Hvordan planlegger / bygger dere litt større mocs?

Som tittelen sier, hvordan gjør dere proffer det når dere skal planlegge en ny moc til en utstilling? Tenker da først og fremst på helt egenkomponerte ting hvor man starter med en generell ide om hva man skal bygge og endel elementer man ønsker å ha med, men uten et klart bilde av detaljene eller konkret hvordan ting kan skal henge sammen.

Begynner dere å bygge fra en kant? Lager dere skisser? Bygger dere digitalt? Bygger dere en grovmodel med lite detaljer (evt. model i mindre skala) først for å få komposisjonen til å sitte, og deretter detaljere?

Her finnes det sikkert like mange forskjellige svar som det er folk her på forumet :slight_smile:

Jeg bygger jo for det meste hus. Og siden jeg ikke har så store kreative egenskaper at jeg kan klare å lage ett hus designet av meg selv helt fra scratch så bruker jeg å ta utgangspunkt i ett bygg som jeg enten har her i mitt nærområde eller ett bygg jeg selv har sett/tatt bilder av. Jeg syns for eksempel at det skal være noen utfordrende elementer med byggverket for at det skal ha noen interesse for meg. Det kan være for eksempel runde hjørner. Skrå vegger og rare vinkler ellers. Altså noe som gjør at man må tenke kreativt med klossebruk for løse en oppgave.

Jeg har jo da startet med noen bilder eller tanker om hvordan bygget skal se ut. Hvilke elementer er viktig å få fremhevet og hva som må være med.
Forsøker som oftest å få dem i minifig skala, men noen ganger blir byggene for store i den skalaen så da bygger jeg dem i en mindre skala.
Jeg tar ikke alltid helt hensyn til det eksakte tallet i skalabyggingen men tar utgangspunkt i noen features i bygget som skal fremheves, for eksempel en hovedinngang eller vindu. Deretter bygger jeg dette elementet for å få satt skalaen og så blir resten bygget rundt dette. Blir mye justeringer her for å finne de rette størrelsesforholdene fra det virkelige bygget.

Dette er en prosess som jeg ofte bruker mest tid på. Og kan gå å tenke på ett prosjekt i mange måneder. Forsøker å tenke igjennom hvordan forskjellige features i bygget kan utføres med LEGO brikker. Enkelte ganger lager jeg da noen testmodeller i brikker jeg allerede har som dekker bare en liten del av modellen for å finne frem til rett teknikk for å lage denne featuren. For eksempel ett lite vindusområde bare for å finne den rette skalaen mellom element og brikker som må brukes for å lage denne featuren i LEGO brikker.

Når det gjelder digital bygging så hender det at jeg skisserer noen deler av bygget for å enklere kunne bedømme antall deler som må bestilles. Noen ganger blir dette gjort i Ldraw/MLCad, men nå i det siste prosjektet så bruker jeg faktisk bare GimP. Her har jeg tilgang til byggtegningene i rett skala. Lager først en bakgrunn med rutenett som representerer 1x1 brikke sett fra siden og så skalerer jeg ned bildet til den størrelsen jeg ønsker, i dette tilfellet 1:42 som er minifig skala. Det flotte med GimP er at man kan bruke layers og gjøre layers delvis transparente slik at man kan se igjennom disse. Ut fra dette kan jeg få en formening om hvordan fasadene kan bygges og hvor mange deler som trengs her.

Brukte så Excell for å summere opp delene fra de forskjellige fasadene og satt opp med antall deler i hvilken farge.
Så gjorde jeg ett grovt overslag over hvilken av de delene jeg allerede hadde og hva som måtte bestilles.
Deretter tok jeg kontakt med Helges Sets & Bricks og fikk bestilt det jeg trengte. I dette tilfellet syns jeg det var greiest å gå til Helge da det var så store mengder deler og det ville blitt mye arbeid og kanskje ikke så rimelig å handler fra utenlandske Bricklink sjapper på grunn av frakt og tollgebyrer og slikt.

Med andre prosjekter så kan det hende at jeg forsøker å bygge med KUN det jeg allerede har av brikker og forsøker å minimere antall Bricklink kjøp så mye som mulig. Dette kan bety at man må endre litt på designet underveis for å få det til.
Noen mindre byggverk så har jeg bare startet å bygge med utgangspunkt av en idé med en feature i byggverket og bare bygger videre rundt dette. I disse tilfellene forsøker jeg også å bruke kun det jeg har tilgjengelig av deler. Over tid så har man jo opparbeidet seg en en grei samling slik at det blir mindre og mindre behov for å kjøpe inn noe ekstra bare for disse små byggverkene.

