Hva jeg har holdt på med i det siste... del 2 (kjøretøy)

Før jeg satte i gang med de to byggene i den andre tråden holdt jeg på med det jeg føler jeg kan best: Biler. Jeg har alltid vært interessert i biler, og det var det jeg likte best å bygge da jeg var liten, så det falt naturlig å ta opp igjen den tråden da jeg begynte å bygge igjen i voksen alder. Jeg har holdt meg mest til den offisielle Lego-stilen, men så skjente jeg inn på en hot rod-avvei som jeg i grunnen trives ganske godt med, så nå er det litt av hvert. Her er noen av de jeg har bygget de siste månedene (de er også å finne, sammen med en del andre, i to fotosett på Flickr: Cars og Trucks and vans):

En liten firehjulsdrevet pickup, bygd på den vanlige 4x10-basen.

Turbo Tiger, en sportsbil uten tak. Eieren heter Luke, tror jeg.

En slags sports-SUV med reservehjul montert bakpå.

Veteranlastebil med sauebonde - flere bilder av både ham og sauene på Flickr :slight_smile:

Moderne versjon av det klassiske settet 6653 - en nisje jeg har siktet meg inn på.
Jeg har flere slike “nytolkninger”, og tar dem med til Skærbæk, sammen med originalene.

En trio med rallybiler, inspirert av settene 6634, 1496 og 1497, som jeg hadde som liten.

En såkalt “boattail”, en sporty veteranbil med lang hekk. Og en eier som er på piknik.

En trehjuling, inspirert av Morgans “nye” sportsbil. British Racing Green, må vite.

“Sinister Surfer” heter denne - svart med mørk lilla detaljer.

“Gone Overboard” - fordi jeg følte jeg overdrev litt da jeg bygget denne.
Og fargene er de samme som i signalflagget for “mann overbord”.

Til slutt en dere kanskje vil like, bygd som kompanjong til Tine-lastebilen jeg har vist dere tidligere :slight_smile:

Som dere skjønner prøver jeg å bygge litt variert, så det er en ganske fargerik kortesje som er å finne på hylla mi etter hvert…

Jeg har tre til som jeg ikke har fått redigert bildene av ennå, og et par av dem er vel muligens de jeg er mest fornøyd med (selv om jeg er grådig glad i både Tine-tankbilen og den mørkeblå veteranbilen). Skal oppdatere når jeg kommer så langt. Takk for titten!

Bygge biler kan du, uten tvil :smiley:

Her var det mye fint! Tinebilen likte jeg godt. “Boattailen” tror jeg var min favoritt, mye detaljer på et lite områda. Bra jobba.

Flotte biler!
Jeg likte spesielt godt den veteranlastebilen, ser ut som en gammel Bedford med tanke på formen på fronten.
Den boattail veteranbilen er også en kjempefin bil.

Fantastisk L@go! Som de andre sier, dette kan du virkelig! Enig med Fonix, bilen til sauebonden og TINEbilen er mine favoritter! Ellers har du brukt noen deler jeg aldri har sett før…, det gjør meg nervøs :wink:

Keep up the good work!

Her var det veldig mange flotte moc med høy klasse!!

Du har klart å få fram mange flotte detaljer på begrenset plass og i liten skala :slight_smile: Synes at du har laget noen flotte veteranbiler, men som flere andre her så er nok Tine og bilen til sauebonden de som er mine favoritter.

:open_mouth: :mrgreen:
Gleder meg til å se de i ekte brikker:D

Glimrende igjen, bøyer meg i støvet :smiley:

Takk for gode ord :slight_smile:

Har vært innpå flickr siden og sett på bildene dine der. Du må lage de kuleste legobilene jeg noengang har sett i den skalaen, er mektig imponert :astonished: Er det du som lager klistremerkene også? Har bare lyst å sette meg ned foran LDD, lage mine egne kopier, bestille deler og sette dem på utstilling på hylla :smiley:

Artig at du liker dem! Alle klistremerker er originale, fra Lego. Når jeg bestiller klosser fra BrickLink pleier jeg å sjekke om den aktuelle selgeren også har noen klistremerker til salgs, og tar gjerne med et ark eller to som kan passe til den typen ting jeg bygger. Så jeg har et lite lager jeg kan plukke fra. Hvis det er noen spesielle merker du lurer på er det bare å spørre, så skal jeg se om jeg finner ut hvor de kommer fra.

