Hjørnet på bygg skal være skrått

Forsøker å få til et hjørne på et bygg, utfordringen er at det skal være skrått, 45 grader. Bygget ligner en del på Palace Cinema-settet,

På den siden trenger jeg å få på plass følgende:
1x1, 1x1, dør(4), dør(4), 1x1, 1x1, totalt 12 knotter bredt. (Ønsket er å få til 10 knotter bredt, men da må jeg lage egne dører på 3 knotter hver).
Setter jeg opp hengsler med 45 grader, får jeg 7 knotter mellom sidene, som blir for lite. Bygget står på en baseplate, og andre avstander gjør at knottene ikke treffer baseplateknottene.

Har forsøkt å få inspirasjon fra veiledningene til Palace Cinema og Grand Emporium, men de hjelper ikke så mye… (GE har jo svingdør, jeg trenger to “franske” dører).

Noen som har gode tips?

Må bruke jumpers og tiles :slight_smile:

Dropp hengslene.
Finn frem en 1x8 plate, og plasser den under de to dørene.
En 1x6 tile plasserer du øverst, og på midten.
Finn frem 4 runde 1x1 plater, og sett dem ytterst i hver ende, øverst og nederst.
Nå får du døra til å sitte akkurat der du vil ha den.
For å få til veggene på hver side må du snotte, og så bruker du 1x2x1 panel.

Med en vegg som er 45 grader så er det svært få studs som vil treffe. Eller det er langt i mellom. Husker ikke tallet akkurat nå men mener å huske det var 13 studs på den skrå veggen mellom de to stedene den treffer på knottene på baseplata under.
Måten du gjør det på er som de andre sier bruker tiles under. Veggen kan du eventuelt feste med hengsel i ene siden. Litt avhengig av hvor lang denne veggen er så kan det hende du får problemer med å få den til å henge sammen på andre siden. Her kan du bruke noen brikker med studs-on-side og feste en tile på høykant, eventuelt cheese slopes…
Jeg holder på med ett bygg nå med mange rare vinkler. Veggene sitter på veldig få studs under, men er festet på andre måter. Men jeg har valgt å bygge de skrå veggene SNOT, altså knottene sideveis. Da gikk det bedre opp. Men det var egentlig andre årsaker til at veggene måtte SNOT’es i utgangspunktet.

Det finnes hovedsakelig to ulike måter å bygge diagonale vegger på: med turntables eller med clips og bars.

Den første metoden er hva som brukes i Café Corner. Komplisert og tungvint, men solid, og bruker en kombinasjon av 1x2 klosser og 1x2 tømmerklosser (eller andre klosser med runde sider) for å låses i vinkel. Kanten på diagonalen havner da i “gapet” på tømmerklossene.

Den andre metoden brukes i Palace Cinema. Både dørene og overbygget bruker clips og bars for å få til vinkel, mens den vinklede konstruksjonen hviler mot noe som fanger og holder den på plass. Mere skrøpelig enn den ovenfornevnte metoden, men kjappere og lettere.