Men det som skjer oftest hos meg er at jeg har fått en idé, enten fra noen bilder på internett, eller fra en diskusjon på forumet eller IRC. Forsøker så å drodle litt med virkelige deler jeg har og ser på hvordan en spesiell ting kan løses med brikker ved rett å slett bare sette seg ned å prøve seg frem med forskjellige LEGO deler. De fleste av disse idéne blir ikke tatt videre til en ferdig MOC. Tror jeg kan anta at kun 5-10 % av det jeg bygger blir til en ferdig MOC. Noen prosjekter stopper opp og blir bare liggende i en delvis utført konstruksjon som blir lagt til noe med ujevne mellomrom. Har ett prosjekt som innbefatter mye LEGO Technic, men det har blitt liggende på hyllen i snart 2 år nå uten å bli bygget videre på. Grunnen til at prosjektene stopper opp kan være at interessen faller bort, eller at jeg innser at jeg ikke kan løse utfordringen tilfredsstillende nok med de premissene jeg selv har satt (størrelse, utseende, funksjon, pris).

Jeg synes også det kan være moro å drodle med LEGO deler for å løse en spesifikk oppgave som ett annet medlem av Brikkelauget sliter med å få løst og spør etter hjelp.

morsomt spørsmål
For meg er Lego en taktil hobby, dvs at jeg må bygge med klossene i hendene - det har betydd at jeg har en ganske stor samling etterhvert, samt eget Lego rom

Jeg kan nevne starten slik jeg husker det fra noen av mine prosjekter
Et bilde av Hjukse bro i A magasinet gjorde at jeg fikk lyst til å lage min versjon i Lego. Fikling, prøveing og feiling frem til jeg hadde en bro jeg var fornøyd med. Så synes jeg at broa skulle gå over en kløft, da måtte jeg jo bygge kløfta… så synes jeg at toget skulle kunne gå rundt og rundt + ha noen tunneler etc, så ble det starten på et fjell… til slutt gikk det tog i 3 etasjer og med mange tunneler etc. Det bare ballet på seg, altså. Underveis bygget jeg min versjon av El17 på Flåmsbana (som jeg forøvrig har lyst til å bygge i Lego (banen med tunnel i 360 graders sving inne i fjellet, etc).

et annet prosjekt var at jeg så bilder av et kult prosjekt av en nederlender som hadde bygget et lokomotiv med kompressor, og så pneumatisk tømming av vognene, alt i minifig skala. Dette var før PF tiden. Så bygget jeg mitt eget lok med kompressor, så en kranvogn med pneumatiske utriggere og løfting av bommen samt 9V motorer til forlenging av bommen og løfting av kroken. Utfordringen Technic på veldig liten plass uten å vike for estetikk trigger min interesse for å bygge.

Senere har det å bygge noe så nært opp til virkeligheten vært en utfordring. F.eks Baptistkirken i Sandefjord (kult bygg med mulighet for å gå bananas med 1x2 plater), SKD 226 skiftelokomotiv som jeg en dag så sto på togstasjonen her I Sandefjord, Sandefjord Stasjon startet slik.

Fantasibygg i det siste har vært det store stasjonsområdet som jeg viste på PKH. Dette startet med en dreieskive og togpenser der all technic og fjernstyring skulle ligge under skinnenivå, skinnene 2klosser over baseplaten. så lekte jeg meg med sjeldne farger og gamle vinduer etc i lok stallen.

Og sånn går no dagan. Nå holder jeg på med Oppdal stasjon. Dette blir avbrutt av sortering, bygging av en fantasi Modulær bygning med fargene dark azur og bright light yellow (ble litt betenkt da noen nevnte det svenske flaggets farger…).

Høres dette rotete ut? vent til du får se Lego rommet!

Brick on!

Tusen takk Fonix & Baard for gode og utfyllende svar!

