Han er pekt ut som Legos redningsmann

e24.no/naeringsliv/lego/den-nye- … s/24268941

Etter ti år med uavbrutt vekst har Lego truffet muren. Nå forteller den nye sjefen hvordan en av Skandinavias sterkeste merkevarer skal snu trenden.

Interessant artikkel. Jeg som bare er en over gjennomsnittet forbruker/samler har bitt meg merke til flere feil som feks. manglende deler i sett (at det oftere mangler en eller flere deler, eller en hel pose(!)), svikt i kvalitetskontroll mtp fargenyanser og at deler faktisk knekker/sprekker.
Sikkert noen her som kan forsvare dette i lys av ens kunnskap om farging av granuler og ABSplastens egenskaper etter farge men jeg ser en negativ “trend”.
Det gjør ikke at jeg kjøper færre sett/mindre Lego, den kurven er oppadstigende men kanskje andre gjør det? Men jeg irriterer meg over nyanseforskjeller i samme farge!
Og lekebutikker har fått en lei tendens til å gå tom for Lego rundt juletider, det skjedde ikke før. Om etterspørselen er skyld i leveranseproblemer er jo det et luksusproblem men det kommer jo ikke så mye penger inn som det kunne om hyllene hadde vært fulle.
Og hva pris gjelder… om det ikke var et luksusleketøy før er det i allefall blitt det. Av og til føler jeg Lego skriver veiledende priser med gaffel og ser jo at i spesielt USA venter folk på at settene kommer på salg før de i det heletatt vurderer å kjøpe.
Og mer likhet mellom markedene hadde heller ikke skadet. Som en samler irriterer det meg ofte at enkelte sett bare er tilgjengelig i ett marked.
Det har kommet mange tilbydere av lys, lyd og styring til Lego fordi det åpenbart er et marked for dette. Med feks. alle de fine modulhusene er det mer behov og ønske for belysning av byggene/byene/gatene. Ingenting hadde bedre om Lego dekket denne etterspørselen selv. Jeg hadde foretrukket originalt Legotilbehør som dekket dette behovet.

For å øke salget kunne de igjen labet de større settene med flipp-opp-forside på eskene der man ser “inn” i esken og gjerne de viktigste delene high-lighted som mange var på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet. Light&Sound-tiden… Just my 2 cents

Har du lest denne?

amazon.com/Brick-Rewrote-In … 0307951618

Vel, her på berget er det jo også blitt slik at om man har en smule tålmodighet og følger med på hva butikk-kjedene driver med så trenger man strengt tatt aldri å betale full pris for de settene man ønsker seg. Det vet nok de fleste medlemmene i Brikkelauget også. Enkelte nettbutikker kjører også ganske store permanente rabatter på en del ting, så jeg vil heller påstå at med unntak av Star Wars temaet (som er dyrt selv på tilbud) så er LEGO generelt på vei til å bli en “permanent” tilbudsvare fremfor en luksusvare.