Hvordan bli kvitt legosamlingen...?

Jeg har en brukbar stor Legosamling (bortimot 90000 deler - alt sortert og registrert i PartsCatalog). Nå må jeg av forskjellige grunner (hvor plassproblemer kun er en…) avvikle denne hobbyen, og skal selge rubbel og bit.

Det ideelle ville være å få solgt alt samlet, men siden det er snakk om 5-sifret beløp (samlingen har kostet meg et sted mellom 50 og 60 tusen), er det kanskje ikke mulig i disse finanskrisetider?? Man må nok også ha en stor stasjonsvogn for å få plass til alt, og da er det ikke bare bare å sende den pr. post…
Alternativet er naturligvis å selge sett/pakker med deler på QXL, FINN, eBay ol., men det tar jo mye tid og arbeid (mye kostnader forbundet med dette også - i tillegg til frakt).

Noen forslag ift. hvordan man bør gå frem for å bli kvitt alt uten for mye arbeid og (naturligvis) med best mulig gevinst?

Kan jo prøve på Qxl og Finn for å lodde interessen. Å selge alt samlet er vel både raskest og enklest. Derimot tjener du vel mer på å selge i smått, men det tar tid og energi.

Kunne selv være interessert hvis det for eksempel ble delt opp i flere middels store salg 2-3000k , gjerne basert på tema (som Lego City, Star Wars osv).

Hadde vært interessant å se hva du har for salg.

Jeg følger hele tiden med på alle relevante auksjonssteder (med bla. søkeagenter). Lego forsvinner jo som dugg for solen på f.eks. FINN (handler mye på både FINN, QXL og ikke minst eBay), men problemet er nettopp alt arbeidet involvert, da det nok må splittes opp i mindre kvanta der… Et annet poeng er jo at det ligger mye tid i sortering og katalogisering, med delelister for all Legoen + mye “software” som f.eks. ca 1000 scannede byggebeskrivelser og bla. flere 10-talls tusen delebilder til PartsCatalog mm. Dette vil jo på mange måter “forsvinne” når man splitter opp alt.

Ikke umulig at jeg prøver noe slikt.

Tenkte å legge ut en oversikt her uansett - i tilfelle det skulle være noen interesse. Venter bare på å få inn de siste bestillingene fra USA mm, og få oppdatert alle lister før jeg setter strek (ila. et par uker tenker jeg).
Er PartsCatalog utbredt i Lego-miljøet…? (er jo greit å evt. legge ut den komplette listen i det formatet).

Legg ut lista ja, tippe vi e endel som er interessert i å kjøpe deler av samlinga…meg selv inklusiv :slight_smile:

Jeg backer up hva Arh sa. Legg ut lista her, for her er det stor sjanse for at du finner noen som er interessert.

Takk for kommentarene.

Jeg har knapt samlet mer enn ca halvannet år, og har kontinuerlig et antall aktive auksjoner på bla eBay. Nå skal jeg bare få de siste “i mål”, og få sortert og registret delene. Det tar sikkert bortimot 2 uker, men når jeg er ferdig skal jeg som sagt legge ut listen her.

Siden jeg har alt registrert i PartsCatalog (som baserer seg på inventory fra Peeron), er det relativt enkelt å evt. sette sammen pakker med deler basert på ønsker fra evt. potensielle kjøpere (her er det tydeligvis mange seriøse Lego-entusiaster, i motsetning til QXL ol., hvor mange er ute etter leker til ungene…).

Jeg kommer tilbake når jeg har ting på stell!

Tre måter å bli kvitt LEGO’n din på:

  1. Meg
  2. Meg
    eller
  3. Meg

:wink: :laughing:

Veldig interissert, ja, men veldig blakk også :cry:

Vel, kjekt å se at det er interesse for dette - burde vel bli en mulighet for å bli “kvitt” tingene da… (PS: Du har nok minst et par uker på deg til å skrape sammen litt… :wink: ).

Har mest lyst på en ape, noen 1x2,4,6 osv. basisklosser, tiles og minifigurer pluss tilbehør,
og det skulle vel ikke bli så ille dyrt, vel … :unamused:

Det tar sin tid å bli “ferdig” med Lego-samling… Driver stadig og kjøper på eBay ol., men nå har jeg så smått begynt å sette sammen auksjoner på QXL (starter der i alle fall). De første legges ut neste helg - dvs. 6. mars kl. 1900 (oversikt for den som ønsker å følge med her: auksjon.qxl.no/TorpTech ). I første omgang er det en del komplette sett med originalemballasje (primært Technic) fra 77-80, deretter kommer det jeg ikke har esker til, samt løse deler.

Legger ved listen over hele samlingen min (fil for Parts Catalog, som evt. kan lastes ned fra bong69.com/pages/software.php ). NB: Det er snakk om en ren tekstfil som evt. også kan åpnes i NotePad, Excel el…
Parts Catalog benytter masterlist og delenumre fra peeron.com. Delebilder må legges til selv (følger ikke med installasjonsfilen), evt. kan man søke opp delenummeret på Peeron hvis en lurer på hva noe er (skulle gjerne ha lastet opp de 50000 bildene jeg har installert på maskinen, men det er neppe gjennomførbart her…).

Legger også ved en pdf-fil som viser status på mine sett. Denne er ikke helt oppdatert, da jeg har funnet vel 400 av de 1500 delene som mangler iht. listen (holder på å komplettere sett i skrivende stund).

Jeg vil som sagt legge ut alle settene fortløpende på QXL (større sett for seg + pakker med mindre og ikke komplette sett iht. temaer). Resten av delene (ca. halvparten av de over 100000 klossene) vil jeg sette sammen i pakker i egne auksjoner.

Det vil nok ta det meste av våren før jeg blir ferdig, så hvis noen vil komme auksjonene i forkjøpet, eller ser spesielle deler/ sett de vil ha er det bare å komme med tilbud (kan godt tenke meg å slippe arbeidet med å lage auksjoner, samt betale gebyr til QXL… :wink: ).

Jeg har dessverre ingen liste over “ledige” deler (dvs. som ikke er brukt i sett allerede) - bare en komplett liste for hele samlingen min. Jeg har dog også separate lister for hvert sett, samt egne lister for hva jeg evt. mangler i disse, så i teorien kan jeg muligens lage en liste over delene som skal legges ut “løst”. Jeg får se hva det blir til, inntil videre er det bare å spørre om man er interessert i noe (jeg skal laste opp “mangellistene” når de er ferdig, slik at man kan se hva som mangler i de settene som ikke er komplette).

MERK: Forumet godtok ikke filtypene, så jeg har zippet alt i en fil…

Ny versjon av listene - inkl. “mangellister” for de settene som ikke er komplette (oppdatert pd, men har mange deler på vei i posten, så det blir vel en ny oppdatering ila neste uke).

De første settene mine legges som nevnt ut på QXL nå i kveld (link i tidligere post). Planen er å legge ut noen pakker ca. hver 3. dag om jeg klarer å pakke/sortere i den takten - det kan nok ta litt mer tid når pakker med løse deler skal ut (settene er stort sett ferdige).

Håper å være kvitt alt før sommeren…

Har du fått kvittet deg med alt nå eller?

Neida… dette blir åpenbart ett langvarig prosjekt (uforutsett reisevirksomhet +++ gjør at jeg ikke har hatt så mye tid til å drive med dette som jeg hadde tenkt).

Så langt har jeg kun solgt ca 50 sett (se vedlagte - noenlunde oppdaterte - liste).

Jeg har definitivt ikke tid til å annonsere hvert sett (eller pakker med deler) på QXL, så det blir nok et par “samleannonser” på FINN i stedet (neppe før etter sommeren slik det ligger an nå).

Som nevnt over: Evt. interesserte kan bare ta kontakt pr. PM/ mail (i tillegg til settene har jeg nesten 55000 løse deler)!