Ifm Klossexpo var det flere bygg med fjellsider som framstod “glatte” - dvs en har ikke bygd tradisjonelt med deler på hverandre oppover. Fikk inntrykk av av det var brukt deler med “ball” og “socket” (for. eks. BL-del 14419) som var vinklet/festet. Hører gjerne mer om ulike teknikker.
Har samlet flere tips på BrikkeFrue, artikkelen om fjell finner du her Byggetips: Hvordan bygge fjell? » BrikkeFrue.no
Si det. Det er ikke alltid like enkelt og det finnes mange teknikker. Den du omtaler er vel SNOT - Studs Not On Top. Jeg har ikke brukt den selv, men jeg fant et tips på en veldig bra side med mange forskjellige tips. Denne viser flere teknikker for å bygge landskap og fjell. Og de har denne som jeg likte. Håper du fant noe til inspirasjon
Takker for tips, og mange gode tips der. Men ikke helt det jeg tenkte på… Var for å få det slakere og glattere på en måte uten bare bruk av slopes brikker. Og ikke helt SNOT heller. Men tror som sagt det vil gå med hengslede brikker som kobles sammen - g så bygger en på disse. Ikke testet ennå…
Mulig det var mer teknikker med bar og clips du tenkte på?
Her er et bildet hentet fra en oversikt på Bricknerd(LEGO Rockwork Techniques: Let´s Get Rocking! - BrickNerd - All things LEGO and the LEGO fan community):
Hovedutfordringen er som du ser antall deler som må brukes og stabiliteten til byggverket. Baksiden av bygg som er laget med bar og clip viser hvor komplisert det er å få det fint og stabilt.
Bygg som skal fraktes til utstillinger må ofte være mer solide enn bygg laget for å ta bilde av, så kommer litt ann på hvordan man skal vise det fram, hvordan man kan bygge det.
Det er få(om noen) tutorials som viser deg hvordan du kan gjøre det, siden det kommer helt ann på hvordan fjell du skal bygge. Det finnes flere “behind the scene” bilder der teknikken er i bruk i andre ting enn fjell også som kan være til inspirasjon. Feks. https://www.tipsandbricks.co.uk/post/1945-techniques-rock-techniques-by-egor-great-brick
Vil anbefale deg å teste med en liten del først da det er en kilde til stor fustrasjon dersom du ikke liker mye prøving og feiling og ting som detter fra hverandre hele tiden…
Jepps… Her var den jeg tenkte på. Og flere andre. Så da er det bare å teste litt. Og enig i poenget at det må tåle transport. Så spørs vel hvordan en får koblet det sammen pog stivet av. Bruk av 14417 og 14417 (og ligende) var det jeg opprinnelig tekte på - og som jeg tror ble brukt på Ded Keep under legomessen. Rakk ikke å få pratet med byggeren.