Her er det mye å lese og fordøye! :smiley:

Skal notere bak øret at det er hjelp å få hvis jeg sliter med noe byggeteknisk Fonix! :astonished:

Jeg er nok ikke så veldig strukturert :laughing:

Jeg er som regel ganske elendig til å planlegge. Jeg starter gjerne med en idé og et bilde i hodet mitt av hva jeg vil bygge (som i 100% av tilfellene er 1000 ganger bedre enn hva jeg ender opp med :stuck_out_tongue:). Og så setter jeg meg bare ned og begynner et sted. På et eller annet stadie i prossessen så lager jeg kanskje en oversiktsskisse for å finne ut av hvor stort ting blir og hvordan jeg skal plassere deler i forhold til hverandre. Og hvis jeg trenger å bestille store mengder av bestemte klosser, så tar jeg kanskje og gjør et kjapt estimat basert på størrelse.
Men jeg kan ikke tegne, så skisser blir som regel ganske ubrukelig, eller de er veldig grove og bare egnet til å gi en idé om plassering og størrelse.
For vinterfjellet mitt som jeg laget for noen år tilbake, så hadde jeg bare en idé om hvor stort det skulle være, og hva slags klosser jeg trengte til å bygge fjellsidene, og så lagde jeg bare noen estimater så jeg kunne bestille klosser, og en veeeeeeeeeeldig grov skisse av hvordan fasongen skulle være, og så var det bare å sette i gang på en side så snart klossene var i hus.

Andre prosjekter baller bare på seg over tid. Starter kanskje med noen små ting, og plutselig så sitter jeg og prøver å lage en layout til det :stuck_out_tongue: Fabuland layouten min er vel et eksempel på det.

Er heller ikke særlig strukturert, jeg planlegger ofte litt i enten Mlcad eller Bricksmith, men har sjelden tålmodighet nok til å lage modellene helt ferdig der, så det blir mer for skisser å regne, og de endelige modellene (de som blir ferdig) kan ofte være ganske forskjellig fra det jeg har i cad-filene. Og jeg er på sett og vis baards rake motsetning i at jeg på ingen måte trenger å holde i, eller engang se på, brikkene for å vite hvordan jeg vil bruke dem, har i mange tilfeller konstruert ting ganske detaljert kun i hodet. Alt dette bidrar nok til den lave Q-verdien på modellene mine. :stuck_out_tongue:

Mitt største prosjekt så langt, romskipet Gagarin som på ingen måte er ferdig ennå selv om jeg har slept det med meg til fire utstillinger så langt, begynte som en vag idé som jeg plukket noen klosser til ved en anledning høsten 2008. Så ble det en første iterasjon av en cad-modell, før det hele ble lagt på is noen år frem til jeg tok det opp igjen til i forkant av lugbulk-bestillingen til 2013, da ble det en ny cad-modell i veldig grov stand og en hel del mer eller mindre gode gjetninger på hvor mange jeg trengte av forskjellige plater (16x16, 8x16 og 8x8 stort sett, senere har prosjektet også spist veldig mange 4x6 siden de har vært mulige å få tak i til en noenlunde levelig pris). Det viste seg såklart i ettertid at jeg bommet ganske kraftig på enkelte antall.

I første omgang ble da planen å få til en WIP-utgave til Skærbæk 2013, hvilket forsåvidt skjedde, selv om det var litt liten grad av P og mye W som gjenstod. Deretter gjorde jeg nye forsøk på å fullføre galskapen til PKH 2014, Brickworld 2014 og endelig Skærbæk 2014, men uten hell, så hele sulamitten ligger nå nedpakket og venter på at jeg skal få tid og lyst til å ta det opp igjen. Men men, jeg har ikke dårlig tid, jeg har massevis av MOC-ideer på gang som jeg har samlet deler til i mange år, så litt mer venting skader ikke. Bortsett fra når det medfører at noen andre bygger det jeg hadde tenkt å bygge før meg, slik det f.eks skjedde med Skrues Pengebinge som det viste seg at en amerikaner hadde laget.

Neste store prosjekt er knapt kommet til skissestadiet foreløpig, så der er det lite å si så langt. Men deler har jeg begynt å samle i det minste. :stuck_out_tongue:

Takk for svar Cecilie og Quarryman! Veldig nyttig å vite litt om hvilke tilnærminger folk har til selvkomponerte byggverk. Havner vel så langt på den litt ustrukturerte siden jeg og. :laughing:

Sitter og forsøker å finne ut av hvordan jeg best kan komme igang på en ide jeg har. Har et bilde i hodet av hva jeg ønsker å lage, og enkelte egenskaper / detaljer jeg har lyst til å få med, men hvordan ting skal passe sammen vet jeg ikke helt enda. Selv om jeg har brukt LDD endel og er sånn halv-kompetent på det så må jeg helst ha fysiske brikker i hendene for å finne de gode løsningene. Ser for meg at det vil være annerledes hvis jeg skal bygge f eks en bygning som eksisterer og jeg har bilder / tegninger å gå etter.

Forsøkte å starte med en grovmodell for å se om jeg kunne få avklart litt størrelse og hvordan ting skal passe sammen, problemet er jo bare at alt ser dritt ut når detaljene mangler… :laughing:

Jeg starter gjerne med et eller flere bilder av noe som synes å være en liten utfordring i Lego. Dette bygger jeg så i LDD for å finne ut hvordan klossene bør henge sammen for å tåle litt transport. Det blir gjerne mange små deler for å beskrive formen i første omgang, og så byttes to eller tre deler ut med en større for å øke styrken der dette er mulig. Dette er enklere i LDD enn på den fysiske modellen hvor det er vanskelig å lirke ut deler plassert mellom mange andre. Til slutt bygges dette med klosser hvor begrensninger i klosser og farger gjerne gjør at det ferdige bygget avviker mye fra den oprinnelige ideen. I det siste har jeg dessuten begynt å lage byggeinstrusjoner i LDD med flest mulig deler lagt til i hvert trinn slik at et modulhus kan beskrives ved 20 - 30 trinn. Jeg liker gjenbruk av klossene, og med egne byggeinstruksjoner kjennes det litt lettere å rive modeller som er optimalisert over lang tid. Eksempelet nedenfor viser et bilde av en kuppel med vinduer som utgangspunkt for et modulhus på en 32x32 plate hvor hovedelementene er representert i Lego mens antall etasjer og interiør er helt frikoplet fra utgangspunktet.

Mange interessante svar her, her er min fremgangsmåte, med Wilberg Atrium som et eksempel:

Steg 1: Jeg bygger veldig ofte etter et virkelig utgangspunkt. Da gjelder det å få tatt mange bilder av det du ønsker å bygge slik at du får med deg alle detaljene.

Steg 2: Om det er mulig, så er det kjempekjekt å ha noen tegninger som viser størrelsen i alle retninger når en planlegger.

Steg 3: Det jeg så gjør er å finne ut hvilke detaljer i det jeg skal bygge som det er viktigst å få til å se realistisk ut. Hvilken størrelse må jeg bygge i for at det jeg bygger skal bli mulig å kjenne igjen. I tilfellet med Wilberg Atrium var det rutete mønsteret som dannet utgangspunktet. Hver rute skulle være en kloss bred. Da var det bare å sette opp et rutenett og beregne størrelsen på resten av bygget ut fra det.

Steg 4: Jeg bygger nesten alltid modellene digitalt før jeg bygger med ekte klosser. Fordelen er at jeg kan prøve og feile mye raskere. Jeg kan teste ut alle klosser, også de jeg ikke har, og jeg får til slutt en oversikt over hvilke klosser jeg trenger.

En av funksjonene jeg bruker mye er muligheten til å dele inn modellen jeg bygger i flere mindre moduler. På den måten blir det mye enklere når jeg skal bygge senere. Det blir også enklere dersom modellen er så stor at den må demonteres for transport.

Her er alle modulene til Wilberg Atrium

Steg 5: Etter å ha produsert modellen digitalt får jeg en deleliste slik at jeg kan samle sammen alle delene jeg trenger før jeg begynner å bygge. Første sted jeg leter etter klosser er i egen samling. Deretter går jeg til Bricklink osv.

Steg 6: Når alle delen er på plass er det bare å starte byggingen.

Ferdig modell.

HenrikLEGO redegjorde for mye så her er litt tekniske metoder.
Jeg bruker LDD til det. Så bygger jeg modellen, lagrer og tar den fra hverandre veldig systematisk i en rekkefølge som lar jeg gjennomføre i virkeligheten helt ned til starten første del og begynner å trykke på ctrl Z for å få tilbake deler og bruker MW-snap til ta bilde av det, trinn for trinn. (MW-snap er et freeware program som anbefales for sånt. Søk på Google.) LDD har jo automatisk generering av byggeveiledning men den er ikke til å stole på. Men tar du av delene selv så har du kontroll. Så lager jeg en fil i Libreoffice som jeg setter inn bilder/tekst og når den er ferdig så exporterer jeg alt til en PDF fil, noe man gjør i Libreoffice. Så har jeg en PDF som lastes opp. To ting som jeg kan nevne er at for å snappe et bilde så kan det gjøres med alle programmer. I LDD så genererer jeg til slutt en byggeveiledning og går til siste side for det er det er bestandig complett deleliste med delenummer i den genererte byggeveiledningen på siste side. De bildene snapper jeg også og legger inn på siste side i PDF.

Sånn gjør jeg det.
Min Car chassis med 8 sylindere er et sånt eksempel. (Se tråden min)

Jeg bare kjøper MASSE deler fra Bricklink og elter de sammen til noe som likner høvelig på det jeg forsøker å etterlikne.
Av og til stjeler jeg hemningsløst fra andre og masher det sammen også.

Lag den i Apple og Andriod format så den passer bedre til nettbrett også. Les min tråd om det om hvordan gjøre det. Så kan du dele/selge worldwide og reklamere gratis på facebook, ja til og med legge opp i Apple sin iBookstore.

Jeg er en 35 år gammel legofan som har tatt opp igjen en gammel lidenskap etter at jeg fikk barn. Jeg har det siste året bygget opp det meste jeg har av gammel lego og gjennoppdaget hvor gøy det er. Jeg kjøpte derfor Ghostbusters brannstasjonen i fjor og nå har jeg bestilt The Pet shop og Parisian resturant. Jeg har også lyst til å prøve meg på custom bygninger i samme målestokk, men jeg har lite brikker igjen. Jeg tenker å starte på noe relativt enkelt og ta det derfra. Hva er den beste måten å gå frem på for å kjøpe brikker? Legostore er oversiktlig og enkelt, men utvalget er begrenset, særlig når det kommer til spesielle brikker og vinduer og dører. Jeg har vært inne på bricklink, men jeg finner ikke ut hvordan jeg går frem der.

Jeg synes også Bricklink var (og delvis er) litt vanskelig å forstå. Men som litt nybegynner bruker jeg ofte den samme butikken:

http://www.bricklink.com/store/home.page?p=Munich_Bricks#/shop

Her betaler man kun 4 euro i frakt så lenge handlekurven er under ca 450 gram. Og som regel så er brikkene like billige eller billigere enn andre butikker. Så hvis du skal ha litt av hvert kan jeg anbefale denne butikken. Pakka sendes fra Tysland og havner rett i postkassa di etter 4-7 dager.

Bare gå inn på butikken og prøv deg litt frem, etter hvert skjønner man mer av systemet.

Ville heller kanskje gått til en av de større norske bricklink-butikkene? Da slipper man å tenke på importgrensa. Jeg skal ikke trekke frem noen spesielle, men flere av dem gir også rabatt til Brikkelaug-medlemmer.

Og jeg har ikke MOC’et modulhus selv men ville kanskje begynt med en enkel 16x32 studs bygning a la den ene halvparten i 10218 Pet Shop.

Det er også flere nettsider som selger instruksjoner til modulhus og det kan jo være en ok måte å lære seg effektive måter å samle sammen klosser til større bygg.

Jeg bruker brickowl.com. Der er det også mange fine butikker. Jeg holder på med en MOC nå og de fleste deler er kjøpt der.

Norske bricklink butikker? Finner jeg det på bricklink? Jeg starter nok på noe enkelt ala det du nevner. Først skal jeg bygge pet shop, men jeg tenkte jeg skulle begynne å kjøpe inn en del brikker. Det er uansett greit å ha iom at jeg har brukt opp det meste. Er disse store creator pakkene verdt pengene? Ala denne: shop.lego.com/en-NO/XL-Creative-Brick-Box-10654 Jeg tenker kun som et utgangspunkt. Jeg vil tippe prisen pr brikke er ganske god, selv om det er mye standardbrikker. Det jeg ikke trenger kan ungene putle med.

Hvis man trenger en god miks med litt ymse brikker til egne modulhus så er et lettvint alternativ å kjøpe noen ekstra modulhus. F eks har Lekekassen Brick Bank med 20% rabatt, 2380 deler for 1278,- som er ganske kurant når man tenker pris per kloss.

http://www.lekekassen.no/lego/creator-expert/lego-creator-expert-klossebank-10251

En av disse er et meget godt utgangspunkt for en egen modular, spesielt hvis man bygger 16x32 og/eller fokuserer på fasaden først.

Bra pris og et godt tips. Burde kjøpt to, for jeg må ha en original også.
Jeg venter forresten på The LEGO® Neighborhood Book: Build your own Town! Den inneholder forhåpentligvis masse inspirasjon

bricklink.com/browseStores.a … oupState=Y

Akkurat nå ser det ut til at noen av butikkene er stengt, antageligvis i forbindelse med juleferie. Blant annet Helge’s Sets & Bricks som vel er den største i Norge.

Som sagt, flere av disse gir rabatt til Brikkelauget medlemmer så et medlemskap er absolutt verdt det :wink: