Hvordan bygge kreativt? Egne fribygge-sett vs samle masse sett

Hei.

Jeg har prøvd å få sønnen min på 8 år med på å bygge LEGO. Han er litt lunken, men er med når jeg sitter sammen med han og bygger.

Problemet er at jeg sliter litt med å finne en “vinkling”. Han har fått noen sett, og i starten så var tanken min å samle alle brikkene til alle settene i én boks for å kunne bruke brikkene til å bygge kreativt. Men dette ble litt “lose lose” virker det som. Det var for mange spesielle deler til at det ble gøy å bare sitte å bygge ting kreativt, og det ble helt “umulig” å finne bitene til å sette sammen settene igjen.

Så jeg holder på å bygge settene nå for han og bruker ganske mye tid på å finne delene. Tanken deretter er å ha brikkene i separate ziploc-poser per sett. Fint for å bygge settene, men plutselig er det ikke noe å bygge kreativt med lenger.

Så ønsker litt tips til hvordan dere gjør det? Hvordan oppbevarer dere brikkene som ikke er satt sammen? Og har dere egne brikker for å bygge kreativt vs ferdige sett?

For barn fungerer det sjeldent å ha settene sortert hvis de skal kunne bygge fritt. Hvis dere ønsker å ha settene sortert for å lett kunne bygge de igjen, vil jeg kanskje anbefale og kjøpe noen av disse Classic-settene til LEGO med masse klosser i, eventuelt kjøpe masse ‘gamle’ klosser på Finn/Facebook for bygge fritt med. På denne måten får dere både i pose og sekk? I hvert fall hvis dere har de løse klossene i en sekk :smiley:

Det er ikke alle barn som like å bygge med LEGO, eller klarer å bygge fritt i stor grad. Selv om han kanskje ikke er så interessert nå så kan dette endre seg senere :slight_smile:

Og vil han ikke bygge, så blir det mer klosser for deg og bygge med :slight_smile:

Lykke til :slight_smile:

Sorter elementene etter type, da blir det lettere å finne frem.

Brikker i en boks, plater i en annen, minifigurer i en tredje, osv.

Som barn hadde jeg alt i store kasser og helte utover tepper.
Da kunne jeg bare sette igang å bygge, letingen var med på spillet :slight_smile:

Så når legoen er spredt ut, så må man vite hva man vil bygge.
Dele kommer til deg når du starter :slight_smile:

Skal du bygge som voksen, setter man igang en annen tenking, hva vil man lage, google litt, og se for deg hvordan du ish vil bygge for så å samle litt klosser og så begynne å bygge en eller anna gang.