Hvordan legge inn bilder i en post

Man kan ikke laste opp bilder direkte til Brikkelauget forumet.
For å vise bilde her på forumet må du først laste opp bildet til en webside, det kan være sider som http://www.brickshelf.com eller http://www.flickr.com eller din egen hjemmeside.
Vidre i denne beskrivelsen forklarer jeg hvordan man gjør det steg for steg dersom man allerede har en Brickshelf konto.
Har du allerede lastet opp bildene på din Brickshelf eller Flickr konto kan du hoppe rett til punkt nr 6.

  1. Logg inn på www.Brickshelf.com ved å trykke på “login” og tast inn brukernavn og passord.
  2. Opprett en folder ved å trykke “Add a folder” eller bruk en av de folderne du allerede har å¨din Brickshelf konto.
  3. Når en folder er laget trykk på “Upload” når du står i den korrekte folderen.
  4. Velg fil fra din datamaskin ved å trykke på knappen “Velg…” og naviger frem til rett bilde og trykk OK. Tips: man kan også laste opp en hel gruppe med bilder ved å putte alle i en ZIP-fil. Husk ingen space i filnavn på bilder eller ZIP-fil.
  5. Vær nå oppmerksom på at det kan ta opp til over ett døgn før folderen blir godkjent slik at den er tilgjengelig for andre. Men du kan likevel oppgi noe som vi kaller for “deep link” som er en link direkte til bildet. Se vidre beskrivelse.
  6. Velg bildet du vil vise på forumet. Dette er det flere måter å gjøre på:
    6A: Klikk på bildet flere ganger helt til du ser bare bildet og kopier linken som står i adressefeltet (deep link).
    6B: Med Microsof Internet Explorer høyreklikker du på bildet og velger “Properties”/“Egenskaper” og markerer hele teksten som står etter “Adresse: (URL-adresse):”-feltet.
    6C: Med Opera høyreklikker du på bildet og velger “Kopier bildeadresse”.
    PS! Punkt 6B og 6C fungerer også med thumbnails (når du står i folderen og ser mange små bilder).
    Så over til forumet:
  7. Trykk knappen “Img” (eller skriv ).
    Tips: Alle bilder du bruker på forumet bør ha en oppløsning på 1024x768 eller mindre. Grunnen er at med store bilder så tar det lang tid å laste opp siden. Alt går mye kjappere om man legger opp ett lite bilde og heller lager en link (URL) til mappen hvor de store bildene ligger.
    Det kan også være en fordel å bare vise en thumbnail men med en link på bildet til bildet i full størrelse eller folderen til bildet.
    Dette gjør du ved først å lage en . Deretter kopiere du linken til det store bildet fra folderen hvor dette bildet ligger. Til slutt trykker du URL knappen og limer inn linken til det store bildet.
    Håper dette var forståelig. Og om det er noe som jeg har beskrevet feil eller veldig tungvint så kom gjerne med kommentarer.

Bra innlegg. Vis med noen eksempler i punkt 7 kanskje?
Jeg synes forresten man konsekvent skal lage lenker eller bruke miniatyrbilder i stedet for å legge inn bilder i tråder.
For å lage et lite bilde med en lenke til et stort bilde, gjør man slik:

Kode:
[url=STORTBILDE][img]LITEBILDE[/img][/url]
For eksempel sånn:
Kode:
[url=http://www.brickshelf.com/gallery/wobnam/Castle/Arghyr-Teur/22-base.jpg][img]http://www.brickshelf.com/gallery/wobnam/Castle/Arghyr-Teur/thumb/22-base.jpg_thumb.jpg[/img][/url]
Det vil da se sånn ut:

Arggggg

Her har en stakkar med nyvunnet LEGO-selvtillit tatt mot til seg for å legge ut sine første bilder på forumet og så står hun fast. Har klikket på img-knappen, kopiert linken fra Flickr og limt den inn midt i, og når jeg trykker på forhåndsvisning vises bare et blått felt med et spørsmålstegn. Jeg er ikke akkurat noen teknisk begavelse, så noe har jeg nok gjort galt. Er det noen som kan forklare hva jeg gjør feil?

Birgitte

Velkommen skal du være Birgitte! Når du har skrevet noen ord i feltet blar du litt ned på siden og velger “browse” deretter “last opp fil”. Velg et bilde du har på pcen din. Det skal fungere… Filen må ikke være større ca 150 kb

Men jeg leser andre steder at det er best å linke til et bilde som ligger på en server, og det er det jeg prøver på

Sikker på at du har riktig adresse til bildet? Det skal ende i “.jpg”. Lim gjerne inn lenka her, så er det lettere å hjelpe :slight_smile:

Ser ut som du fikk det til :slight_smile: