Gamle blå skinner - verdi

Jeg har fått tak i en del blå skinner, 70 talls. Har også en del fra jeg selv var liten. Det hender jeg får tak i en gamle skinner på loppemarked/auksjoner i Osloområdet. Lurer på hva de vanligvis selges for blandt samlere. Har også fått tak i noen motorer av den gamle typen som passet til tog 126. Trenger å vite litt om gjennomsnittlig salgsverdi på de også.
Jørn

Prisnivå på deler kan du gjøre deg opp et bilde av på bricklink.com, dette er det største markedet for kjøp og salg av løse klosser.

Togskinner på bricklink

Jeg har lagt meg inn som medlem på bricklink. Der fant jeg noen priser på det jeg lurte på, Hvilke transportkostnader kommer i tillegg på det en kjøper der? Det er også ulike minstekrav for kjøp, Noen har ca 100 kroner, og en annen hadde 200 kroner.
Kan noen kort si hvordan det i praksis blir? Det ser ut for at man må gjennom mange bestillinger i verste fall bare for å nå det antallet en trenger, avhengig av hvor mange enheter hver selger har tilgjengelig.
filomus

Transportkostnader dreier seg om porto, og varierer med vekt og avsenderland.
En del av butikkene på Bricklink oppgir hvor mye du må regne med i porto på den siden man kommer til når man velger Checout.

Hvis du trykker på Checkout med mindre enn minstekjøp i kurven kommer du til en side der du blir spurt etter et passord.
Da har du tre alternativer:

  • Handle mer.
  • Spørre om å få passord, og henvise til norske tollgrenser.
    (Det har jeg prøvd en gang. Da fikk jeg ikke noe passord, eieren av butikken fant ut at det var på tide å sette ned grensa, han hadde hatt en grunn for å sette grensa så høyt, men den grunnen var ikke lengre aktuell.)
  • Handle et annet sted.

Hvis minstekrav er 200,- eller mer vil tollgrensa bli et problem.
(Husk at tollgrensa på 200,- gjelder for det du bruker på Lego. Du må betale MVA av Lego + porto, hvis du kjøper Lego for over 200,-.)

Det er ikke uvanlig, nei.
Men det eksisterer to løsninger for å sikre seg at man får mest mulig fra hver butikk:

  • Når du er inne på siden med oversikt over hvem som har en bestemt brikke å selge kan du sortere på antall.
    (Best når du trenger mange av en bestemt brikke.)
  • Opprett en ønskeliste.
    Med ønskeliste kan du oppgi minsteantall, du kan se hvor mange forskjellige elementer butikkene har å selge, og du kan se hvor mange elementer butikkene har til sammen av alle elementene du har i ønskelisten.
    (Best når man trenger flere ulike brikker. Du er ute etter unique lots, ikke totalt antall lots.)

Jeg går ut i fra at du er ute etter blå skinner av nostalgiske grunner, og er klar over at batteridrevne Legotog kan kjøre på alle typer skinner.

Hjertelig takk. Her var det mange gode svar. Flott å se hvordan forumet fungerer for en nybeynner i “klubben”.
Jeg følger en del med på ebay, finn og qxl. Er i utgangspunktet mest interessert i hele nostalgiske esker, 60 og 70 tallet, med innhold og byggebeskrivelse. Er på mange loppemarked og auksjoner i oslo område i løpet av et år, o det dukker opp en del billig lego. Får bulk lego til 100 - 150 kiloen. Det dukker også opp en del spennende nostalgiske oppbevaringskasser.
Jeg ser at prisene stiger raskt om det er hele sett, eller at det er mest mulig sortert.
filomus

fant ikke funksjonaliteten i forumet for dette, men mega-kudos til herman for hans post her. slike som deg utgjør en betydelig del av realverdien til dette forumet. intet mindre enn imponerende! Keep up!