Hvor henter dere inspirasjon og ideer fra?

Kunne vært morro å høre hvor dere henter ideer og inspirasjon til å bygge egne ting?

Når det gjelder hus og bygninger henter jeg selv for det meste design inspirasjonen fra området her jeg bor. Da er det jo mye enklere å ta objektet i nærmere ettersyn og ta bilder av detaljer og slikt. Kanskje ikke akkurat inspirasjon men kanskje mer kopi :slight_smile:
For selve byggeteknikken av LEGO husene så henter jeg inspirasjon fra hva andre LEGO byggere lager, og derfor er det morsomt å følge med på tråder her på forumet og andre forum hvor folk legger ut tråder hvor de(re) viser hvordan de går frem helt fra grunnen og til ferdig MOC. En ferdig MOC er jo også interessant å se på men viser ikke alltid byggeteknikken, men mer formdesignet.

Men jeg har jo egentlig vært mest interessert i LEGO Technic selv om jeg ikke har vist frem så mange MOC på dette de siste årene. Men driver å drodler med en masse ideer og har flere titalls uferdige prosjekter liggende rundt omkring. Noen ligger i årevis på grunn av mangel på deler, andre blir liggende på grunn av at jeg står fast med noen spesielle ting eller at jeg rett å slett går lei og skraper helt. Starter da på nytt med noe annet.
Ideene til disse Technic sakene henter jeg også fra virkeligheten. Kan være maskiner jeg selv har sett i drift og at de for eksempel hadde en interessant løsning på en teknisk utfordring.
Har også sett masse ting på YouTube og det siste synes jeg spesielt tekniske løsninger som gjør møbler i boliger plassbesparende. Finnes utrolig mange morsomme løsninger der ute.
Her er en video som viser flere eksempler av det jeg tenker på (skru av lyden om dere ikke liker slik arabisk musikk som spilles her).
youtu.be/dnFarshLlRQ

Her er en annen:
youtu.be/jVD5ERo7KEI
Noen av ideene her kan jo brukes for smarte løsninger for en LEGO layout hjemme om du har trangt om plassen? For eksempel sengen som kommer ned fra taket her: youtu.be/jVD5ERo7KEI?t=1m29s

En ting som jeg lenge har gått å fundert på å lage i LEGO er ett slikt rundt bord som man kan rotere rundt og som løfter inn noen plater slik at arealet dobles. Slik som denne karen forklarer her:
youtu.be/uVbo7ycpkeI

For meg er ikke den ferdige MOC’en det som gir mest interesse, men veien man går for å realisere ideen i LEGO. Nå vil sikkert si at det er helt UMULIG og lage ett slikt rundt bord i LEGO, og det er fullt mulig dere har rett, men så lenge ingen har prøvd så kan ingen bevise at det er umulig og da har jeg lyst å prøve på de utfordringene underveis dit :slight_smile:

Hva er det som inspirerer dere til å fortsatt skape noe med LEGO som medium?

Moc UCS Babylon 5 er min holy grail. Mye annet er bare tidsfordriv :laughing:

Jeg ser mye på modelljernbaner på youtube. Får mye
inspirasjon derfra, både landskap og kjøretøy.
Ser jeg noe jeg liker langsmed landeveien, stopper jeg og fotograferer objektet.
Jeg liker å bygge noe som kan begeistre barn, og
noe jeg håper de vil huske, eller bli inspirert av selv.

Planlegger så å si aldri bygging, kan gjerne finne et
objekt samme kvelden som den blir bygget.

Jeg bygger for det meste fra den orginale Star Wars trilogien og inspirasjonen der er jo klar. Jeg bygger også en del ting fra andre filmer, serier og spill. Da handler det om at det er et element jeg liker godt som jeg får lyst å ha i modell form. Ofte begynner jeg å lure på om kan gjenskapes i Lego, fordi det er noe jeg har tilgjengelig og som jeg kan å bygge med. Så googler jeg, ser på bilder av andre som har bygget det og finner ut om det er noe å begi seg ut på.

Fordi jeg har ganske får klosser og et lavt Lego-budsjett så er det mange ideer som havner i arkivet. Men noen ting gir jeg meg fatt på. Jeg bygger nok mer ferdige sett enn MOCer dog.

Jeg ser også en del på bilder av andres MOCs for inspirasjon og prøver å forstå hvordan de har satt sammen noe som ved første øyenkast ikke ser ut som Lego en gang.