Hylle over senga til ekstra LEGO lager

Har drevet å tenkt en stund på hvordan jeg kan få utnyttet plassen mest mulig i leiligheta. Har mange esker med ferdigbygde LEGO-mocs som tar en del plass men har ikke lyst til å ta dem ifra hverandre riktig enda. Og når jeg starter med nye prosjekt må jeg uansett ha en plass å lagre de nye prosjektene.
Har også en del bedrollere full av instruksjoner. Har flere enn det er plass til under senga (plass til 3stk der).

Så tanken var å lage en hylle over senga hvor jeg kunne ha ett lager.
Senga er ca 120cm bred og 210cm lang.

Her er noen forslag jeg har laget i Autodesk 123D Design som er ett gratisprogram man kan laste ned.

Forslag 1:

Forslag 2:

Planen var å lage dette av trevirke som er 36x98mm og med en plate av noe slag på toppen. Finer eller spon eller lignende.
Ene kortsiden og ene langsiden blir jo inntil vegg og blir derfor også skrudd fast inn i stenderne i veggene, mest for avstiving i horisontalretningen, men disse vil også hjelpe til avstivningen på de to endene i vertikalretningen.

Hvilken versjon tror dere blir mest solid?

Størrelsen på konstruksjonen på tegninga er ca 150cm bred, 240cm lang og 150cm høy. Men kommer til å skrenke inn på lengde og bredde for å tilpasse til senga når jeg måler den mer eksakt. Høyda blir muligens noe høyere, det er også noe jeg må teste mer for å se hvor mye plass jeg trenger der uten å skalle hodet i den plattingen når jeg står opp om morgenen :slight_smile:

Køyeseng med lego i overkøya - kult. Alt 2 er det sterkeste. Bruk de korte endene som bæring, de tåler mer. Men du bør legge de lange lengdene oppå de korte (i endene) ikke henge dem på innsiden. Du bør sikkert ha minst en meter fra madrassen din og opp til hylla, så med mindre madrassen din er mer enn 45 cm over gulvet kan 1,50 holde. Tror likevel det kan bli litt lite… Og jo høyere opp, jo mer ustødige blir beina. Så noe som binder dem sammen kunne gjort seg kansje, en slags ramme? Kjedelig å velte hele hylla en gang du er litt ør og trøtt når du står opp… :wink:

Er allerede godt i gang med snekringen. Ble omtrent som i alternativ 2 men med en liten designendring.

Den ytre rammen ble laget av 36x148mm og de korteste delene er trekt inn 36mm inn fra endene av de lengste dragerne (for å gi plass til beinene på baksiden). Disse fire hoveddragere er festet i hverandre med kraftige metallvinkler som er ca 120x120x90mm og skrudd med treskruer inn i dragerne. I midten ble det bare en drager og den er laget av 36x98mm trevirke som er festet på innsiden av ende dragerne med spesielle metallbraketter som er beregnet for akkurat dette.

Har kuttet ett hakk inn i siden på hvert bein (som er laget av 1700 x 36 x 98mm trevirke) på toppen som hver av de dragerne på siden hviler på. Så er planen å bruke en 8x80mm maskinskrue igjennom den delen av beinet som stikker opp på baksiden og gjennom den korte drageren og den kraftige metallvinkelen på innsiden, festet med en vingemutter på innsiden for enkel montasje.

Har nå laget ferdig rammen og beinene. De har alle fått to strøk med grunning og skal nå i dag få første strøk med maling.

Så blir det 3 stk 18mm tykke hvite Melanin plater som er 40cm brede lagt oppå toppen og skrudd fast i rammen fra oversiden. Melanin platene er egentlig sponplater som er dekt med ett slags hardt plastmateriale på alle sidene. Var opprinnelig meningen å bruke 60cm brede plater, men de var utsolgt alle steder for disse og de bredeste som var å få tak i var 40cm. Måtte eventuelt ventet noen uker på at de skulle få inn de 60cm platene. Det betyr at jeg også må forsterke skjøtene i mellom disse platene med plugger og noen flate metallbraketter under som holder dem sammen. Mulig jeg slenger inn noen tverrstag også etterhvert. Får se hvor bra skjøten blir med plugger og de brakettene under.

Og som jeg skreiv tidligere er det ikke behov for noe kryssavstivning på beinene da dragerne som er inntil veggen blir festet i veggen med lange skruer inn i stenderne i veggen. Egentlig har jeg kun behov for 1 bein på hylla siden de andre tre hjørnene er fast i veggen, men for enkel montasje har jeg laget ett bein i hvert hjørne.

Vurderte også litt på høyda. Rommet har en standard takhøyde på 230cm (gammelt hus fra 60-tallet) og testet litt og fant ut at på grunn av høyden på dragerne jeg valgte å bruke så blir høyden på toppen av hylla på 170cm. Da flukter den også med toppen av noen bokhyller jeg har stående på soverommet.

Alt trevirke ble valgt av C24 kvalitet og skulle ut ifra det jeg kan lese av forskjellige bjelkelagstabeller kunne bære iallefall 300kg/kvm. Som burde holde greit til mitt formål :slight_smile:

Her er en ny tegning av det endelige designet.

De blå delene er de stålvinklene og skruene som er til å feste beinene i ramma.

Ser ut som en bra løsning. Og når du er vandt til å prikle med LEGO, er vel fingerferdighetene på plass så det blir pent også vil jeg tro! :wink:

Da er jeg kommet noen steg videre med denne.

Først innkjøp av materialer:

På det første bildet ser dere de tre platene som jeg klarte å få inn i bilen min. Mest fordi jeg ikke ville ha noen merker på dem fra takstativet på bilen, men også fordi det var enklere. Plankene kom i 360cm lengder og var dermed for lange til å få plass inni bilen. Maks lengde inne i bilen er 250cm.
Det andre bildet viser bare verktøyet og ting jeg kjøpte inn for å lage denne konstruksjonen. Glemte å få med grunning og malinga med i bildet også. Til to strøk grunning og to strøk maling gikk det med ca en liter av hver.

Her er først ett bilde av rammen ferdig montert. Beinene er ferdig kuttet til og alle delene har fått to strøk grunning og to strøk maling. Dette tok jo litt tid siden grunningen måtte tørke i 12 timer før nytt strøk og malingen måtte tørke 6 timer mellom hvert strøk. Det andre bildet viser en testmontering jeg gjorde ute før jeg tok hele saken inn for å montere på soverommet.

Og så ett bilde av ramma og beinene testmontert på soverommet.

Finnes flere bilder her: flickr.com/photos/f0nix/set … 660414719/

Det gjenstår å først skru denne ramma fast i veggene og så legge på topp-platene og skru disse fast i ramma.

Ser veldig bra ut det her. Man får aldri nok plass, men nå fikk du i alle fall litt mer plass! :slight_smile: