hvor kjøper dere lego?

tror de fleste her inne sitter på en del lego. hvor kjøper dere?

Tja, hos min lokale “pusher” Wink
Jeg har her i Tromsø flere butikker å velge mellom, så jeg kikker nå jevnlig innom iallefall 5 forskjellige. Ender stort sett opp med å kjøpe på “Extra Leker” som har VELDIG stort utvalg og er som oftest 10-50kr billigere enn de andre. I tillegg har dem oftere salg. Og da er jo ikke valget så vanskelig.
Er det noe veldig spesielt jeg er ute etter i større mengder så handler jeg på Bricklink.
Og jo, en sjelden gang (en gang annenhvert år) handler jeg på Shop@home hos LEGO selv. Men siden de ikke leverer til Norge må jeg gå igjennom min søster som bor i Tyskland og få henne til å vidresende nordover… Sad
Jeg er ikke noen LEGO-samler som kjøper sett bare for å ha dem. Ikke driver jeg å vidreselger LEGO heller. Jeg kjøper kun for mitt eget bruk.
Kan jo være intresant å se hvor folk kjøper og om de er “forbrukere”,“samlere” eller “vidreformidlere”.

Handler mest i forbindelse med reiser.
Til gutta blir det sett som de bygger opp en gang (han største), mens han minste liker best Creator settene.
Til meg selv blir det sett, kun for delene. Feks. kjøpte jeg 2 sett 8419 bare for å få tak i dreieskiva som skulle brukes i en robotarm. (bare for å finne ut at den var ubrukelig til formålet… den var for “tynn” ). Restene ligger nå i rotekassa.
Har også kjøpt endel i Billund, kjøpte 3 stk RCXer der for 400 DKr. stk! nå i sommer.
QXL er også et greit sted å handle. hender en kan gjøre et kupp der. (men Obs noen er veldig dyre der).

Mest Bricklink og eBay (gamle sett & deler), ellers Pytt&Panne og sjelden T’r’U (dvs. når de har 50%-rabatt)…
QXL er litt dårlig IMHO, pga både utvalget og ofte ufattelige priser.

så, hva er grei pris for et brukt sett i forhold til nypris?

Foreslo tidligere QXL. IKKE kjøp der prisene er jo helt hinsides all fornuft!
RIS 2.0 til 2600,- + porto? Legoplater som i butikken koster 49,- til auksjonsprisen + 50,- i porto? 8421 ferdigbygd til 1000,- + porto! osv. Jeg kjøper endel i “Pytt og Panne” der har de fast 20% avslag på Lego. Har riktingnok kjøpt noe på QXL tidligere til helt kurrant pris, men det var lenge siden nå. Det er riktignok “stort” utvalg der, men prisene er ofte dyrere enn nytt i butukken!

Jeg handler mest fra lego.com,Sales & deals kan man finne nye på om man følger med.
Ps: Du må ha poet addr utenfor norge Wink

Vel. egentlig handler jeg mest på http://www.mikroverkstedet.no. Fikk i dag nærmere 30 000 deler (på jobben) som jeg nå skal lage undervisningsopplegg av…( der er ganske mange kilo Lego!)

Jeg handler min LEGO på jobben. Får en ganske ålreit rabatt ved å være ansatt. Det, pluss LEGO Shop@Home, har slektninger i utlandet som kan ta i mot for meg - ulempen er en fryktelig lang ventetid, så jeg gjør det ikke så ofte.

Heisan…jeg har de siste årene kjøpt mye av Legoen på Smartclub.
de har stadig 50%, og selger også sett som ikke selges i vanlige butikker.
som f.eks. Basic sett, sett som bare selges på lego.shop til vanlig osv…
Funnet faktisk mya bra der, innen tema tog/town/basic…
Har også brukt shop.lego, via utenlandske kontaker, og klaget min nød til Lego Norge om hvorfor vi skal stenges ute fra det fantastiske utvalget som finnes på shop.lego… så vi får bare håpe på fremtiden der…

En mulighet er om man er medlem av OBOS, da blir det gratis (vet ikke om andre avtaler de muligens har). Ellers kan man bare komme seg inn med noen som er medlem (f.eks meg, hadde jo vært hyggelig med en tur sammen Smile)

Da sier jeg fra straks det er penger på konto. Ser ut som det kan ta en måneds tid Crying or Very sad

…det er vel også en fordel å vente til de har tilbud på lego igjen?

BØNNA wrote:
Kan du fortelle meg hvordan jeg går fram for å få tak i kort på smart-club, Thomas! Vil helst slippe å betale for det, altså! Anders, kan du ikke registrere deg?! Razz
De gangene jeg har vært på Smart Club har det vært mulig å registrer seg på gratis dagskort. Men det er en stund siden sist jeg var der. For øvrig har jeg snakket med en som har en samboer som har en venninne som jobber på Smart Club: de skal vissnok få inn mye Lego i begynnelsen av februar....

Mulig at hun er tanta til Elton John også? Laughing

BØNNA wrote:
Mulig at hun er tanta til Elton John også? Laughing
Ja, eller onkelen Razz

i am your father’s brother’s nephew’s cousin’s former roommate!

Hei
Som nytt medlem, tenkte jeg at jeg kunne poste et innlegg i forumet.
Jeg er akkurat blitt nyfrelst på lego. Det er ca 20 år siden jeg forlot legoverdenen, men jeg returnerte nettopp da jeg introduserte min datter for lego. Hun er ikke like begeistret som faren ennå, men håper det kommer med årene (hun er 5 år nå).
Da det er lenge siden jeg var med i “gamet”, og er utdatert på priser, tilgjengelighet og slikt. Derfor lurer jeg på er hvor mye det er rimelig å betale for brukt lego? Jeg skjønner at det avhenger av kvaliteten, og om settene er komplette osv.
Så derfor blir spørsmålet mitt todelt:

  1. Noen selger alt samlet i en haug, uten tegninger. Hvor mye synes dere kiloprisen bør være?
  2. Dersom settene er komplette med tegninger. Hvor mye under nypris bør man betale da?
    Mulig dette ikke er en aktuell problemstilling for dere, da det ser ut til at debatten dreier seg mye om ny lego på tilbud, men håper uansett at noen har erfaringer med brukt lego.
    Ser frem til å få svar.
    Andreas

Hei Andreas, og velkommen Smile
Selv kjøper jeg veldig lite brukt, men når det gjelder sett mener jeg at normalt brukte sett bør koste ca halvparten av ny pris. (Sjeldne sett går selvsagt for en god del mer). Ny pris kan du finne i LEGOs katalog(er), eller du kan gå ut i fra at norsk pris er det dobbelte av amerikansk. Min erfaring er at dette stemmer temmelig nøyaktig.
Kilospris på LEGO har jeg ingen erfaring med.
Men: Hva har du tenkt å bygge? Det kan ha ganske mye å si for hvordan du bør investere, både i form av hvilke brikker du trenger og hvor mye. Om du deler planene dine er det lettere å gi noen tips Smile

Hei igjen
Har ingen konkrete planer om større bygg, men tenker først og fremst på å samle en del jernbanelego, og sette dette sammen til størst mulig by.