IFI2, bruk av papir

Hei,
Institutt for informatikk begynner snart å bygge et nytt bygg (såkalt IFI2). Jeg trodde det ville vært viktig å ha en fin modell (laget av, jeg vet ikke, f.eks LEGO? Wink), snakket litt med prosjektlederen og han syntes det var en kjempegod idé. Også kunne det vært en god reklame for Brikkelauget(!)
Noen dager senere møtte vi arkitektene og, needless to say, det ble samme rekasjon. Da ble LIFI2-prosjektet født Smile …så lenge budsjettet blir rimelig, men det får vi se etter at designet blir ferdig.
Skalaen blir sannsynligvis 1:100, dvs. bygg-modellen blir ca 1.80m lang og ca 35cm høy, med litt landskap rundt (gress, vann…). Ideen er å ha modellen utstilt i selve bygget når det blir ferdig om noen år, helst med litt lys og kanskje knapper som f.eks hjelper folk til å se hvor noen finner seg (de som har vært på IFI1 vet at noe slikt kan virkelig hjelpe Wink).
Og ja, Brikkelauget får da lov til å låne modellen når det blir en eller annen utstilling Smile
Men da kommer vi til et lite problem. Bygget kommer til å ha mange sånne lenge (men ikke dype) tynne “lepper” langs hele fasaden, noe som ikke kan akkurat nås med LEGO, + at vinduene skal være “skyvet” litt innover (noen cm i virkeligheten). Hele greia gir da litt 3D-effekt til fasaden. Jeg prøver å tegne det her, sett fra venstre:

Kode:
 | _|  `+ _,+  v1 _|  `+   |   |  v2 _,+  | _|  |  |
v1 og v2 er vinduene, 1 og 2 (evt. 3) LEGO-plater høye, dvs. veldig lite. Jeg prøvde å SNOTte litt, men med så lite plass er det nesten umulig. Nå har jeg mer eller mindre to muligheter: 1. ignorere hele greia og lage alt flatt 2. bruke papir/kartong mellom LEGO-plater for å få de leppene. Siden arkitektene må godkjenne modellen, er jeg kanskje nødt til å velge nr.2, men spørsmålet blir da: regnes det som juks? I det tilfellet kan jeg prøve å forklare dem at det er i strid med regelverket innenfor LEGO-bransjen og håpe de skjønner det Smile

jeg skjønte ikke hvordan det egentlig skulle se ut Smile

Dette høres jo utrolig spennende ut! I’m in! Tror vi trenger noe billed/tegningsmatriale slik at kanskje flere får vridd nøtta litt for å finne en løsning. For å være helt ærlig skjønte jeg ikke helt problemet du beskrev. Razz

Selv om jeg tegnet det så pent? Wink Det er jo bare noen horisontale greier som kommer ut av fasaden Smile
Men jeg har en 1:100-tegning og tar et bilde når jeg kommer hjem.

Ok, her er et bilde av juksete fasaden: http://puma.esa.fer.hr/fasade3d.jpg
(tror ikke det er en vits å uploade det til et permanent sted, men det forblir her i en stund).
Men kanskje det holder med at LEGO-platene ikke er perfekte og at man kan faktisk se en linje mellom dem.

Tror kanskje at vi kan bruke 4865(1x2) eller 30413(1x4)-panel som snottes inn på fasaden. Er litt usikker på hvor stort huset blir i forhold til den modellen du hadde lagd.
Panelet ser slik ut: L . Hva tror du Matija?

Det var min første idé, ja Smile Jeg prøvde å lage noe med sånne 1x1-headlight-brikker (4070), men det blir altfor komplisert + at de panellene er for tykke (det skal ikke være mer enn 0.5mm og minst man får med LEGO er 1.2mm). Ok, kanskje man kunne levd med dét, men det er noen problemer til:

  1. de greiene er veldig nære og det er mange av dem.
  2. de 1-plate-høye vinduene, veldig tynne
  3. budsjett Wink
    Btw, det der er kun en liten del av hele bygget, dvs. 3.2x3cm vs. 180x40-ish cm. Siden designet til bygget ble vist offentlig, jeg tror jeg kan vise dere et bilde. Her er en non-LEGO-modell av hele anlegget og min først utkast av tårnet, bare for å få inntrykk av dimensjonene. Fasaden blir svart og det er mulig at de vinduene som er lagd av transparente brikker blir erstattet med 2x transparente plater, i tilfelle én brikke blir for høyt.

Tror vi kommer til en brukbar løsning, jeg! Papir føler jeg er helt uaktuelt! Exclamation

hva med noe slikt?

Ja, det er det vi snakket om. Det ville vært helt greit, hadde det kun vært for de to stripene… Saken er at de ofte kommer flere ganger i løpet av få plater (altså, det blir ikke plass til en hel brikke over & under dem.
Btw, plassering av vinduer skal være nøyaktig som vist på bildet.
Jeg antar at alt blir jevnt til slutten (bygget blir imponerende uansett).
Men det blir uansett morsomt å finne en mulig løsning Wink

ja, det var bare et forslag. minste utstikkeren jeg fikk til i alle fall Smile tror det blir vanskelig å få det til med bare lego, spesielt i hjørnene.

Det finnes LEGO i millimeter som har vært brukt av arkitekter. Finnes det muligheter her?
Uansett er vi nødt til å kompromissere. Kanskje er man bare nødt til å droppe det? Føler at jeg må se et nærbilde av modellkonstruksjonen før jeg kan gjøre meg opp en egen mening.