Inspirasjon.....søkes

Ja har vært inne her titt og stadig siden jeg ble medlem, trives veldig godt her da det er eneste norske forum for brikkehuer som oss!!
Men så til den stoore saken, som alle vet så er høsten/vinteren en fantasisk årstid for oss her, men i de siste halvåret har jeg kun bygget sett, til meg og barna.
den siste uka tenkte jeg å bygge noe av all løse legoen vi har her, prøvde meg på en hotrod med kun 1xXX brikker til understell, når jeg plutselig er halvveis, så er jeg ikke fornøyd, legger fra meg den og erger meg over at jeg ikke fåt gjort noe videre…ikke mangel på brikker men mangel på entuasisme…
samme med politistasjonen min også blir liksom aldri ferdig her Sad
Spørsmålet er: hvordan holde fantasien i sving?? sitter gjerne å studerer modeller på brickshelf i flere timer, men plutselig har jeg glemt hva jeg skal når jeg sitter foran all legoen, kanskje jeg burde sortere dem for å få lettere tilgang?? for å vinne fantasien pr brikke??
Håper på masse tips og svar, regner med mer aktiviteter her gjennom mørketiden av året Smile

Jeg pleier å vanligvis ha mange planer og ideer, men som regel er det bare noe som blir bygd… Eller så kommer jeg plutselig på noe jeg må gjøre og da er det gjort.
Over til svaret; Hvilken skala vil du bygge i? Mikro er så klart morsomt, men store skalaer er kansje mer morsomt. Men du kan jo prøve å lage en mikrocity?

jo selvsagt burde jeg sagt hva jeg pleier å bygge!!
har nok en del kg med “vanlig” lego og noen kg med technic.
sistnevnte støver som bare det, men minifigs skala er aktuellt holder på bygninger!
biler kan være fra minifigs til modellers skala!!
microcity kunne vært gøy å prøve men ligger ikke helt i min interresse da jeg er ikke særlig fan av SNOT bygging (hvis jeg har oppfatta at SNOT er bygging andre veier enn oppover!)
ellers er jeg typen som lar settbygging være i fred Sad

Jeg bruker også å miste litt inspirasjon av og til. Fantasien mister man vel aldri, men kansje lysten til å fantasere avtar enkelter ganger.
Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke bygger konstant. Det går i bølger. Noen ganger får jeg veldig lyst til å bygge. Andre ganger setter jeg meg ned bare for å forsøke noen byggeteknikker eller en idé til noe byggeteknisk. Og så blir jeg ofte sittende å “drodle” med LEGO brikkene. Noen ganger blir det noe ut av det, andre gangen ikke. Men det kan være perioder hvor jeg ikke rører LEGO’en også…
Er først nå i de to siste årene at jeg har hatt noen store prosjekter på gang; tenker da på Ishavskatedralen (vel den er jo ferdig nå da) og Verdensteatret. Akkurat for øyeblikket skjer det ikke så mye på de prosjektene på grunn av manglende deler.
Selv henter jeg mye inspirasjonen fra hva andre bygger og da hjelper det ofte å bla igjennom Brickshelf, Mocpages og lignende sider. (Er innom Brickshelf daglig).

Jammen meg gitt! Det var da likt som det jeg gjør! Shocked Bortsett fra at jeg har aldri så store prosjekter…

Nå er det en stund siden jeg skrev denne inleggen, mye og lite har skjedd siden, ca 3-5 hus ble bygget og revet :smiley:

Så dro jeg til butikken og kjøpte meg en 48x48 plate, og prøver å få noe ut aav det, pr idag ble det en liten torg, politistasjon og brannstasjon, en butikkbygning er under planlegging, så denne kvartalet blir utgangspunkt for den lille byen jeg vil ha!!

så nå mangler jeg bare veiplater og litt vinduer så kommer havn og togstasjon!!

men aller først må jeg få meg en kryssfiner plate jeg kan bygge fullt ut på, må regne ut hvor mye av plata jeg trenger!!

skal prøve å få noe bilder iløpet av kort tid… MEN brannstasjonen skal bygges om litt, politistasjonen skal også bygges om litt hehe!!

Bilder hade vært flott. Det kan være til inspirasjon til andre igjen.

Ikke bry deg med at du synes at kansje ikke får det like fint som mange andre. Kan hende andre som sitter å ser på dine modeller og synes de er veldig bra likevel og kansje de synes det du lager er mye bedre enn det de klarer. Jeg for min del syns aldri jeg blir 100% fornøyd med en modell, er alltid noe å plukke på og endre på og ting som burde/skulle vært gjort bedre. Syns også at andre får det til SÅ mye bedre enn meg at jeg aldri blir fornøyd med egne kreasjoner.

Heldigvis så KAN man jo ha ett skikkelig langtidsprosjekt med LEGO da det heldigvis er en VELDIG “modulær” hobby som gjør at man kan rive ned og bygge opp igjen slik man vil selv. Er bare å se på Ishavskatedralen min. Der ble det 5 versioner, de to-tre første for å utforske bygge teknikker. Men er ikke 100% fornøyd med den siste versjonen heller. Men så er det det med å holde oppe intressen og inspirasjonen. For kirka så har jeg satt en stopper (så langt).

Verdensteateret har det blitt 2 versjoner av. Meningen var at jeg bare skulle endre på fasaden, men så oppdaget jeg litt feil på vinduene på sideveggen, pluss at jeg ville ha med en liten detalj med takrenna, og vips var HELE huset revet ned til bare grunnplata. Og i samme slengen ble det litt ombygging av fortauet også. Så da kan man jo si at jeg har bygd den helt opp igjen fra grunnen av. La inn flere detaljer og endret på en god del av detaljene i bygget. Nå er jeg egentlig ganske fornøyd med resultatet så langt. Men de siste dagene har jeg egentlig mistet inspirasjonen igjen… Men det kan være fordi jeg har jobbet mye med samme prosjektet over lang tid.

Neste prosjekt er jeg usikker på. Har allerede sett meg ut ett par hus til jeg kunne tenke meg å modellere. Men faktisk så tror jeg at jeg skal gå tilbake til Technic litt igjen og bygge noe heeeelt annet. Har fått meg noen nye sensorer til NXT’en og har lyst å leke meg litt med dem. Kunne tenke meg å bygge en stor trailer som kan laste inn og ut kontainere helt automatisk. For å få inspirasjon her har jeg sett på masse bilder av trailere og spesielt en som hadde en interessant lasteannordning. Og nå med den modellene av virkelige husbygg bak meg så kan jeg jo fortsette med å lage modeller av en virkelig bil? :slight_smile:

hehe technics er jeg møkkalei nå, står en kasse med løse deler og de fleste modellene har fått stått originalt…

er nok det å sette brikke for brikke som er tingen synes jeg hehe.

modellene mine synes jeg er i nivå med de fleste på brickshelf, men selvsagt skal man(eller ikke) bli fornøyd selv før andre skal synes det er fint (komplisert påfunnet setning :slight_smile: )

politistasjonen tror jeg er versjon 3, brannstasjonen 2, mens torget er ennå på 1. trinn

bygger kopi av gamle TOWN hus men da med vegg bak og annen takfasong feks, et eks jeg bygger er 6372. 2 stk nemlig, den gule er versjon 1, mens den andre er 2 da jeg bytta fra rød til tan farge…

Butikken/cafeen er i grunnmurfasen ennå :smiley:

tilslutt skal jeg detaljere alt i denne kvartalet, har så mye smått lego jeg nesten ikke bruker i mangel på fantasi!!! :slight_smile:

vil legge bilder og forklaringer i eget tråd på galleriet, ettersom dette er tråd for inspirasjon…

min inspirasjon begynte altså på en plate, 48x48, deretter et hus, så ruller fantasien.

