Ikke legotog men min andre hobby....

Her er noe jeg skal besøke hvis jeg til tyskland en gang i framtiden !.
youtube.com/watch?v=PN_oDdGmKyA
:laughing:

Dit må jeg nok dra engang! :wink:

Litt halvgammel tråd, men jeg var og besøkte dette stedet i påsken tidligere i år, og det var litt av en opplevelse. :slight_smile:

Om noen har tanker om det samme vil jeg tipse om det “fantastiske” billettsystemet stedet har.

Vi tenkte vi skulle på dette med en gang de åpnet om morgenen og tok derfor undergrunnsbanen ned til havnen. Etter en liten stund i kø viste det seg at man må kjøpe billetter til et klokkeslett, og den første ledige “timen” var kl 17:00. Vi kjøpte derfor dette, noe som gjorde at planene for resten av dagen ble litt feil ettersom vi måtte være der kl. 17:00.

Inne på stedet var det absolutt ingen personer som gikk i det mønsteret man skulle gå, og man måtte nesten presse seg frem for å se noe.

Jeg vil derfor anbefale folk å kjøpe billetter på forhånd til et klokkeslett der det vil være minst mulig besøkende (jeg vil anta dette er rett etter åpningstid).

Utenom dette vil jeg anbefale alle å besøke dette stedet, det er verdt det. :slight_smile:

Skulle ønske at jeg skulle til Tyskland … :unamused:

Trenger visst ikke dra lenger enn til Fredrikstad og Gamlebyen Modelljernbanesenter. :slight_smile:

Jeg har planlagt å dra innom Hamburg og Miniature Wunderland før jeg drar opp til Skærbæk til høsten.
Om det er andre som planlegger å dra innom der så kan vi jo slå oss sammen.

Har vært der, og kan varmt anbefale det for enhver togentusiast. Meg flott utstilling de har laget, og den lengste loop’en har en imponerende lengde, og ikke minst en imponerende høydeforskjell (kjører blant annet under gulvet ett sted, for å så dukke opp på en fjellbane, for å så fortsette på en bro to meter over gulvet). Siden jeg var der (nå i vår) har de også åpnet ett vindu inn mot rommet hvor de holder på å bygge ut utstillingen deres, som blant annet har førerrommet til ett Di4-lok som kontrollrom.

Det er nordens største jernbane anlegg, han har sammlet allt fra han var liten, vogner, tog, sporskiftere, skinner, pensel motorer og det er marklin da. Elsker selv marklin da :mrgreen:

Gammel tråd, men kan komme med et par tips :wink:

Har vært begge steder og anbefaler å dra til den i Fredrikstad først (jeg gjorde nemlig motsatt)! Den er flott, men når du har vært i Hamburg tidligere blir den en miniputt og kommer ikke helt til sin rett :confused:

Den i Tyskland er drøy :open_mouth: Noe en bør unne seg minst en gang i livet, og jeg har ingen andre tog enn Lego bare så det er sagt :smiley:
Kryr med folk der, så enten bestill billett til tidlig om morran eller seint om kvelden. Vi var der seint på kvelden og det var en del folk der da også (dog greit nok), så tørr ikke tenke på åssen det er der midt på dagen…

Jeg var på Miniature Wunderland i 2012 og anbefaler på det sterkeste å bestille biletter på nett før man drar dit. Da kan man også sjekke statistikken for mengden besøkende som antas komme den dagen du ønsker å besøke stedet. Jeg valgte å komme dit på en tordag og rett etter åpningstid. Var da rikelig med plass. Men siden det er veldig mye å se så var jeg der i mange timer. Ut på ettermiddagen ble det mer folksomt, så da forlot jeg og satte kursen nordover mot Skærbæk. Tenk også på rushtida om du kjører dit med bil.

Kjøpte meg Marklin ho toget BIG BOY digital, skal prøve å kjøpe inn deler til BIG BOY i LEGO fant byggebeskrivelse på nett men synes toget så vanskelig å byge mener å huske det var 4 små lego motorer i toget. har bygge beskrivelse av toget men ikke bygge beskrivelse av tender, men virkelig BIG BOY VEIER 567.000 kilo tungt en.wikipedia.org/wiki/Union_Pacific_Big_Boy :mrgreen: