Hvilket sett hører posene til tro?

Hei folkens. Har vært rolig fra min side en stund nå. Jeg holder på å flytte til nytt legorom! Hele brikkelagringssystemet oppgraderes, og dette tar tid. Begynner å nærme meg nå, og blir nokså fornøyd :slight_smile: Det dukker imidlertid opp en del ting i en slik prosess. Blant annet en del poser - factory sealed - jeg ikke vet hva er/hvilke sett de hører til. Noen som har tips til hvordan man kan finne ut slikt? Jeg har sikkert fått dem med i en batch jeg har kjøpt privat (den gang jeg kjøpte brukt løslego), for typisk mangler pose nr 1, mens posene fra 2 til 5 eller 6 er på plass. Ser ut som noen begynte og ikke gadd å fullføre. Hadde vært moro å vite hvilke sett det er snakk om - theme ser jeg, men hvordan finne ut settnr? Under tallene på posene står det årstall - er det årstallet settet ble lansert? Finnes det andre “koder” på posene som kan fortelle meg hva de inneholder?

Jeg pleier å ta utgangspunkt i hvilke elementer jeg kan se uten å åpne posen, og slå opp på Bricklink. Knepet er å identifisere en brikke som er rimelig uvanlig, i et hvert fall i den fargen.
Dette gir en liste over mulige sett.
Så slår jeg opp inventory på hvert sett, og sammenligner med innholdet i posen. Hvis posen inneholder elementer som ikke står på listen vet jeg at posen ikke kommer fra det settet.

Takk Herman! Det var et godt råd. Det gikk fort å finne disse:
[setimg]7326[/setimg] 7326
[setimg]8185[/setimg] 8185
[setimg]79010[/setimg] 79010

Angående årstall på posene, min erfaring er at de ikke er til hjelp.

Hvis du ser på dette bildet:
http://brickbig.com/wp-content/uploads/2016/12/71040-LEGO-Disney-Castle-Bags-10-through-14-II.jpg

To forskjellige design/årstall på posene for samme sett. Koden på de nederste posene er riktignok lik, men ikke godt å si om den er unik for settet.

Jeg følger samme fremgangsmåte som Herman, og ser også etter minifigurer. For lisensierte sett så er minifigurer ofte til god hjelp.