Hjelp! Tips til å selge store mengder LEGO

Hei alle LEGO-fans!

Dei siste åra har eg kjøpt mykje LEGO, og no er det på tide med ei opprydding i samlinga. Eg bur og studerar i Trondheim, medan det aller meste av LEGOen min er lagra heime hos foreldra mine på Sunnmøre. Eg har 80-90 sett eg vil prøve å selge, for det meste Star Wars, og vil aller helst unngå å sende i posten. (Kan sjølvsagt gjere det, men det er så mange sett, at det hadde vore greit å få unna det meste utan å måtte sende.) Eg reknar med at det er enklare å få solgt i Trondheim enn på Sunnmøre. Eg skal heim ein tur i oktober, og tanken er då å ta med oppover dei setta eg vil selge.

Så kjem vi til utfordringa. Eg vil ikkje/har ikkje plass til å ta med alle setta, og vil helst prioritere dei setta eg veit eg får solgt. Er det nokon som har tankar om korleis eg best kan gjere det? Selge på forhånd? Er det verdt alt arbeidet å sende i posten?

Eg har laga ei liste med alle setta, stand, opna/uopna, evt manglar, osv. Har også laga ei liste med prisar, som eg har prøvd å basere på utsalgspris, popularitet, prisar på Finn o.l., men det er fleire av dei som er prisa basert på kva eg sjølv vil ha før eg klarer å kvitte meg med dei. Er dette ein dum måte å gjere det på? Vil høge prisar på nokre sett “skremme” kjøparar frå å kjøpe andre sett? Tenker i utgangspunktet å ha fastpris, men har nokon her inne erfaringar med pruting, pakkeprisar eller HBO?

Her vart det mykje på ein gong, men eg blir veldig glad om nokon tek seg tid til å dele litt LEGO-kunnskap med ein som er ganske ny i dette :slight_smile:

Om det er ønskeleg, kan eg sjølvsagt legge ut lista mi på Brikkelauget! Den er foreløpig ikkje komplett, men det kjem etter kvart :slight_smile:

Du kan og legge på facebook gruppen “LEGO kjøp/salg Norge”
Budrunde med minstepris pleier å fungere bra :slight_smile:
Du må nok beregne deg på å sende, om du er interesert i å nå flere og å få høyere priser :wink:
Lykke til med salgene!

Hei,

Bor i Trondheim. Send meg gjerne lista så kan jeg i alle fall si fra om jeg er interessert i noe :slight_smile:

Kristian

Jeg vil anbefale at du ikke legger ut listen over sett du ønsker å selge for lenge før du reiser hjem, og at du opplyser om når ting vil bli sendt. Du vil slippe mange klager på den måten.

Det går an å legge ut mer enn en liste, så jeg vil anbefale at du legger de settene du er usikker på om du vil selge i en egen annonse med “vurderes solgt” tydelig fremhevet og øverst i annonsen.
Henvisninger (linker) mellom de to annonsene kan være greit, men er ikke nødvendig.

Jeg vil anbefale at du informerer om at ting kan overbringes nær hjemstedet eller i Trondheim, og angir en pris som i et hvert fall dekker dine omkostninger for forsendelse. Det er enklere å finne kjøpere hvis du er villig til å sende.

Jeg tror også du bør belage deg på at å sende i posten nok er best da det gir deg et mye større marked (naturlig nok). Stort sett ikke et problem å be kjøper betale porto heller, det er ganske standard måte å gjøre det på.

For å redusere eget arbeid noe kan det kanskje være en ide å begynne med å legge ut de settene du vet helt sikkert du vil bli kvitt. Legger du ut alt på en gang kan det fort bli hektisk og du kan ende opp med misfornøyde “kunder” om du ikke klarer å levere dem raskt.

Prissetting skal jeg ikke kommentere for det har etter hvert begynt å bli ganske komplisert. Hardcore Lego entusiaster vet nøyaktig hva et sett er verdt, mens tilfeldige kjøpere på f.eks. Finn kanskje er villige til å betale litt mer siden de ikke kjenner alle muligheter for kjøp av utgåtte sett.

Jeg bor også i Trondheim, og tar gjerne en oversikt over hva du vurderer å selge. :slight_smile:

Tar også gjerne en liste :smiley:

Joda, liste hadde vært greit :smiley:

Takk for gode tips!

Får som sagt ikkje henta setta før i starten av oktober, men legg ut lista her likevel. Så legg eg ut setta for salg på Finn/Facebook i slutten av september.

Har som sagt brukt litt magefølelse til å prise ein del av setta, og det er absolutt lov til å komme med bud! Håper nokon finn noko dei har lyst på :slight_smile:

docs.google.com/spreadsheets/d/ … p=drivesdk