Gruppeordre på Brickstuff-komponenter

Hei!

Som de av dere som var på årsmøtet på Hamar vet, kommer Warren og Kitty Elsmore fra Edinburgh til PKH i år. Warren har i flere år hatt eget firma som bygger LEGO på oppdrag, og de har blant annet bygget verdens største LEGO-skip. Dessverre tar de ikke med seg det til Trondheim (som det står på LEGO-eskene: “Boat does not float”), men de blir nå britisk forhandler av lys-komponenter fra amerikanske Brickstuff.

Jeg hadde en presentasjon/demonstrasjon av Brickstuff-komponenter under årsmøtehelgen. For å oppsummere den lynkjapt: Brickstuff er et AFOL-skapt lyssystem beregnet på LEGO-modeller, grunnlagt av Rob Klingberg. Rob er en fantastisk fyr som brenner for bedriften sin, og den begynner å gå ganske bra - ikke minst takket være Robs serviceinnstilling og kvalitetskontroll.

Nå er Brickstuff definitivt ganske langt fra det rimeligste lysproduktet til LEGO-modeller - hvis man bygger en modell med tanke på å sette lys i den, kan man jo bruke nesten hva som helst som koster lite; vanlige lyspærer, LED-lys fra Clas Ohlson osv - men hvis man ønsker å bygge inn lys i noe man allerede har laget, så er Brickstuff nesten uslåelig (i alle fall hvis man ikke selv har elektriske gener og er god til å lodde mikrokomponenter) fordi ledningene er supertynne, LED-lampene passer under en stud, og kontaktene kan trekkes gjennom hule studs. Det kan også være greit å ha i bakhodet at Brickstuff-produktene passer best til statiske modeller - ledningene er solide til å være så tynne som de er, men de egner seg ikke spesielt godt til å montere, demontere, montere, demontere og så videre.

Nå vel. Warren har sagt at han gjerne tar med seg et utvalg produkter til Trondheim. Han kommer ikke til å selge til publikum, men de av deltagerne på PKH som ønsker det, kan forhåndsbestille det de ønsker. Han har ingen prisliste foreløpig, men ta en kikk på nettsidene til Brickstuff og se hva som kan være interessant - for de av dere som ikke har prøvd dette før, anbefaler jeg et av startsettene, så går det an å bygge ut etter hvert.

Prisene blir trolig noe høyere enn dollarprisene på den amerikanske nettsida, men forhåpentligvis ikke så veldig mye høyere - det skal lønne seg å kjøpe gjennom Warren. Man slipper jo i det minste frakt, og får ting levert rett i hånda i Trondheim.

I og med at prisene ikke er satt, lager jeg ikke noen forpliktende bestilling. Men Warren vil gjerne vite cirka hvor stor interessen er, så hvis de som er interessert kunne tenke seg enten å svare i denne tråden, eller sende meg en PM, om hva de er interessert i eventuelt å kjøpe, ville jeg sette pris på det. Så kommer jeg tilbake med endelig pris før PKH, og da kan folk bekrefte bestillingen eller kansellere.

Spør hvis dere lurer på noe!

Are

PS: Legger ved et par bilder av hva Brickstuff-komponenter har gjort med mine modeller.


GarageLights by Are J Heiseldal, on Flickr


SnackBarLights by Are J Heiseldal, on Flickr


Brickstuff 3 by Are J Heiseldal, on Flickr


HotRodClubLights by Are J Heiseldal, on Flickr

Alle 3 starter kit’ene kan være interessante…kommer an på prisene. :slight_smile:

Er også interessert i minst ett starter kit.

Jeg har også lyst til å teste ut en eller flere av disse :slight_smile:

m2

Jeg tenker jeg i tilfellet gjerne vil ha lys til Gjostbusters HQ og til Ecto1 om prisene ikke drar i vei i forhold til dem på hjemmesiden. Batteriboks(-er) som strømkilde. Dyr moro ser jeg…

Edit: både spesifikk og å huske alt på en gang!?!

Er veldig interessert i å kjøpe noe fra Brickstuff. Spesielt USB overganger og 4 kontakters kort.
Ekstra ledninger.

Jeg var etter Desucon i 2016 på jakt etter lys for min Dunstar Explorer romskip og var på jakt etter noe enkelt som eventuelt kunne bygges på
Kan litt loddebolt bruk, men synes mikro kretser blir for smått. Så jeg kom over Brickstuff og sendte Rob Klingberg ett spørsmål om hva han anbfalte og hva jeg hadde tenkt om romskipet. Fikk ett forslag jeg fulgte og har senere utvidet.

Satt igjen med noen overskudds deler som ble lys i romstasjonen som fikk utvidelse 2017.

Som L@go sier så er nok Brickstuff litt med tanke på modeller som allerede er bygget.

Så bra at folk er interessert! Men “vil ha” og “jeg også” hjelper veldig lite når Warren skal prøve å finne ut hva han skal ha med seg. Vær så snill, prøv å bestemme dere for hva dere vil ha, hvis prisen er rett. Husk, ingenting er forpliktende, men vi vil bare veldig gjerne vite hva folk ønsker seg, og ikke bare at de ønsker seg noe :slight_smile:

Jeg går for et av de “vanlige” startersettene til å begynne med i allefall. Om det er warm white eller white er ikke så farling. Og en USB Power cable.
OOh! Ser jeg har veldig lyst på lyskit’et til Ferris Wheel og, men den blir noen hakk for dyr (Men hadde vært artig å sett den på PKH…)

OK, tenkte kanskje at prisene kom før vi bestemte oss, men da er’e greit. :slight_smile:

1 stk Pico LED Light Board Starter Kit for LEGO® Models og 1 stk Warm White LED Light Strip Starter Kit for LEGO® Models
US$ 49,99, er det jeg kan tenke meg å kjøpe.

Ok, da skal jeg være mer spesifikk også:
1 Lighting Effect Starter Kit for LEGO® Models
1 Warm White LED Light Strip Starter Kit for LEGO® Models

Såfremt prisen blir noe i nærheten av den amerikanske og ikke tre ganger så høy elns.

Er interessert i 1 Warm White LED Light Strip Starter Kit for LEGO® Models.

Jeg er interessert i:
1 Coin Cell Battery Pack with On/Off Switch for the Brickstuff LEGO® Lighting System
1 USB Power Cable for the Brickstuff LEGO® Lighting System
1 Pico LED Light Board Starter Kit for LEGO® Models

Hei igjen! Og tusen takk for mer detaljerte tilbakemeldinger :slight_smile:

I kveld fikk jeg en mail fra Warren, som sier han tror han kanskje har møtt en uoverstigelig hindring. Men han har vanskelig for å forstå hvordan disse norske reglene er, og for å være helt ærlig så har jeg også det - selv etter å ha gjort diverse søk, sliter jeg med å finne ut hva jeg faktisk skal søke etter og ikke minst hvordan reglene er og skal forstås. Så i samråd med Warren poster jeg innholdet i mailen hans her - og hvis vi er veldig heldige er det noen av dere som vet hvordan dette henger sammen. Dere pleier å være en nokså ressurssterk gjeng :slight_smile:

Noen som vet hvordan dette fungerer…?

Det stemmer så vidt jeg kan se ikke, han kan fremdeles bruke SAD-blanketten som tidligere, og gå på rødt.
https://www.toll.no/en/corporate/import/import-guide-for-beginners/

Takk, det ser ut som du har rett, Herman! Sender linken til Warren, så ser vi hva han sier :slight_smile:

Hørte du noe tilbake fra Warren? Jeg er interessert og kan lage en liste over hva jeg ønsker hvis det fremdeles er aktuelt for ham å ta med.

Har ikke hørt noe ennå; han skulle ta kontakt med Tollvesenet direkte, tror jeg, men jeg kan purre :slight_smile:

Det endelige svaret når det gjelder dette er at Warren har hatt det for travelt til å bruke mye tid på å grave i det norske tollsystemet, men jeg har overbragt hva dere har meldt interesse for, og så tar han trolig med seg en del ting som “vareprøver” - basert på ønskene deres. Så blir det å melde sin interesse for det han eventuelt har med, og bli enige om en ålreit pris - husk at dere slipper å kalkulere moms og frakt, som dere ville måttet gjøre hvis dere hadde bestilt fra USA.

Og naturligvis har ingen forpliktet seg til noe :slight_smile: