Investere i togbransjen

Hei!

Mange av dere er tungt inne i denne bransjen fra før og jeg har såvidt begynt å tenke i samme bane. Jeg har [setimg]7745[/setimg] og Monorail [setimg]6990[/setimg], i den grad man kan kalle sistnevnte “tog”.

Ingen av dem er bygget pr dd og kommer nok ikke til å bli det. Tenker nytt men kunne tenke meg noen tips og råd på hva som bør prioriteres av det som fortsatt er tilgjengelig. Jeg er CITYfan og alle byer med respekt for seg selv har minst ett togsett!

Tenke på de mest opplagte: [setimg]7938[/setimg] og [setimg]7939[/setimg]

Ser på Pixmania at begge disse har grei pris men ifht levering står følgende:

Med ekspresslevering tar det 24-48h virkedager
Leveringsmåte : standard

Betyr dette 24-48 TIMER (hours) eller faktiske virkedager? Velger man et 300 kr dyrere alternativ står det at det sendes innen 2-3 dager. Selv det er ikke særlig ekspress…

Og så har vi [setimg]3677[/setimg], det finner jeg bare på S@H til en noe stiv pris… Må vel ha det også?

…og [setimg]10219[/setimg]… dette blir dyyyyyyrt

Uten å kunne så veldig mye om tog selv så skal jeg nå gjøre ett forsøk på å hjelpe (eller forvirre ) litt.
Først bør man kanskje bestemme seg om man skal satse på 12v skinner (plastskinner med strømførende i midten, 9v skinner (hver skinne strømførende) eller RC/PF skinner som er bare plast. Det er jo sistnevnte type som er i salg på dagens tog.
9v og 12v skinner er jo gått ut av produksjon så det kan jo fort bli dyrt om man skal kjøpe inn masse skinner her.

Med 9V tog så kan man modifisere motorene litt og få DCC styring på dem (elektronisk styring og adressering av tog, penser, lys osv fra en RCX eller lignende). I disse togene så trenger man ikke noe annet og får derfor god plass inni toget til forskjellig annet. Er enkelt å slenge på ett par motorer til på et togsett med bare å nappe av boggien og sette på en 9v-togmotor til.

Med PF-togmotor så må man ha mottaker og batteriboks i tillegg og det kan fort ta litt plass. Disse kan også styres fra RCX og/eller NXT ved å kjøpe en tredjeparts IR-sender fra HiTechnic. Finnes oppladbare batteribokser til PF-tog.Denne batteriboksen er ganske dyr fra S@H, men på Lekestallen.no er den rimeligere og om du er medlem så får du jo 10% rabatt der også.

Har selv alle RC/PF togene som er kommet ut til nå, inkludert flere Emerald Night (EN) sett. To av EN har jeg motorisert med PF XL-motoren som det vises hvordan man skal montere i byggeanvisningen, men motoren og IR-mottaker og batteriboks må kjøpes uten og følger ikke med i EN-settet.

Har også lekt meg litt ned NXT og den tidligere nevnte IR-senderen og PF-tog. Det eneste jeg savner nå er en måte å registrere/adressere ett spesifikt tog. F.eks ønsker jeg å detektere at ett spesifikt passasjertog er på vei inn mot stasjonen og da er planen at pensen skal skiftes og toget ledes inn til stasjonen hvor det skal stoppe opp og stå i en viss tid før det fortsetter. På den måten kan man automatisere mange tog på samme togsløyfe.

Det 7745 settet kan sikkert modifiseres å motoriseres med PF-togmotor eller en annen PF-motor. Litt mer usikker på hvor enkelt det er å modifisere monorailtoget til å ha PF-motor. Men det kan sikkert la seg gjøre det også…

Hei, jeg har tenkt i lignende baner som deg Chilis og ville også begynne å skaffe meg noen tog sett. Jeg kom over denne guiden hin dagen som kanskje kan være til hjelp med hva som må prioriteres: brickset.com/brickLists/?4855

jeg også.Har bare den gule City togstasjon 7997 og trikken fra 8404.Kunne tenkt å kjøpe Emerald night.
Og Maersk train

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens. Jeg er ikke så avansert så jeg holder meg til de jeg ramset opp innledningsvis + Emerald Night sannsynligvis. :wink: Takk for en interessant link, BlockBusterBoy!

Og alt dette er godkjent på hjemmebane? Jeg er imponert. Kan som sagt i alle fall anbefale Emerald Night, som gjør seg på enhver hylle. Eller du kan gjøre som jeg gjorde, fikk lyst på en EN til og byttet ut alle de mørkegrønne klossene med lime :slight_smile: ikke helt realistisk, men overraskende “fresht”…

Maersk er også flott, kan også anbefales. Synes ellers at det gule godstoget er et vesentlig bedre kjøp enn både passasjertoget og det røde godstoget, spesielt hvis du kan få det med en viss rabatt.

Bare hyggelig! Selv klarte jeg å få tak i Emerald night fra Extra-leker tromsø, veldig flaks ettersom jeg fikk vite av en på extra-leker lørenskog, at Tromsø hadde fått det som en feilleveranse. Settet skulle egentlig aldri være tilgjengelig i norge, bare via nett. Outland Bergen hadde noen igjen så jeg, men 1400,- stk. Har lyst på en til som jeg kan lage med annen farge :slight_smile: Blir også maersk på meg etterhvert

Ah, det var akkurat dette jeg hadde tenkt å prøve, selv hadde jeg lyst til å lage en mørke rød variant hvis delene finnes :slight_smile:

Investere i tog er et “must”! Nå skal det sies at jeg har en spesiell “forkjærlighet” for temaet… Både Emerald Night og Mearsk bør skaffes…de er to flotte tog som nå er tilgjengelig. Emerald Night vil snart være vanskeligere/antatt mye dyrere å få tak i, så det “haster” det mest med.

Det er mange tog som også har en plass på “must” lista, men der er det en del 9v tog som koster en del i dag.

Lykke til!

Det gjør de ikke, dessverre - du møter veggen når du kommer hit. Slope, Curved 2x4x2/3 No Studs er kun tilgjengelig i ni farger, hvorav lime utvilsomt er den mest oppsiktsvekkende - derfor valgte jeg den. Sand green har dukket opp siden jeg sist sjekket - det hørtes egentlig ganske interessant ut, men der dukker det opp problemer med andre klosser som ikke er tilgjengelige…

Men ideelt sett ville utvilsomt en mørk blå og mørk grønn versjon se meget bra ut sammen med den mørkegrønne :slight_smile:

Uff, jeg som var så klar for å lage “Crimson Night”. Sand green virket interessant ja, vi får se :slight_smile:

Jeg har alltid drømt om tog, men det har dessverre ikke blitt noe før nå i den siste tiden. For et halvt års tiden siden kjøpte jeg et Santa Fe-lokomotiv som står uåpnet i esken sin. Har enda ikke helt bestemt meg for om jeg skal åpne den, men regner med den blir bygget. I tillegg fikk jeg nettopp Maersk-toget i presang fra min kone og hennes slekt, i tillegg hadde jeg en eBay-kjøpt Maersk-togvogn fra før.

Begge disse togene er igrunn de jeg har hatt mest lyst på, så det blir nok ikke mer enda. Om det skulle bli noe mer vil nok Emerald Night være neste på listen. Så skulle jeg gjerne hatt vogner til Santa Fe-toget, men det spørs om det ikke blir noe hjemmemekk-greier basert på originalene her.

Det jeg mangler nå er skinner. Har kjøpt en vanlig pakke og en med skiftespor, men syns det blir litt vèl dyrt om man skal få en akseptabel størrelse på dette. Satser på at neste lugbulk muligens kan hjelpe på her. :slight_smile:

Hei igjen L@go! Nja, ikke nødvendigvis samtidig, men må jo kjøpe mens de er tilgjengelig. Takk for tips og råd. Handler i denne rekkefølgen:

Emerald Night
Maersk
Gult godstog
Rødt passasjertog/rødt godstog

Tror det skal holde. Kan heller evt. supplere med noen ekstra vogner fra BL eller eBay… Gleder meg!

Fikk kjøpt det røde passasjertoget i dag

Håper Dark red Slope, Curved 2x4x2/3 No Studs kommer etterhvert. Jeg photoshoppa litt og den er unektelig nydelig i mørk rød!

gratulerer :slight_smile:

Problemet er at jeg ikke har nok batterier,så jeg må vel kjøpe i morgen.

En underlig formulering. Det er klart at en mørk grønn versjon passer fint med den mørkegrønne, men det skulle selvfølgelig være mørk blå og mørk rød versjon.

Neste på min handleliste blir:
det gule godstoget
det røde godstoget
Og kanskje noe annet.

I det røde godstoget er det med en skjelden del, et transportbånd… Kan prøve og finne nummer på delen, men det er et gummibelte med en ramme i rundt. Det røde godstoget er et ganske bra kjøp, følger blant annet med en veldig realistisk Robel-arbeidsvogn, (som jeg har bygd førerhuset 2 bricks lenger og satt førerplassen på langs med toget, samt fått inn et lite bord og en kaffetrakter, som det var i en robel jeg satt på i :stuck_out_tongue:) Ambefaler settet, men det skal siest at lokomotivet ikke er et standard lokomotiv, men et stort skiftelokk for og flytte vogner på stasjonsområdet/amerikansk godstog…

Legointrisert gutt 15

Fint å høre at det er flere tog entusiaster her.
Synes at både godstoget og skifteloket med vogner er ok kjøp mtp “leke-verdi” og byggeopplevelse. For meg er det vel den røde batterikassen + vinduer i skifteloket samt PF tog motoren som er mest å samle på ift deler.
Det nye transportbåndet fås i flere sett, likner på det som var å få kjøpt på 70-og80-tallet (gul og rød versjon) som jeg har i min samling av gamle lego. Det nye kan imidlertid brukes på flere måter.
Baard