Gamle Technics motorer

Et lite spørsmål til Technics folket, er gamle motorer fremdeles interessante/i bruk eller er det bare noe gammelt ræl? :smiley:

Var endel Technics i en lot jeg nylig kjøpte, og til min store overraskelse så fungerte batteriboks & motor fremdeles! Snakker om denne typen:

[partimg]2838c01[/partimg] [part]2838c01[/part]

[setimg]8720[/setimg] [set]8720[/set]

Var også en batteriboks av denne typen som jeg ikke har fått testet enda (har ikke batterier av denne typen liggende å slenge):

[part]4350c02[/part]

Fordelen med disse gamle 9v motoren er hastigheten (rundt 4100rpm). Dersom du trenger noen kreasjoner hvor du vil ha noe som spinner med høy hastighet så er disse veldig bra. De har dog ikke så mye kraft som nyere motorer.
Veldig mange Technic fans bruker Philippe "Philo"Hurbain’s fantastiske webside for sjekke ut tekniske data på forskjellige LEGO motorer:
philohome.com/motors/motorcomp.htm

Så ja, disse 9v motorene har helt klart sine bruksområder. Jeg har minst en av hver :slight_smile:

Edit: den 4.5v batteriboksen har jo kun verdi dersom du har noen gamle 4,5v motorer. Eller om du har lyst å modifisere litt kabler så kan du seriekoble to slike og få 9v. Er jo litt mer kapasitet i de C-størrelse batteriene. Det finnes også noen eldre 4,5v batteribokser som er mer firkantet. Men fordelen med denne runde er jo at du kan ta løs selve bryterdelen og plassere den ett annet sted. Det kan ofte være praktisk. Det finnes også brytere til det nye PF-systemet som kan brukes på samme måte.

Takk for info!

Har 3 stk 4.5v motorer liggende, men ingen anelse om de fungerer. Får kjøpe noen batterier og sjekke om de virker tenker jeg.

Bruker også mine gamle technicsmotorer. Funker fint men som Øyvind sier så er de ikke like sterke som de nye motorene. Har faktisk en gammel 4,5 togmotor fra 70 tallet til å drive antenna på rombasen :slight_smile: (Classic Space - classic motors ) :slight_smile: