Gjennoppbygge en legosamling

Jeg har den siste tiden funnet tilbake til legoklossene fra barndommen som har ligget på loftet noen år.
Mesteparten var sortert i bæreposer i ulike farger, mens en del ikke var sortert i det hele tatt.

Jeg har også tatt vare på samtlige byggeinstruksjoner og det jeg nå er i ferd med å fullføre er å sette sammen samtlige sett med de riktige delene.
Det har blitt noen deler som har forsvunnet her og der, så det blir en saftig Bricklink-bestilling en av de kommende ukene.

Er det noen andre som har gjort tilsvarende en gang i tiden?
Jeg må si det har tatt lenger tid en jeg trodde, samlingen er på ca 20000 brikker fordelt på ca 80/90 sett.

Og hva gjøres etterpå? Jeg har lyst til å fortsette å bygge lego, og jeg har ikke plass til å ha alle settene stående fremme. Jeg går nok mot å demontere de fleste settene, for så å bruke delene til å prøve å skape nye spennende ting, men jeg vil ikke at jobben jeg nå har gjort skal måtte gjøres om igjen om 10/20 år. Altså, jeg vil ikke miste noen av delene.

Så hva er den beste måten å ha god oversikt (sortert) over brikkene samtidig som man har nogenlunde kontroll over at ikke viktige brikker forsvinner? Noen som har tips?

Jeg har hørt at sokker er en fin oppbevaringsplass :wink:

Sokker???

Jeg har lest denne tråden på Eurobricks så jeg har litt ideer om hvordan jeg skal sortere selve legoen, men jeg bare lurer på om noen har erfaringer om hva man bør gjøre med ferdige sett som man ønsker å beholde i samlingen. Bør man bare la de ferdige lego-settene være og kjøpe deler til MOCs eller vil det faktisk med et oppegående oppbevaringsystem være mulig å holde samlingen nogenlunde komplett?

Her er det vel like mange fremgangsmåter som det finnes LEGO-fans :slight_smile:

Men jeg kan jo forsøke å gi noen tips som kansje kan få tankene dine til å surre litt for å finne ut hva du selv ønsker.

Siden du har tatt vare på alle byggeanvisningene så kan du jo for eksempel starte der og putte disse inn i permer, om du ikke allerede har gjort det. Selv har jeg dem bare i en stor plastkasse. Eller rettere sagt to slike bedrollere som jeg oppbevarer under senga. Jeg tar ikke disse frem så veldig ofte. Har aldri hatt plass til å ha alle sett bygd opp samtidig.
Er vel mer mer 10-20 sett av forskjellig størrelse som jeg har bygd opp. Og gjerne ett par MOC’s også.

For sortering er jo dette en egen vitenskap som har veldig mange sorteringsmetoder som folk bruker. Noen mikser disse.
Og hvordan man sorterer er jo også avhengig av hvilke type sett du har eventuelt deler, samt mengden.

Det viktigste er jo å ha en sortering som du selv syns er greit for den type bygging du gjør, men som også er fleksibel slik at den enkelt kan gjøres om seinere om du endrer type bygging.

Noen liker jo å sortere slik at alle delene til ett sett er samlet. Da kan kansje slike Zip-lock poser være greit å bruke. Disse finnes i mange forskjellige størrelser.

Du kan også sortere etter type brikker, og da har du dem du har få av i en liten beholder og større antall selvsagt i større beholdere. For eksempel slike “sorterings-stativ” med flere skuffer som kan deles inn i flere rom er jo veldig fleksible og selv tyr jeg til disse for de fleste delene som jeg har i lite antall. Men etterhvert som jeg får mer brikker så må jeg flytte på brikkene og flytte over i større beholdere.

Så har du kansje noen brikker som du har så få av at du kansje bare samler alle av en type i en liten beholder. Jeg har for eksempel mye av minifig accesories type våpen i en liten beholder, accesories av type verktøy og lignende i en annen beholder osv.

Og så har man noen brikker som man vil sortere etter farge, for eksempel har jeg mye “standard brikker” av typen 1x1 og 1x2 som jeg har sortert etter farge. Da er de lettere tilgjengelig når man sitter å bygger. Større brikker i mindre antall er i en “mix” eske, mens de som jeg har VELDIG mye av, typisk hvit og rød har jeg i hver sin store eske. Her har jeg også forskjellig type størrelse esker. Noen 30L plastesker, noen større og noen mindre esker.

Har etterhvert funnet ut at man egentlig må ha esker i omtrent alle størrelser og da bør de være slik at de går i trinn, for eksempel at 2 esker kan stables ved siden hverandre oppå en som er ett hakk større. For eksempel to 15L oppå en 30L.

Og så liker jeg å ha flest mulig av de eskene som jeg bruker mest innen en armlengdes avstand fra der jeg bygger. Derfor bør dette sorteringssystemet være stablbart og på en slik måte at du kan ta ut den nederste skuffen eller esken uten å måtte ta bort de 20 andre som står ovenfor…

Forresten så er denne artikkelen også veldig bra:
news.lugnet.com/storage/?n=707

Jeg er vel rundt steg 24 ett sted… ikke at jeg har så mye LEGO men har veldig dårlig plass til det jeg har :slight_smile:

“Artig” lesning. Jeg kjenner meg godt igjen på steg 23, og vil selvsagt hardnakket fornekte 23.5.
Faktum er at i noen tilfeller er det raskere å bestille deler på BrickLink enn å finne dem hjemme.
:open_mouth:

Var en aldri så liten “intern” Brikkelauget spøk :wink:

Men det du spør om er jo litt klassisk egentlig… Du har sortert ut klosser til hvert sett, men vil begynne å bruke klossene til mocs. Men samtidig vil du ikke miste sorteringa? -Eller misforsto jeg deg?

For i det øyeblikket du begynner å spre klossene til mocs, er de jo praktisk borte, men tilstede… et sted… :nerd:

Slik jeg gjorde det var først å bygge opp en by med alle originalsettene jeg hadde. Så etterhvert begynte de settene å bli mocs… Eller i allefall deler av mocs, om du skjønner…

Jeg har jo tenkt litt på det med å bygge opp alle originalsettene slik de var, men tviler på at jeg kommer til å gjøre det noen gang, siden bygningene ofte manglet bakside, og de var spartansk på detaljer.

Slik har jeg gjort det:

-Samtlige sett instruksjoner er lagt i plastlommer og kattegorisert i egne permer.
-Slitne klosser er brukt som fundament eller har skjulte plasseringer i min egen by.
-Kjøper nye klosser til hver nye bygning.
-Alle “byggeklosser” dvs. 1x1 til 10x10 klosser er fargesortert i egne bokser.
-Alle andre klosser er sortert i egne kofferter med med 100 småbokser i hver koffert.

Jeg har da en koffert til bare gjennomsiktige klosser i alle farger, og en koffert til bare tiles… osv… Dermed har jeg etter mitt eget skjønn, full oversikt over hvilke klosser jeg har til enhver tid…

Dessuten har kidsa blitt så store at de krever å få gå en tur i “LEGObanken” nå og da for å finne klosser de trenger til sine egne prosjekter…

-Desverre blir de klossene da å regne som forsvunnet inn i den store evigheten :open_mouth:

Jeg var liksom slik at jeg måtte ha modellene hele og fine…men fant ut at det var så kjedelig, liker heller å bygge enn å se på for å si det sånn.

De fleste modellene mine er i digre kasser og venter på sortering og bruk…tviler om jeg noen gang gidder å bygge settene opp igjen, grunnen er at jeg VET jeg mangler en eller annen brikke :wink:

Jeg har litt samme problemt som trådstarter, men (tror) jeg har kommet fram til hvordan jeg løser det.

Jeg har nesten alle sett oppbygd. De jeg liker best samt de temaene jeg liker best står i glasskap i kjellerstua. En del av settene står inne i et par skap mens ca. halvparten er er puttet i poser som så er lagt i esker. Alle instruksjonene er i permer.
Noen sett er ikke oppbygd og kommer nok ikke til å bli det, bla ble frihetsgudinnen demontert nå i jula da den tar aaaaalt for mye plass og klossene egner seg bra til et par andre ting. Jeg vil gjette på at 10 av 300 sett ikke er oppbygd, nettop fordi de er alt for store eller at de bare er kjipe. Jeg bygger også opp kun en versjon av settene eg har flere av (om jeg ikke av spesielle grunner ønsker flere av det da).

Pr dd bygger jeg ikke så veldig mye, men utvider stadig denne delen av samlingen med sett jeg allerede har oppbygd eller klosser kjøpt her og der.