Her er de tre siste, som nå er lagt til i Flickr-settet:

En likbil ved navn Afterlife Express… som eies av et VIP-begravelsesbyrå. De lover å ta godt vare på deg når du dør, og sende deg til det hinsidige med stil og i en rivende fart. Ifølge birgburg er dette en latterlig idé, og det kan man jo egentlig bare være enig i.

Litt stilig er den jo likevel, selv om klistremerkene kanskje er i overkant. Og dette måtte jo skje:

Blue Eagle, en kompakt liten veteranbil-sak med avtagbart tak og V8-motor (hvordan den får plass der, er en gåte). Den har også et reservehjul montert på en bagasjehylle bakpå:

Ruby Roadster, som begynte som en hot rod, men utviklet seg i en langt mer klassisk og elegant retning. Passet godt til fargen, følte jeg, og denne (og Blue Eagle) er vel blant de jeg er mest fornøyd med av alle jeg har bygd til nå.

De forkrommede delene kommer fra den polske BrickLink-selgeren Chrome Block City. Anbefales - meget stort utvalg og svært god service!

Og ja: Jeg har begått den helligbrøde å dele en slik 2x2-plate med skjermer i to. Akkurat som jeg har modifisert frontruta på Gone Overboard. Advarsel: Har man først tråkket over den terskelen, gjør man det gjerne igjen :slight_smile:

Da blir det nok en stund til det kommer noe nytt fra meg - jeg har vært over-produktiv i en periode, og det er dyrt :slight_smile:

Jeg sa ikke den var latterlig, men at ideen var så sprø at jeg faktisk begynte å le :laughing:

Forøvrig er jeg skikkelig imponert over at du klarer å gi disse små bilene så mye karakter.

Birgitte

Fantastisk. Håper du får mye skryt i Skærbek.

Tusen takk, Andy!

Det var latterlig på den måten jeg mente også :slight_smile: - og det er en latterlig idé…

Fantastisk og inspirerende. Likte likbilen best, en sånn kunne jeg tenkt meg min siste reise i :laughing:

Ser at tråden er gammel, men siden jeg er ny så vekker jeg den alikevel! :smiley:

Supre biler! Ruby Roadster og boattail-bilen er mine favoritter.

Takk for det! Siden du nå først bumpet den kan jeg jo like godt oppdatere den med noen bilder av det jeg har bygd siden den gang. De som var i Skærbæk og/eller Telenor Arena har kanskje sett disse før, men her er i alle fall et lass med nye biler. Flere bilder finnes i de samme to folderne på Flickr som jeg lenket til i toppen av den originale posten, og klikker du på bildene kommer du til Flickr, så kan du klikke deg videre derfra, hvis det frister.

Denne bygget jeg til birgburgs Klosshavn-diorama i Oslo. En ganske alminnelig veteranlastebil. Jeg liker fargene.

Eieren har for øvrig trolig ikke helt rent mel i posen.

I serien “L@go oppdaterer gamle sett” er turen kommet til #6681, en av klassikerne fra min barndom. Dette er en ganske løs tolkning, men jeg tror det skal være mulig å gjenkjenne originalen. I alle fall forfra.

Dette er også en gammel klassiker, #6661. Siden jeg jobber i TV-bransjen var det jo naturlig å prøve seg på denne.

Jeg er spesielt godt fornøyd med løsningen for parabolantennen på taket og ikke minst kameraet/stativet. Det er laget helt uten juks, det eneste som er “på kanten” her er bruk av tusj… :slight_smile:

Vår kjære Klossmajor spurte meg om jeg kunne tenke meg å bygge en limousine han kunne stille ut sammen med sin fantastiske versjon av Slottet. Det var jo et usedvanlig ærefullt oppdrag å få, så det sa jeg naturligvis ja til. Dette er første utkast - State Limo - som vennlig, men bestemt ble forkastet fordi den var i smaleste laget. Morten mente det trengtes noe litt bredere. Og det var et godt poeng, så jeg prøvde på nytt:

Denne gangen, med Royal Ride, gikk jeg for en stil som er litt mindre L@go og litt mer Cadillac/Rolls-Royce. På bildet har HKH Kronprins Haakon og hans hulde viv nettopp steget ut av bilen foran en forventningsfull forsamling. Noen har reist lenger enn andre for å se de kongelige. Og denne gangen ble bilen akseptert, den har vært stilt ut (i to eksemplarer) ved siden av Slottet både i Oslo og København, den siste gangen med spesiallagede kongelige nummerskilt, slik planen opprinnelig var. Artig!

En Lotus Seven-aktig liten sak, som har fått navnet Speedy Seven selv om den nok i forhold til sin eier er atskillig større enn en Seven. Pleier å prøve å passe på å sette sammen minifigurer som passer til.

Denne har jeg kalt Super Square, fordi den fikk en ganske diger og firkantet snute. Ser vel helt ålreit ut, men å bygge en bil med hovedsakelig deler i sand blue var akkurat så utfordrende som jeg antok.

Cobalt Speedster heter denne. Jeg stilte meg selv spørsmålet “Hvor langt blir egentlig et panser hvis jeg bruker de lange kurvede klossene?” - og svaret er: Ganske langt. Men tolv sylindre tar mye plass :slight_smile:

Denne har også tolv sylindere, og for sikkerhets skyld seks hjul (ikke en helt ukjent konstellasjon, jeg kan uten problemer nevne i alle fall fire biler jeg vet om som har hatt fire hjul foran) - og derav navnet Six’n’Twelve. Noen har nevnt Cruella de Vil - fra 101 Dalmatinere - etter å ha sett denne, og jeg ser poenget…

De fleste av mine biler er bygd på et eller annet av LEGOs ferdigproduserte chassis, men med denne - Whizz Midget - funket ikke det fordi den skulle være så kort. Jeg liker at den er så kompakt, og den har dessuten to lekre sølvgrå eksosrør. Angående minifiguren så oppdaget jeg at de grønne uniforms-torsoene fra Green Army Men-settet funker veldig bra som boblevester hvis man bruker gule armer :slight_smile:

Igjen et forsøk på å bygge bil i en sjelden farge, denne gang Dark Orange. Det funket faktisk veldig bra, synes jeg, både på bilen og minifiguren. Fargene minnet meg om en jerv, så da var det naturlig å kalle den Wolverine SS

…og da ble det plutselig også naturlig å prøve å få plass til denne detaljen et eller annet sted. Og der passer den jo ganske fint.

Dette er en ganske overdrevet sak, bygd fordi jeg etter å ha sett Nathan Proudlove bygge en hvit bil med gull-detaljer ville prøve det samme. Ble ikke så helt galt, selv om den som sagt er veldig overdrevet både farge- og designmessig, og dessuten fullstendig smakløs. Så jeg utstyrte den med noen klistremerker som forteller at den deltar i The Bullet Run - noe som vel må være ensbetydende med både mye penger og lite smak - og ga den et latterlig pretensiøst navn: Étoile d’Élégance.

Til slutt et forsøk på å bygge en ny superbil - denne gangen en som ser mindre ut som en løpsbil og mer som en gatebil - og det føler jeg ble ganske vellykket. Spesielt denne delen av den:

Dette er faktisk en V12-motor som tar vesentlig mindre plass enn den tradisjonelle 1 knott = 1 sylinder-løsningen. På Eurobricks klaget jeg på at motorene ble så lange hvis de skulle ha mange sylindre, og da foreslo noen å eksperimentere med kikkerter. Fungerer overraskende bra, selv om de bare holdes på plass av tyngdekraften. Verket har jeg kalt Sensor GTR, fordi den minnet meg om en hjemmebygd svensk superbil med samme navn.

That’s it for now - kanskje kommer det noe nytt til Trondheim, men akkurat nå ser det økonomisk sett ikke ut som det blir bygging i nærmeste framtid. Får nøye meg med å sitte og se på det jeg har og bygge nye ting i MLCad… :slight_smile:

God påske!

Wow! Som vanlig “a mindblowing ride to the garage” L@go! Supre modeller alle sammen! Likte kanskje spesielt godt veteranbilen øverst. Fint fargeskjema. Facinerende hvor mange deler du bruker jeg aldri har sett/visste eksisterte… Vi snakker ikke 10-talls deler men nok til at jeg blir “bekymret”. Det gjelder spesielt dekk og vindskjermer…

Uansett, Lego har en del å lære av deg når det gleder kjøretøy og å tenke “out of the box.”

Veldig, veldig bra L@go :slight_smile: Cecilie skrev noe som…bygge biler kan du, tidligere i denne tråd og det kan du! Jeg har sett noen få av bilene som du stilte ut sammen med slottet mitt til LEGO World i København, men du har jo laget så mange flere jeg ikke viste om :slight_smile: