Hjertesukk om kjøretøybredder

Dette har sikkert vært diskutert opp og ned flere ganger, men jeg henger ikke på alle forumene dere tilsynelatende følger med på så fint om dere bærer over med meg.

Jeg gikk i dag til innkjøp av [set=7684]grisefarmen[/set] med tilhørende traktor. Dette var første sett i bondegårdsserien, for det meste har jeg holdt meg innenfor bygrensen. I byen nå for tiden er de fleste kjøretøyene 6 knotter brede. For 10 år siden var de 4 knotter brede. Så kommer nå altså denne traktoren og er 8 bred. Det samme er forresten et par av de tunge kjøretøyene i byggeplass-temaet, samt denne brannbilen med båt på planet.

Det er mange fordeler med 8-wide, blant annet at man endelig får plass til 2 minifigurer ved siden av hverandre i ‘forsetet’, samt bedre detaljrikhet og mer omfattende innhold. Men problemet er at veiplatene fortsatt har samme bredde som på 70-tallet, og da var bilene bare halvparten så brede. Så denne giganten av en traktor står rett og slett ikke i forhold til noe inne i byen. Faktisk, som også fruen kommenterte uoppfordret, står den ikke engang i forhold til selve grisefarmen.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget annet enn å lufte mine bekymringer, men ett betimelig spørsmål til dere andre som er mer bevandret i LEGO-konsernets planer enn meg er: Har de vurdert å lage bredere veiplater? Altså mindre ‘fortau’ og mer veibane? Hvis 8-wide er den nye standarden kan jeg ikke se hvordan de kan unngå det. 4 i bredden var perfekt, 6 kunne til nød gå an men 8 er bare feil.

Sånn, det var kveldens hjertesukk. Spent på å se hvilke tanker dere har om dette.

Så det du skal frem til at siden vi har fremskritt og utvikling innen kjøretøyene i LEGO byen, så burde også veibredden bli økt?
Du vet vel helt sikkert svaret på dette “problemet” også? Det er jo selvsagt å lage egne veier…
Alternativet er jo å bruk en veiplate som en enveiskjørt vei og lage ett parallelt spor for den andre kjøreretningen.

I forhold til minifigurer synes jeg 6/8 i bredden virker veldig fornuftig. Min løsning er å droppe veiplater og i stedet plassere bygningene på en passende mørk bordplate som fungerer som vei. Har tenkt å bruke hvit teip til å lage fotgjengeroverganger og midtstriper. Mulig noen vil se på dette som “kjettersk”, men det virker. Skulle bare ønske jeg hadde plass til dobbelt så mye…

Jeg ville laget egne veier av vanlige klosser med snot.

Gitt en kjøretøybredde på 8 knopper kan vi regne 10 knopper pr kjørebane og én i midten, altså 21 knopper bredde på veien. En veiplate er 32 knopper bred, som tilsvarer ca 26 brikkehøyder; altså 546 klosser (1x1) i alt. Med to hele og én stiplet hvit linje kan en veiplate på 21x32 knopper lages med (priser fra BrickLink):

52 dbg 1x8 @ 0,1 = 5,2 usd

60 dbg 1x1 @ 0,02 = 1,2 usd

70 wht 1x1 @ 0,01 = 0,7 usd

== 7,1 usd ~= 43 nok

Eventuelt snudd 90 grader med plater i stedet for brikker for å få tynnere linjer:

56 dbg 1x8 bricks @ 0,1 = 5,6 usd

24 dbg 1x8 plates @ 0,04 = 0,96 usd

8 dbg 1x1 plates @ 0,02 = 0,16 usd

8 wht 1x3 plates @ 0,02 = 0,16 usd

8 wht 1x8 plates @ 0,01 = 0,08 usd

== 6,96 usd ~= 42 nok

Ser ca en milliard ganger bedre ut.

Bare husk at kjøretøyer ellers i verden er ikke like breie. så om traktoren i grisegården er breiere enn den rød enkeltstående traktoren så er jo det like riktig. får jo traktorer som er større enn andre.
så utifra at lego har gått vekk fra sine 4 i bredden standard til noe mer internasjonalt er en positiv fremgang.

…og veiplatene nå ER bredere enn de var for noen tiår siden. Men klart, det er best å lage egne veier som torerik sa.

Jeg har vært inne på tanken om å lage egne veiplater, men det var ut fra en litt annen problemstilling. Jeg tenkte å bruke 48x48 plater i ‘hovedgata’ i byen og lage ett kjørefelt hver vei, samt spor for trikken i 8404 og en midtrabatt som holdeplass. Med de modulære bygningene blir det for smalt med en 32x32 imellom husene synes jeg. Såklart alt kan lages, men det er jo mer tungvint å handle på Bricklink enn å gå i butikken å kjøpe ferdige plater da. Regner med at en del av dere fnyser litt når dere hører slikt snakk, men tenk også på alle de tusenvis av kundene til LEGO som aldri har hørt om Bricklink og ikke vet at det finnes steder å kjøpe LEGO i løsvekt. Jeg for min del skal nok klare meg, men LEGO burde henge med i sin egen utvikling de også.

Jeg får legge opp en bestilling og bygge meg en 3-4 slike plater, så får vi se hvordan det blir seende ut. Kanskje jeg til og med poster noen bilder her når det er ferdig…

torerik, har du bilde av selvlaget veiplate? :slight_smile:
Jeg synes slik det er i dag er helt topp, 4 knotter brede biler er som vanlige personbiler, 6 knotter er litt større, som van`er og feks. Caravelle mens 8 knotter er tunge kjøretøy. (Busser burde vært 8 knotter)
Ikke mange 8 knotters kjøretøy tilgjengelig så vi klarer oss vel med de veiplatene som er. Det hadde dog ikke skadet om selve veibanen hadde blitt utvidet med 2 eller 4 knotter. Jeg vurderer å bygge byen etter modulstandard med enveiskjørt, alså 2 felt i samme retning. Da blir det 64 knotters mellomrom mellom modulbyggene langs hovedgaten + en høvelig midtrabatt for benker, trær og mindre salgsboder.

Hum 48x48 baseplate og så 6 slike 8x16 tiles (3 for hver kjørebane) med en hvit eller gul midtstripe av tiles og sidestriper av tiles… tro hvordan det regnestykket hadde blitt fra BrickLink?

Ta en titt på denne vinterlayouten (Eurobricks) for å se hvordan man kan lage egne veier.

Om du bare skal ha vei på 48x48 så blir det dyrt.

kun vei på 48x48 (utregnet med priser slik at det er mulig å få 10 plater):
1stk 48x48 = 98,82
6stk 8x16 tile (svart) = 57,12
6stk 8x16 tile (dbg) = 32,16
12stk 1x8 tile (hvit) = 6,36
6stk 1x8 tile (gul) = 4,44

så total sum blir 166,74 med svart eller 141,78 med dark bluish grey (dbg)

Får ikke sett hvordan han lager di veiene da. Men ser muligens utifra midstripa at han må ha brukt 1x2 bricks på kjørefeltet og plates i midten?

Eiker86: Ser ut til at noen plasser er det brukt 1x6(8), mens andre plasser er det som du sier 1x2. Den sorte stripa i midten mellom de gule linjene er nok plate, ja.

Jeg deler trådstarter sin “frustrasjon”, men føler heller ikke at snot-veier er løsningen på alt her i verden. Man har endel flere muligheter så lenge veiene går rett frem, men så fort man kommer til en sving må man klø seg endel i hodet, uten at dette nødvendigvis nytter noe spesielt.

Et annet problem er at en moderne “personbil” i dag er større enn lastebilene jeg har som er fra slutten av 80-/begynnelsen av 90-tallet, noe som får alt til å se litt merkelig ut. Range Roveren med hestetilhenger klarer faktisk ikke å kjøre under Shell-stasjonen min engang. :confused:

Feil. Det er lastebiler, busser og så videre, som er 6-wide. Personbilene er 4-wide, men med brede hjul. Dessuten, det har bare vært to 8-wide kjøretøyer i City-serien. (Pluss et par brannterrenggående kjøretøyer, men de regner jeg ikke med)

Det spørs hvilke, i den nye byggeplass-serien, er de 6-wide.

Det kan man få til i 6-wide òg.

Feil. Veibanene er 2 knotter bredere enn de forrige på 90-tallet, som var 1 knott bredere enn de første på 70-tallet.

Jeg har som regel et svar på det meste, og mitt svar her er: Personbiler og varebiler, 6-wide; Lastebiler, busser etc., 8-wide; Og tog, 8-wide. Jeg driver mye med tog, og jeg vet at toget vanligvis ikke er like bred som skinnediameteren, men svillebredden. Det sier jo seg jo selv at blir 8-wide, altså, at togene er 8-wide, med større skala, lengre tog, masse, masse plass, etc. Eventuelt, smartbiler kunne ha vært 4-wide, men traktorer burde variert fra 6- til 8-wide.

isåfall tar du også feil. for dere sier det samme.

Jaja, ok, da … men uansett, nå er ble jo dette et spørsmål om det er flest lastebiler eller personbiler … :unamused:

Det spørs hvordan man regner bredde, det. Hvis en personbil er 4 knotter bred og hjulene stikker ut på utsiden, en knottebredde på hver side, regner jeg den som 6-wide i denne sammenhengen siden det er den bredden den krever av veibanen. Beklager om jeg bruker uttrykket feil, men jeg snakket om bredde i forhold til veiplater og da faller det naturlig å regne hele bredden.

Med denne regnemåten blir ihvertfall de fleste personbiler 6 knotter brede, busser og lastebiler blir vel nærmest 7 - 7,5 knotter brede og de 3 kjøretøyene fra byggeplassen 8 brede. Samt terrengbrannbilen med båt (hvorfor ikke regne med denne?). Traktoren blir faktisk hele 10 knotter bred når man tar med hjulene.

Forøvrig trekker jeg kommentaren om at veiplatene er de samme som på 70-tallet. Den var lite gjennomtenkt og et resultat av øyeblikkets frustrasjon.

Men trenden er uansett at kjøretøyene blir større og større, eller skal vi si at skalaen forandrer seg. For meg virker det som om bilene nå er i ferd med å vokse ut av minifig-skala i et forsøk på å lage mer moderne design på dem. Eller kanskje dette er en annen måte å si det på: De nye bilmodellene betrakter minifig’ene som ‘kortvokste’ istedet for ‘solide rundt livet’. Der de gamle bilene var så lave at høyden på minifig’ene stemte rimelig brukbart, er nå bredden mer riktig balansert men bilene er fryktelig høye. Merk at dette ennå ikke gjelder alle kjøretøy, men jeg aner altså en trend. Se på bilen som følger med det siste brannhelikopteret, og sett denne ved siden av a) en 10 år gammel personbil og b) en minifigur. Kul bil ja, men fryktelig stor vel?

Jeg innrømmer gjerne at dagens 6-wide-kjøretøy er mye finere enn ‘forrige generasjon’. Jeg foretrekker dem også. Mulig det optimale er 8-wide for busser og lastebiler, såfremt resten av settene henger med. Kanskje vi er i et nytt generasjonsskifte akkurat nå, og at det er derfor enkelte sett ikke stemmer helt overens? Eller kanskje jeg overdriver hele greia? :slight_smile:

Tenk litt på hvem disse nye settene er rettet mot. Hvor mange 4-wide-biler har de i samlingen sin? :slight_smile:

Med generasjonsskifte mener jeg ikke fra 4 til 6, det er innført og veletablert nå. Det er fra 6 til 8 jeg tenker på. Jeg tror det kan bli en helt del flotte kjøretøyer av det, men det begynner å bevege seg litt ut av City og inn i Creator føler jeg. Eller kanskje det er på tide at City fikk dette løftet?