HistoLEGO

Jeg introducerer hermed en ny kategori i LEGO byggeri: HistoLEGO.

De fleste af os har minder liggende i skuffer, på hylder og i plastikposer med sten eller andet fra en ferie, et lejrskoleophold eller bare en spadseretur langs med Vesterhavet.

En gang imellem, når man tørrer støv af eller ved et sjældent besøg i en skuffe, tager man genstanden frem og kigger på den mens minderne passerer revy hen over nethinden (og man tørrer et smørret grin af munden ved tanken om ens første date), og det ender altid med at man lægger tingen tilbage i glemslen…

HistoLEGO er en måde, hvorved du kan redde nogle af dine kostbareste minder fra at gå i glemmebogen. Idéen er at du bygger en slags ramme til det stykke mur, stuk eller søjle, som du har fundet under et besøg på et historisk sted - ikke nødvendigvis fra antikken.

Mit første “skrin” (eller “ramme” - whatever) er bygget til at opbevare et dyrebart brudstykke fra en bygning i det antikke Perge i Tyrkiet (og du kan se flere billeder her: saksun.dk/histolego-text-in-english):
[attachment=0]Perge 1.jpg[/attachment]

Kul idé :slight_smile: Men jeg tror jeg liker byggverket ditt bedre enn steinen :wink: Kul måte å lage søyler på, har ikke sett den varianten før…

Jeg synes det der var en god ide! Fin måte å bruke LEGO kunstnerisk for å ramme inn et gammel minne :slight_smile:

Og denne kreasjonen var jo rett og slett vakker! :slight_smile:

Det eneste jeg har å innvende er at historiske/antikke stener e.l. strengt tatt er å betrakte som tyveri dersom det ikke lenger befinner seg der de naturlig hører hjemme, men jeg antar at dette også er skjebnen til stjålne malerier…
Uansett, kul ramme :smiley:
Bård

Jeg er glad for at du synes om den Bård, men rolig nu: Der ligger millioner af den slags små sten på jorden, så efter min mening er vi langt under bagatelgrænsen. Ellers havde jeg ikke gjort det - og slet ikke offentliggjort det!

En litt “btw” ide er om du lager noe til det VIP kortet man får hos LEGO.com ?

Ok, jeg gir meg, jeg må også innrømme at jeg bl.a. har knabbet noen stener fra Skagen i ditt hjemland, men har ingen umiddelbare planer om å ramme de inn i Lego…
Bård

Haha! Jeg kjøpte 2 bøtter på Bilka og fylte dem med sand fra ørkenen ved skagen… Det var i 2007, de står fortsatt fulle… Der er en utfordring til HistoLEGO!