Hvor mange vogner per lok?

Hadde niesen min på besøk istad og oppdaget toget slet med å greie ovalbanen. jeg har et lok foran og 6 vogner bak, og hver gang toget kom til svingen så sluret det veldig. Og slik holdt det på til jeg fjernet 2 vogner. Finnes det noen begrensninger på hvor mange vogner man kan trekke per motoriserte aksling?

Jeg er ikke noe ekspert på tog, men har jo gjort meg noen erfaringer med LEGO tog. Dersom vognene har boggie (slik som vognene på Horizon Express og Emerald Night) så er det mindre motstand på hjulene. Derimot om det er stive akslinger foran og bak så vil det gi mer motstand i svingene da hjulene blir stående i vinkel på skinnene i svingene, spesielt om vognene er lange.

En annen ting er avstanden fra magneten til den faste akslingen bør være lik på alle vognene. Dersom ikke vil den ene vognen bli presset ut mot skinnene og skape motstand.

S-kombinasjoner på togskinnene krever mest kraft da du får flere svinger tett etter hverandre. Dersom du har plass kan du sette ett eller flere rett strekk før du skifter retning på svingen. Du kan også lage svingene slakere ved å sette ett rettstrekk mellom hver sving-element. Svingen tar jo større plass da, men toget vil kunne ha mye høyere hastighet igjennom svingen.

Her er en side med gode eksempler på hvordan man kan designe et mer effektivt skinnesystem. brickpile.com/lego-ideas/tra … -geometry/

Angående hvor mange vogner man kan ha per lokomotiv så har jeg funnet ut at det bunner ut i stort sett ett par elementer:

  • Rullemotstand i akslingene og tyngde på vognene. Lettere vogner gir mindre rullemotstand. Men støv på akslingene kan også øke rullemotstanden. Kan også være lurt å rengjøre den gummiringen som sitter på hjulene på togmotorene for maksimal grep mot skinnene.
  • Er det boggier på vognene og er det lik avstand mellom fast aksling og magnet på alle vognene?
  • Styrken på magnetene mellom vognene. Fikk ett tips under PKH2015 at magneten inne i de nye magnetholderne er løse og de kan av og til rotere i litt feil rettning og dermed ikke få like god trekk-kraft mot neste magnet. Da kan du ta vognene fra hverandre og riste litt i magneten og prøve igjen. Som en siste utvei her kan du “låse” av magnetene ved å sette på en 1x2 plate eller tile over de to knottene på magnetene mellom to vogner.
  • Antall motorer på lokomotivet, man kan jo utstyre ett lokomotiv med flere togmotorer.

Jeg har for eksempel kjørt Horizon express med 6 vogner i tillegg til lokomotivene foran og bak. Hadde to PF togmotorer i det fremste lokomotivet og ingenting i det bakerste lokomotivet. Det hendte at den klarte å slite av noen vogner i det krappeste svingene men det ble fikset med noen slike 1x2 plater. Toget klarte ellers fint å trekke alle vognene.

Har ellers testet med ett enkelt lokomotiv med bare en PF togmotor. Den klarte fint å trekke 20 tomme vogner som bare bestod av en boggie fremme og bak og den 28 stud lange togplaten i mellom boggiene.

edit: la inn bortfalt link

så bra svar FONIX! Der lærte jeg også noe nytt :smiley:
Takk :wink:

Jeg vil nå tro at et lego lok skal kunne dra mer en 4 vogner det kommer vel av om det er hefteringer på driv hjul lok og
om hjul lager på vognene går uten friksjon.Og så har vi det med magnetene som FØNIX skriver om det kan også være en årsak.
Jeg driver også med modell tog i tillegg til lego og der har vi klo koblinger mellom vognene som lego hadde helt i starten.
Har selv satt opp et togsett med 80 vogner i N scala på 80 tallet og det gikk fint å kjøre da lok hadde trekk kraft på alle 6 hjul aksler.
http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?P=737bc01

TOG FREAK: Det der var en interessant del. Ikke at jeg ikke hadde sett den før, men nå fikk den meg til å tenke litt for å finne ut om man kan lage en slik i dag med dagens deler?

Ser for meg at man har en slik i hver enden av hver vogn: [part=3176]Plate, Modified 3 x 2 with Hole[/part].
I Hullene på hver av disse putter man en [part=32002]Technic, Pin 3/4[/part].
Og mellom hver vogn kan man bruke en Thin Liftarm, for eksempel [part=32017]Technic, Liftarm 1 x 5 Thin[/part].

Det bør bli rimelig solide greier. Ulempen er jo at man da mister de bufferdelene, men de kan man kanskje lage på andre vis? Noen brackets og en sånn “boat stud” plate vertikalt? Men ser for meg at den blir for stor…
Det vil uansett føre til at vognene ikke løsner, så da er det kun snakk om hvor godt grep motorakslingene har mot skinnene og hvor kraftig disse motorene er :slight_smile:

Togsett [set]116[/set] fra 1967 som jeg hadde med til PKH 2014 i ble kjørt på egen utstilling av eldre egne tog og der er det standard
me klo koblinger mellom vognene :

:slight_smile:

Trengs ikke med de nye magnetene. Disse har en stud på toppen og en på bunnen, kan enkelt settes på en tile 1x2, evt. en plate 1x2 som holder magnetene sammen. Dette eliminerer behovet for liftarms mm.
Dersom hjulene på vognene løper fritt skal loket kunne trekke flere vogner enn de som kommer i standard sett fra Lego.
Forsøk å legge noe tungt i loket over motoren, f.eks togvekt fra lego (med bly inni), part number 73090a , fås kjøpt på BL, evt. mynter eller blykuler eller et batteri. Da øker trekk kraften betraktelig.

Vet om disse stud’ene på toppen av de nye magnetene, men de er ikke helt enkle å få på plass og de spretter jo kjapt av om man vrir for mye på vognene for å komme til å feste neste. Eller så må man ha veldig tynne fingre (fungerte ikke med mine store pølse-fingre :slight_smile: ). Men fikk dem fast med bruk av litt verktøy…

LEGO er ikke alltid perfekt. En eller annen gang (jeg tror det var tidlig på 2000-tallet)
ble det en endring på toghjulopphenget slik at flensen på hjulet tar borti.
Noe som skaper stor rullemotstand. Det blir som å kjøre med bremsene på.
Løsningen er å ta en kniv og lage små hakk i hjulopphenget slik at hjulene løper fritt.
Forskjellen er enorm. På nyere sett virker det som om problemet er litt mer variabelt,
men jeg gjør dette fikset på alle hjuloppheng.