Hjelp til identifisering av sett

I 2009 kjøpte jeg relativt mye brukt Lego i fra en som ikke hadde tatt vare på byggetegningene. Dette har av diverse årsaker blitt stående urørt noen år, men har nå startet sorteringen.
Så langt har jeg funnet ut ca 10 sett jeg “må ha” ut i fra spesielle brikker som kun finnes i disse settene, men ser at det er en relativt stor oppgave å finne ut av “resten”.

Personlig har jeg ikke tidligere hatt så veldig stor interesse for minifigurer, og aner derfor egentlig ikke hvor unike disse er for forskjellige sett(da jeg var ung var det knapt annet enn smilefjes å få). Vet derfor ikke om det er noe poeng å line dem opp og ta bildet av dem(og mase her), men har nå tatt bilde av de 50 første jeg har gravd frem.
Er som sagt usikker på om minifigurer er noe særlig til hjelp for å finne sett, men om det er noen som kan vite dette, så må det vel være dere her inne? :smiley:

Jeg kan legge til at forrige eier ikke ser ut til å ha hatt en forkjærlighet for å plukke helt i stykker minifigurer, slik at jeg vil tippe mange av disse er i relativt original stand(i motsetning til et annet kjøp jeg gjorde hvor hver kroppsdel måtte letes opp eller allerede var satt sammen i div “Frankenstein”-kreasjoner).

Hvis dette blir en suksess (opp til dere! :laughing: ), så kan jeg legge ut flere slike etter hvert som de graves frem.
Evt. så kan jeg i stedet(/tillegg) ta bilder av klossene jeg ennå ikke har funnet ut av.

Bilde2: Sorterte ut en del til. Mulig det er dobbelt opp av noen, men det er i så fall ikke de samme som i går.
Om noen finner noen her, får en vel kanskje kalle dem fra 2A1 til 2E10 eller noe, for at det ikke skal bli tull? :wink:

(De to som har noe på siden av seg hadde dette på før jeg tok bildet. Hører sikkert ikke til, men presenterer uansett alle slik jeg finner dem)

Bilde3: Navngis 3A1 til 3E10

Den spøkelsesmannen (B10) er fra et av disse settene:
bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=10173&in=S

Kokken på D2 er fra et av disse to:
bricklink.com/catalogItemIn. … ef010&in=S

Det er nok de to enkleste.

Jeg er ikke sikker men dro litt kjensel på følgende figurer fra en sortering jeg holdt på med når det gjelder kles stilen…
a3, a4, b7, b9 og D9 kan stamme fra denne serien http://brickset.com/sets/theme-Adventurers

Ser ut som det er mikset litt her, E10 er fra dette settet:
bricklink.com/catalogItemIn.asp?M=hp011&in=S

Men hodet hans ser ut til å være Harry Potter sitt. :stuck_out_tongue:

Oi, det var kjapt! :slight_smile:

Ikke så dreven på bricklink, så mulig jeg misforstår, men forstår jeg det rett at de er fra 2012? (dette ble kjøpt av meg i 2009, og tror ikke noen har rørt det etterpå).

Suverent! Mener det dukket opp en del slike opphøyde plater som i settet, så er muligens settet jeg har. Får se etter skiltet når jeg sorterer videre.

Mener å ha identifisert bl.annet dette settet i fra andre klosser, så du er nok helt sikkert inne på noe her: http://brickset.com/sets/5988-1/The-Temple-of-Anubis

Ah, ok…ingen garanti for at ting ikke er flyttet rundt på. :blush:
Virker som det (desverre) er veldig mye Harry Potter i disse eskene, så det stemmer nok godt.

Min erfaring så langt er at Harry Potter sett er ganske greie å få solgt på Finn.no hvis du tar deg bryet med å sortere ut og bygge settene.

Jeg er interessert i å komplettere ett eller 2 Harry Potter set jeg fikk med løs lego. men her var de fleste figurene borte eller ødelagte. men meste parten av settet var der tror jeg.

Jeg fant ut at brickset og /i kombinasjon med Peeron.com kan være fine steder for identifisering av figurer og deler man ikke kjenner til

Virker som det er høy “Frankenstein”-faktor her ja. Adventurers er allerede påpekt, ser også ting fra Pirates, Exo-Force, Knights Kingdom I, Western (indianere), minst ett sett ben fra et fotball-sett (Adidas-logo), hodet til a6 er fra heksa i Fright Knights (eventuelt denne), minst én Star Wars-torso (e9), osv.

Hvis du synes det er “dessverre” at det er mye Harry Potter, og du har “fleshies” av HP-figurene, så kan de få et godt hjem hos meg. :wink:

Det er ikke riktig - du linker til den nye versjonen, men den har ikke smilefjes :slight_smile:

Dette er den gamle, som finnes i disse settene:

http://www.bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=2888&in=S

Ellers tror jeg ikke du skal stole på at det er lite som er byttet rundt her, Stian, for meg ser det ut som det er veldig mye “Frankenstein” ute og går, som Quarryman sier. For eksempel har A5 armer fra NBA-settene, men det er en torso som aldri fantes med de armene, så der er det gjort et aldri så lite bytte. D2 har også armer i to forskjellige farger, og det er definitivt ikke originalt… kan også si med relativt stor sikkerhet at politimannen i D6 ikke originalt var utstyrt med kappe og tryllestav :smiley:

Hårpryden i B1 kommer fra et av disse settene: http://www.bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=30114&in=S
…og det stemmer godt overens med ansiktene på både B1 og C2. De er “indianer”-ansikt og fantes bare i de vill vest-settene.

Hjelmen i D6 kommer fra et av disse: http://www.bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=2446px5&colorID=6&in=A

Turbanen i E10 finnes bare i dette ene settet: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?S=4702-1. Den hører sammen med torsoen i C3, mens torsoen i E10 hører sammen med beina til C3…

Torsoene i C8 og E1 kommer fra et av disse: http://www.bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=973px120c01&in=S

Torsoen i C10 er fra et fotballsett.

Ellers anbefaler jeg denne siden: http://www.bricklink.com/catalogTree.asp?itemType=P
Velg Minifig, Head; Minifig, Torso Assembly; Minifig, Legs Assembly eller Minifig, Headgear og begynn å lete :slight_smile:

Oi, det visste jeg ikke, beklager. Minifigs er nok noe av det jeg er dårligst til å kjenne igjen, andre her som jeg må si imponerer! :slight_smile:

Jeg har en ide om en Harry Potter-basert GBC, så det er mulig jeg kan være interessert.

Ok, jeg innser nå at det kanskje var litt optimistisk å tro at frankensteinfaktor ikke var så høy her.
I forholdt til oppdelingen av figurer jeg opplevde i noe annet jeg kjøpte(Der hadde jeg tegningene), er jo dette rene drømmen. Derav kom troen/håpet på at dette skulle være mye bedre :wink:

Uansett har det jo kommet veldig mange bra tips til nå. Tusen takk så langt alle sammen! :smiley:
Mye mer respons enn jeg hadde kunne håpet på, så får vel prøve å sortere i gjennom litt mer i kveld og komme med noen bilder til.

Har så smått startet innkjøp til GBC-fikling, men ikke tenkt noe mer rundt det ang. tema. Tanken på å bruke HP-deler til dette hadde ikke falt meg inn, men det kan jo kanskje være noe. Er relativt “nyfrelst”(igjen) og har ikke helt bestemt meg for hva jeg vil samle på ennå, så selger nok ikke noe riktig med gang uansett, men skal ikke se bort i fra at det kan komme noe HP til salgs med tiden.

B2 og B7 har kropper fra Scary Laboratory.

Å finne fram til komplette figurer fra sånt kaos er en favorittsyssel her i huset. Å sortere brikkene fra samme kaos er ikke like populært… :slight_smile:

Kjenner meg igjen der… :laughing:
Kjøper jeg en blandet lot så er det første jeg gjør å plukke ut alt jeg finner av minifigurdeler som et utgangspunkt for å identifisere sett (samt sjekke evt. spesielle deler jeg støter på under jakten på minifigurer).

Var akkurat det samme for meg da jeg rotet rundt i min første innkjøpte løsvekt Lego fra Finn.no og ikke noe å forholde seg til. Fant fort ut at spesielle deler eller figurer ga hint om hvilke sett den eller figuren kom i fra.
Lesing her har mulig fått meg til å gå løs på den andre esken. :smiley:

Litt mer leting her (dette er jo faktisk ganske gøy :stuck_out_tongue:)

Torsoen i E9 tilhører Anakin Skywalker og er fra et av disse settene
E8 er torsoen til den første Ron Weasley-minfigen, og dermed fra et av disse settene.
E7 er stort sett Peeves, men har fått håret og kappen til Dumbledore (som skal ha beina i C3 og torsoen i E10)

Jeg tror du trygt kan konkludere med å ha fått tak i det første Hogwarts Castle-settet.

C1 har hodet til Madame Hooch i gul utgave, men ser hverken torso, hår eller kappe på noen av de andre figurene. Uansett stammer hun sannsynligvis fra 4726.