Sortering er et eget kapittel jeg stadig prøver å finne en god løsning på…

Kom på noe annet som også kan hjelpe;

Registrering av alt av sett og løsdeler i en eller annen database.
Har ikke funnet noen ensartede løsninger her (som i noen gode programmer). Men jeg har brukt sider som Brickset, Lugnet og Peeron som alle har muligheter til å lage personlige databaser når man har registrert seg på disse sidene. Peeron har i tillegg mulighet for å registrere løsdeler.

Da får du oversikt over alle sett du har og alle deler du har i disse settene. Flere av disse har mulighet for å sette på kommentarer til settene også. Der har jeg lagt inn pris, kjøpsdato og kjøpssted. All denne infoen kan være flott å ha i en eventuell forsikringssak om du skulle være uheldig å få skade på huset du har LEGO brikkene i.

Jeg er en av de som bygger settene kun én gang, og noen ganger bygger jeg også alternativmodellene dersom det er noen. Syns jeg lærer mye av det og bygginga er jo morsom selv om man bruker tegning å bygge etter.
Men enda mer morsomt er det å bygge MOC’s og sorteringssystemet mitt er jo laget med det formål å gjøre bygginga enklere, slik at jeg slipper å sitte å rote i en STOOOR kasse fylt til randen med diverse deler og skal ha tak i en fiolett rund 1x1 brikke som ligger helt på bunnen for eksempel…

Takk for alle gode svar og alle gode tips!

Jeg har nå gjort siste bestilling for å gjøre så og si samtlige sett komplette.
Jeg har tenkt litt mer på det jeg spurte om innledningsvis, og jeg har sikkert ikke endt på en endelig løsning enda, men har i alle fall en plan.

  1. Noen sett som jeg har og ønsker å ta vare på vil jeg la stå montert eller pakke i separate poser/esker (Dette er stort sett favorittsettene fra barndommen).
  2. Andre sett vil jeg sortere på en fornuftig måte sammen med løsklosser. Jeg har fått mange gode tips i denne tråden!
  3. Alle byggetegninger er samlet i plastlommer.
  4. Jeg skal bygge opp et databasesystem på deler jeg har. Spørsmålet er da om jeg skal bygge opp dette systemet basert på det som da blir sortert, eller også inkludert settene jeg vil “ta vare på” (altså de i punkt 1). Jeg tror jeg går for å lage deleoversikt ekskludert settene i punkt 1.
  5. Ideen om å sette opp verdi o.l. på hvert enkelt sett var en god ide!

Om du bruker for eksempel brickset.com til å registrere de settene du har så kan du jo der legge inn pris info og slikt på settene. Og så kan du ha ett annet system som tar hånd om bare løsdelene og slikt som ikke er registrerte sett.

Det er en god ide ja, men også veldig skummelt om du da ser på hvor mye verdier du til slutt har i LEGO-samlingen :slight_smile:

Jeg er ikke komfortabel med nettbaserte databaser, og har i stedet satset på BrickStore. Integrasjonen med BrickLink gjør løsningen meget hendig. Enkel import av ting jeg kjøper og eksport til ønskelister for å supplere. I tillegg kan den beregne verdien på det meste.

-Erik

Jeg har brukt brickstore ganske mye for registrere de delene jeg har kjøpt og for å få et oversikt over hva jeg har, og brickstore er absolutt den beste måten å bygge opp en database. Det er oversiktlig, raskt, du kan legge til deler eller setter eller dele opp en sett til deler, og du kan laste ned bricklink bestillinger.

Nå er samlingen ferdig bygd opp:

Fin samling. Kunne godt selv tenke meg en del disse town/tog settene. De står på wantedlista mi på Bricklink…

Kjenner igjen bensinstasjonen jeg har. Må nok vente ytterligere tre år før jeg kan sette opp igjen LEGO-byen min, leiligheten min er rett og slett ikke stor nok til at jeg kan gjøre det nå.

Jeg må vel innrømme at jeg har vært innom alle fasene her nå som jeg snart runder millionen i antall klosser så beveger jeg meg mot punkt 28 på listen, som lyder.

You start practising your telekinesis skills so that you no longer need to sort your bricks now you simply put everyone in a big pile and simply stretch out your hand and think about the brick you want.

se denne videoen her så skjønner du hva jeg mener.

youtube.com/watch?v=x2FUszsLz0M

Brickoholiker

Der er grunnen til at jeg ikke har modelljernbanelandskap i kjelleren, men en svær LEGO-by … :wink: