shops/ltracks
4dbrix.com/

Tror begge disse variantene betyr en del jobbing med pussing og filing (og farging) for plastikkvariantene, enda mer mekk for 9V varianter.
Imidlertid betyr det det samme for de som har bestilt skinner fra ME models fordi 9V varianten bruker samme koplingssystem som for tradisjonell modelljernbane og pakken kommer med overgangsdeler til Lego skinnene. Det har vist seg vanskelig å lage et så bra system som Lego selv har laget.
Alt i alt synes det som om at skal du lage modeller med stor radius med strøm i skinnene, må du regne med modding uansett hvilket system du velger.

Jeg bestilte 14. februar, purret ca. 15. mars og fikk bekreftelse på at de var sendt 22. mars. 30 april kom de i posten.
Med andre ord, jeg hadde skinnene i en kasse stående på Charlottenlund under PKH, og glemte å ta de fram så dere kunne se på de. Såry :frowning:

[youtube]prgEHnEhi1E[/youtube]