Liten oversiktbilde, litt rotete :slight_smile:
Torget øverst til venstre, politiet, brann og nytt bygg!

søppelbilen har mye å gjøre dere!!!

Tja nå er alt gruset og planlegging av Castle miljø på 48x48 er i gang, derfra skal jeg bygge en by

Poenget er at Castle-Miljøet skal bli en museums del av den planlagte byen…håper på å få laget meg et bort i høst!!

Sitter en del foran MOCpages.com og Brickshelf og studerer :smiley: Castle er nytt for meg ettersom grå og brune deler hoper seg opp føler jeg det er på tide med Castle :smiley:

EDIT: egentlige prosjektet jeg har nå er å sortere legoen min!! i slike kasser fra biltema til 25 kr stk, helt nyttige, vurderer 4 stk større kasser til 69 kr dem er fine til større klosser!!

Hvilke kasser har de til 25 kr. Er på leting etter fornuftige sorteringsartikler til en rimelig penge…

Er kansje disse Klappboksenesom koster 25kr stykket han tenker på. De er utgått hos Clas Ohlson og de selger unna de siste de har på lager nå her i Tromsø. Funker greit til store brikker.

Ellers så er jo disse plastbakkene hos Biltema også ganske greie. Billige er de også.

Uff, burde har presisert meg bedre er nok sortimentboksene jeg tenkte på, lister de opp her:

Denne har de i 3 utgaver, 2 med fast mønster og en med løse skillevegger: biltema.no/products/producti … emId=79539 koster 24,90, du får de i mindre (ikke nødvendig tror jeg) og større

De store kassene prøver jeg å unngå (har 2 store ikea kasser og 2 mellom Clasohlson kasser og over 20 godteribokser med lego) uff!!

Grunnen til jeg sorterer er: mindre slitasje, lettere tilgang!!

Andy, Anbefaler disse kassene, har til nå kjøpt meg 10 stk, regner med å ha et par 10 til hehe

Har forsåvidt nok av store bokser. Trenger mer av typen sortimentbokser for smådeler av denne typen(uten innhold).
Men dette er off topic. Burde kanskje hatt en tråd for sortering av Lego (Kanskje den allerede finnes :blush: )

Nei det er ikke helt off topic.
Jeg har i dag fått sett att inspirasjonen ikke så lett blir borte når LEGO brikkene er lett tilgjengelig og man hele tiden vet hvor de befinner seg. Da kan man bruke mesteparten av tiden til selve konstrueringa og bygginga og mindre tid til å lete for å se om man har akkurat den delen i akkurat den fargen du ønsker.

Og igjen, jeg henter mye av ideene mine fra den virkelige verden og ser på bilder av det jeg kunne tenke meg å bygge for så å lage min egen variant av denne. Eventuelt bli inspirert av flere bygg/konstruksjoner som andre har laget.

Hadde vært knall med egen tråd angående sortering ja!! er jammen meg dritkjedelig jobb spesielt når barna snapper deler som er allerede sortert hehe.

Men slike skuffer hadde jeg lyst på lenge inntil jeg tenkte… gidder jeg å opne flere skuffer for å lete eller gidder jeg å se rett inn i flere elementer samtidig, som f.eks de boksene jeg har kjøpt…smak og behag det…

Tja offtopic er det nok ikke, sortering er inspirasjon det også, det får deg til å oppdage hva deler du har så raser ideene i hode!!

Fonix…virkeligheten er god inspirasjon ja…selv er jeg ivrig til å reise til slike kystfort og militær plasser…men synes det er begrenset for å lage slikt i lego… de fleste Bunkerne er jo skjult :smiley:

Men på en annen side er Funkis-stilen (hus/bygninger fra 1920-30 årene) min største svakhet og gleder meg over 2x3x1 vinduene som har kommet nå!! :smiley:

Legger til et bilde som forteller meg hvor mye jobb som er foran meg haha :smiley: