Gravering/trykk av legoklosser

Har skjønt at der er folk som driver å graverer og trykker på legoklosser. (Custom)
Men hvordan er det egentlig å trykke/gravere for å slippe klistremerker? Er det “lov”? Er det noen som gjør sånt?

Jeg har nylig skaffet meg en liten CNC-maskin som jeg bruker til å gravere klosser med og det synes jeg er ganske så ålreit. Legger på akrylmaling i etterkant. Her er noen eksempler på det jeg har laget (har testet på slitte klosser, derfor riper i noen av klossene); https://flic.kr/s/aHsmR9pdm9
Mest for moro og eget bruk, men hvis noen ønsker seg graverte brikker er dere velkomne til å ta kontakt.

Dette gjør man f.eks ofte i forbindelse med LEGO events der man lager en egen event-brikke, typisk 1x8 enten ved å custom printe på den eller ved å gravere / male / lakkere. Ellers kan det jo være gøy å gravere inn navnet på modellen man lager på en 1x8 tile, lage logoer, sitt eget ansikt på et panel eller andre ting som personliggjør det man lager.

Alt er “lov” når det gjelder å utøve hobbyen sin, men det gjelder jo å begrense seg litt hvis man skal delta i utstillinger i “offisiell” sammenheng (i regi av Brikkelauget, i samarbeid med LEGO osv). Min tolkning er at så lenge man ikke endrer brikkens opprinnelige form eller funksjon så er det innafor. Det er garantert andre meninger om dette, og det er jo det som gjør at LEGO-hobbyen er så allsidig.

Jeg har laget en lego modell av mx3000 som brukes på t.banen og det
er Matija Puzar som har gravert inn klosser med vognnummer og diverse andre ting.

Jeg har også hatt med modellen på jobb for litt over 3 år siden :

Den er også blitt utstilt på Oslo Vognselskap AS som eier vognene våres på t.banen.

:smiley: