Hobby utstilling i Tromsø

Til høsten, rundt september en gang, blir det mest sansynlig en hobby utstilling her i Tromsø. Blir arrangert av en klubb som driver med slike plast-limesett. Men de er på utkikk etter å ha flere hobby entustiaster sammen med seg. Vi har også flere klubber som driver med fjernstyrte modeller (RC). Deriblant fly, biler og båter. Det er ikke en salgsmesse for leverandører, men for hobbyentustiaster som vil vise frem sin hobby og få andre interessert i den hobbyen.

Utstillingen er ikke avgjort hvordan den skal gjennomføres eller eksakt når eller hvor. Arrangements komiteen skal vistnok ha møte innen ett par uker. Jeg har iallefall sagt meg interessert i å være med. Kan stille med modeller, og liten by-layout med to ir-tog.

Flere her som kan tenke seg å være med på noe slikt?

Jeg legger ut flere detaljer når jeg vet noe mere om dette.

Det hørest jo riktig så interessant ut! Eg kan stille opp med en del City-sett, samt et par tog om det skulle være av interesse, samt noen meter med skinner. Skal vi prøve å lage en litt større by? Tromsø by feks? Du har vel et par bgninger som skulle passe inn… Men, husk september & jakt da…jaktstart er 10 sept, så for min del blir eg endel borte da :slight_smile:.

Hold meg oppdatert! :wink:

Det høres interessant ut. Er jo bare knappe 170 km til Tromsø :stuck_out_tongue:
Men som det nevnes tidligere i tråden, så er det jaktstart denne måneden, og helgene er travle for meg denne måneden. Jeg blir i hvertfall opptatt fra den 25 Sept med elgjakta i tillegg til diverse helgearrangement.’
Men hvem vet, kanskje det klaffer allikevel…

Herfra er det ‘‘bare’’ 1491 km … :laughing:

PS: Jeg har 100 innlegg! :mrgreen:

Jepp, da er dato for utstillinga klar:

Hobbyutstillingen i Tromsø blir 26. til 27. September 2009. Åpent for publikum fra kl 12-16 begge dagene.

Arrangementskomiteen skal ha nytt møte i August. Til da ønsker de innspill hvor mye plass vi trenger.
Jeg skal se hvor mye jeg selv trenger, men kan tenke meg 3-4 bord iallefall. Kan også fylle enda mer, men det kommer litt ann på hva jeg får med meg.
Har iallefall Verdensteatret og Ishavskatedralen ferdig pluss en del andre mindre modeller av biler og slikt. I tillegg bygger jeg kjapt noen hus for å lage en liten bylayout, har også to IR-tog som kan kjøre på en del meter togskinner rundt denne byen. Bevegelige ting er alltid ett blikkfang.

Slik jeg har forstått det så langt betaler ikke utstillere noe for å stille ut. Men det blir inngangspenger for publikum, dog bare en liten sum. I tillegg satser de på å selge vafler, brus, kaffe og lignende og det er denne intekten som skal være med på å dekke leie av utstillingsplass og bord.
Dette er ikke første året de arrangerer en slik utstilling, men det er første gang noen med LEGO skal være med iallefall. Og andelen med folk fra RC-klubber blir også større i år enn andre år.

De har ikke lykkes å få kontakt med noen folk fra modelljernbane miljøet her i Tromsø.

Dersom noen her ønsker å være med på denne utstillinga sammen med meg så gi tilbakemelding til meg, enten i en melding her i denne tråden, i en privat melding direkte til meg eller på email: oyvind dot steinnes at bluezone dot no.

Ja, va det ikke typisk! Den helga e allerede booka for min del, og tilbringes i Dividalen på søk etter søte, små ryper. Det var synd, men slikt er livet. Har også 2 IR-tog, samt skinner og “endel” fra City-serien om du ønsker å låne ifm utstillinga.

Da var første versjon av layout kladdet ned. Ser at jeg må ha større plass. Dette er jo bare det jeg selv har plass til.
Dere andre som vil være med bør komme med en sirkastørrelse på det dere vil ha med på utstillinga. Har foreløpig ikke fått noen begrensning på størrelsen fra de som arrangerer dette. Men de sa at jo tidligere vi kom med en layout og størrelse jo lettere var det å få med alt.

Og her er BlueBrick fila for de som måtte være interessert:
brickshelf.com/gallery/Phoen … r_2009.bbm

De modellene jeg selv tenker å stille med er jo selvsagt Verdensteatret og Ishavskatedralen. Men har også en del hus i City/creator serien. Samt noen selvkonstruerte i samme stilen. Har også tenkt å stille ut noen Technic modeller jeg har.
Som dere ser er det også en togbane rundt det hele. Planen var å ha to batteridrevne tog som surret rundt der. Holder nå på å prøve å styre disse togene med en NXT. Kommer tilbake til dette i en egen tråd etterhvert som det prosjektet stiger frem. Lurte også på å ta med noen Bionicle modeller som bare står her (jo jeg innrømmer å ha ett par av dem også, men det er bare for å ha hele bredden av LEGO seriene).

Har snakket med Centurius litt om dette og vi skal forsøke å få ett FLL bord med også. Kan være god reklame for den delen av LEGO også. Selv om det blir for seint til å få med noen flere lag fra Tromsø med dette da FLL settes i gang noen uker før.

Noe mer som bør være med på en slik utstilling? Har lyst å vise litt av alle mulighetene med LEGO.

Vel det skulle vel ha vært noe Castle, men det blir vel litt vanskelig.
Jeg skull ha vært der og utstilt, men jeg har ikke 1100Kr til flybilleten. :frowning:

Markus.

Castle burde vært med ja. Nå har jeg bare noen få minifigs fra de små impuls settene (og adventskalenderen). Men mulig Centurius har noe? Mulig det blir mye City og StarWars fra den kanten? :wink:

Castle-serien er noe som jeg syns er bra men har blitt nedprioritert over City og Technic av meg.

Du går kanskje i pluss men jeg går 2 000 i minus … :unamused:

Jeg har faktisk nok penger, men så er det den nye tøffe brannsatsjonen some kommer ut så…

Markus.

Heldiggris …

Hvordan klarer jeg og bruke så mye penger? :unamused:

Ok, da begynner det å nerme seg litt her.
Vi (meg, Centurius og Arh) hadde ett møte i går og gikk igjennom hva vi hadde og hva vi ville vise frem. Vi ønsker jo å få en så stor variasjon som mulig i det vi stiller ut slik at man kan få ett lite innblikk i hva man kan lage av LEGO.

Det bli selvsagt ett byområde med bolighus, parker, ett mer forstadsområde og ett område mer mer typiske byhus i CC stil. Rundt det hele surrer da ett tog.

Så får vi ett område med Technic modeller, og Shutincs robot, så får vi en liten fotballbane som folk kan ha litt aktivitet på. Og diverse andre småting som ikke passer helt i de andre områdene (noen Bionicle modeller kansje? Og ett par Star Wars ting muligens?)

Så håper vi på ett eget FLL bord med NXT roboter.

Centurius, Arh og Shutinc dere får komme med kommentarer og endringer om dere mener vi bør gjøre noe annerledes.

Men her er altså utkast nr 2 til utstillinga:

Og selve BlueBrick fila ligger her (download)
BlueBrick programmet kan lastes ned gratis herfra: bluebrick.lswproject.com/

Da har jeg fått svar fra arrangementskomiteen for hobby utstillinga som går av stabelen 26-27.september her i Tromsø.
Vi får 20 bord som er 75x120cm store. Plasseringa blir til høyre når man kommer inn i hallen og fra hjørnet lengst bort langs ene kortveggen mot utgangen. Helt til høyre i hjørnet mot utgangen blir kafeteria plassert.

Skal fikse dette nye målet på bordet i layouten og se om det blir store forandringer. Men tror ikke det. Jeg hadde jo tatt utgangspunkt i 14 bord a 80x160cm.

Da har jeg fikset litt på layouten for å tilpasse plassen og de bordene som vi fikk tildelt for utstillingen.


(Klikk på bildet for å se stor utgave)

Kom gjerne med forslag til endring og tips og triks.

Ser for meg at vi kjøper inn noen meter med papir duk som dekker til fronten og noen meter med grønnt på toppen. Kansje grønnt til både front og topp?
Tanken er at bordet ikke settes helt inntill veggen, men lar det være ett tomrom slik at vi kan gå rundt på baksiden. Men akkurat dette kan vi jo se på når vi er på stedet.

Har allerede laget ett skilt hvor jeg har skrevet ut navent “Brikkelauget” hvor hver bokstav er på ett A4 ark som var tenkt skulle henge på fronten.
Har også laget til noen små “ikke rør modellene” skilt som vi kan legge foran city/technic området.

Vet ikke om vi skal lage noe infoskilt til modellene. Tror vi tar det muntlig om folk spør. Jeg ser for meg at det kan bli litt rotete med for mange skilt, spesielt i city området.

Flotter greier, Øyvind! Ser bra ut dette. Nå er det ikke lenge igjen til det braker løs!

Jeg stiller som sagt med min litt store, halvferdige robot, samt noen star wars modeller av ymse sort. Skal se om jeg ikke blir ferdig med ombyggingen av 8297 med remote, slik at den kan kjøres litt rundt på gulvet av de som ønsker det.

Ellers, så rasker jeg med de modellene jeg har ferdigbygd, så ser vi underveis hva som skal utstilles av de.

Husk bilder! :smiley:

Da har jeg vært i siste møte med arrangementskomiteen før utstillinga og må komme med en liten rettelse av det jeg har sagt her tidligere:

Utstillingen er i Gyllenborghallen (Kartlink). For de som ikke vet hvor det ligger så er det rett opp fra stortorget. Når du står på Stortorget går du rett oppover bakken og kommer da først mellom kulturhuset og en kirke. Så igjennom en park og deretter forbi rådstua, og så ligger Gyllenborghallen og Gyllenborg skole rett ovenfor der. Parkering bør gjøres i byen, for eksempel i tunellen, da det er lite parkeringsmuligheter utenfor skolen.

Datoene er som før: Lørdag 26. og Søndag 27. September 2009

Klokkkeslettene er litt endret: Åpent for publikum kl 11:00 til kl 15:00 begge dagene.

Det er litt usikkert når utstillerne kan få slippe til på Fredag, men foreløpig er det kl 18:00, men det får vi vite eksakt i løpet av morgendagen.
Lørdag slipper vi til kl 09:00 om morgenen.

Vi som utstillere slipper gratis inn (selvsagt), men andre må betale: 50kr for voksne, 25kr for barn og 100kr for en hel familie.

Det blir en liten kafé der også med mulighet for å kjøpe noe å spise og drikke.

Det blir en del aktiviteter ute litt avhengig av været. Ikke noe fra oss Brikkelaugere er planlagt utendørs :slight_smile:

Utstillere:
Troms Plastmodellklubb
Tromsø Modellflyklubb
Tromsø Modellbilklubb
Brikkelauget
Tromsø Radio relæ liga
Troms Filatelistklubb
Tromsø Knivmakerklubb

Aktiviteter:
Oppvisningskjøring, med modellbiler (forhåpentligvis ute)
Demonstrasjonsflyging
Legoroboter
++ annet snacks…

Tre lokale leverandører vil stille med utvalgte hobbyartikler for salg.

Jah, da var ustillingen over for denne gang. Utstillingen går ikke så ofte. Var 3 år siden forrige gang. De nevnte at det kansje ble 4-5 år til neste…

Jeg vil si den var ganske vellykket. Gjenstår å se om det kommer mange nye AFOL’s fra Tromsø som besøker Brikkelauget og eventuelt melder seg inn som medlem her.

Bilder fra Brikkelauget layouten vil dere finne her (når de blir godkjente): brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=403345
Intill da så presenterer jeg ett par bilder her:


Dette er på fredags kveld etter at bord og de største delene i layouten er satt opp. Gjenstår å legge ut jernbanen og en god del detaljer.


Jernbanestasjonen.


Ett lite fjernstyrt helikopter går inn for landing i byen vår.


Techinc området i layouten.


Shutinc og hans store robot.


FLL-bordet. Her drev to fra teamet Pirates of the North å trente litt.

Bilder fra resten av hobbyutstillinga finner dere her: flickr.com/photos/f0nix/sets … 466882878/