GamesOnTrack PC fjernstyring for LEGO tog

Som noen sikkert har fått med seg er det kommet ut ett system for å fjernstyre flere LEGO PowerFunction tog fra en PC. Systemet er ikke laget av LEGO men kommer nå i varianter som er laget for å fungere sammen med LEGO PF tog. Morty har vært betatester på dette systemet og har sikkert også mye info å komme med om dette systemet.

På disse sidene kan dere finne mer info om dette systemet:
gamesontrack.dk

Kort fortalt så er det ett system som er blitt utviklet for lenge siden beregnet for trådløs styring av modelltog fra en PC. Det er som sagt nylig blitt lansert i en LEGO kompatibel variant som Morty hadde med på PKH2014 for de som var der. Det ligger masse videoer på YouTube fra hvordan de setter opp systemet og hvordan dette kan brukes. youtube.com/user/GamesOnTrack

Etter å ha sett de filmene på YouTube så ble jeg overbevist og la inn en forhåndsbestilling straks det var mulig.
For ett par dager siden dukket pakken opp. Unboxing skjedde “live” på IRC for de som fikk det med seg, hehe :slight_smile:

I denne tråden kan dere se hva jeg bestilte: viewtopic.php?f=4&t=3594
Det du trenger i tillegg til det som er listet opp der er følgende:

  • 1 stk strømforsyning til satelittene (om du velger å bestille dem), her kan du bruke en gammel Laptop strømforsyning. Jeg bruker en som er 19v/2A og fungerer helt fint til dette.
  • Må ha lange kabler for strøm til satelittene. Her kjøpte jeg en 2x0.7mm hvit kabel på Clas Ohlson. Den er kanskje litt stiv og skulle vel helst hatt noe som var litt mer fleksibelt. Men den fungerer veldig bra og var rimelig.
  • Noe pluggsystem eller måte å koble disse strømkablene sammen. Jeg kjøpte noen enkle Wago tilkoblingsklemmer fra Clas Ohlson som har en åpne-lukkemekanisme. De er veldig enkle å bruke. Finnes sikkert billigere alternativer også.
  • 1 stk LEGO PowerFunction skjøtekabel for hver tog-styringsmodul du bestiller fra GamesOnTrack.
  • En eller flere servo skjøtekabler dersom du kjøper sporvekslings servosystemet også. Disse kan du kjøpe fra hvilken som helst RC-butikk, som for eksempel Hobby24.

Videre i denne tråden skal jeg forsøke å beskrive hva jeg har gjort så langt og hva jeg syns om systemet:

Jeg har nå satt opp en liten sløyfe på ett 120x180cm stort bord. Der er det en oval som går ut på kanten av bordet og med en liten sløyfe inn som ett stasjonsområde på ene langsiden. Har en sporskifter i hver ende av dette stasjonsområdet.
Har hengt de tre satelittene i taket i en trekant. Har lagt en 3m strømkabel fra den satelitten som var lengst bort videre til neste, der har jeg brukt de Wago klemmene for å koble strøm til denne satelitten og en ny 3m kabel til neste satelitt hvor jeg også har wago klemmer. Resten av kabelen går ned til strømforsyningen. Med disse klemmene er det enkelt å demontere/montere satelittene og det er enkelt å montere inn flere satelitter i systemet.

Så klippet jeg to slike PF-ekstenderkabler og koblet disse til togstyringsmodulene (sendere). I brukermanualen var det ikke noen beskrivelse av hvilken leder som er + og - på denne PF-kabelen. Men det sjekket jeg kjapt med ett multimeter. Er også noen beskrivelser på nett som viser dette. Spenninga finner du på de to ytterste lederne. Pass på å ikke kortslutte de to midterste lederne sammen eller mot noen av de andre lederne da dette vil forhindre styring av andre ting du måtte koble oppå PF-pluggen. For eksempel lys-styring.
Senderen kobler du så til enten PF batteriet eller på en av pluggene på PF IR-mottakeren (hvilkårlig hvilken da det er fast strøm ut på begge). Jeg valgte å koble på den siden som ikke motoren var koblet på da det gav meg mer plass. Kan være lurt å ikke ha de PF kablene for lange, da alle de kablene du har fra før av og senderen og denne nye kabelen skal alle få plass inne i toget og der er det som oftest trangt nok fra før av :slight_smile:

Hver eneste enet i dette GOT systemet har ett ID-nummer som er unikt. Senderne dukker opp automatisk i programmet når du har koblet dem rett og satt på spenningen på PF batteriboksen i toget. Men sporveksler/trafikklys-modulen dukket ikke opp automatisk. Her må du legge inn ID’en manuelt.

Etter å ha gåt igjennom kalibreringsrutinen for satelittene og lagt inn målene på hvor de befant seg var det tid for å få tegnet opp selve toglayouten.
Brukte noen runder for å finne ut av dette. Spesielt hadde jeg problemer med der de to pensene var da softwaren jeg har er mye nyere enn det som var beskrevet i manualen. Fant til slutt ut at man måtte høyreklikke på de hvite pyramidene som var i hver ende av stasjonssporet og knyte dem inn til resten av sporet. Når dette var gjort så konfigurerte jeg pensene mot servostyringsenheten. Samt de to trafikklysene. Her måtte jeg som sagt legge inn sender ID’en manuelt, men når man er klar over dette så går det helt greit.
Plasserte så noen “område” felt som er triggere man bruker for å lage automasjon på styringen av togene. Skal i kveld forsøke meg på denne automasjonsgreiene.

Må si at jeg egentlig er imponert av systemet som sådan. Er en del småting som jeg syns var litt dårlig, slikt som en ufullstendig og lite pedagogisk opplagt manual. Men om det er flere som skaffer seg dette systemet så kan vi sikkert utveksle informasjon enten her på forumet eller på GOT sitt eget forum.

Hver av enhetene kom i sin egen lille sorte pappeske. Her har jeg nok vært litt uheldig med servo-styringsmodulen. Selve printplata var løsnet fra batteriboksen. Den hadde kun vært limt fast med smeltelim. Dette har sikkert skjedd i transport. Kablene fra denne batteriboksen var loddet fast i printkortet og siden kablene her var av en veldig rimelig og veldig stive tynne kabler så tok det bare knapt en 30-40 sekunder til jeg hadde fiklet så mye med dette til at begge kablene knakk av. Men det var bare å lodde dem på plass igjen på printkortet. La på en ny klatt med lim under printkortet slik at det står støtt. Skal også forsyne alle printkortdelene med en liten omgang tape rundt.
Vær oppmerksom på at også togsender modulen bare kommer som ett løst printkort med kabler loddet rett på. Er ikke montert i noen boks. Men det gjør det også mye mindre i størrelse. Når kabler er satt på der de skal er det bare å ta noen runder med tape rundt.
På sender modulen er det en liten tre-pins plugg som er ubrukt, denne er ikke dokumentert noen sted, men jeg antar sterkt at dette er for den kommende lydmodulen som skal komme seinere i høst.

Puh! Ble en litt lang tråd. Men jeg liker å være grundig :wink:

Jeg skal komme med mere info og meninger om systemet etterhvert som jeg har fått bruke det, men det foreløpige inntrykket er at dette er ett veldig avansert system som kan bygges ut mye. Det er ypperlig å bruke på utstillinger og andre events hvor du skal ha en toglayout.

Om dere har noen spørmål om systemet så er det bare å fyre ivei. Jeg har bare hatt det i to dager og kan ikke allverden om det, men det virket enkelt å sette seg inn i de grunnleggende tingene for å komme i gang.

Her er en liten video som viser GT-Command programmet på PC’en min, på iPad’en og det virkelige layoutet. Beklager rotet og det dårlige lyset men dette var noe som har blitt gjort i en fei og ville bare vise hvor enkelt det kan gjøres.

[youtube]Ms711fBMaAY[/youtube]

Utrolig stilig presentasjon. Gleder meg å se dette selv

Ser bra ut :slight_smile: Du er grundig i dine forklaringer og tester, bra jobba! Gleder meg til å få oppgradert testutstyret mitt i neste uke og gledelig at mange av forslagene mine har kommet med i systemet…snart også med tilkobling for lydmodul :slight_smile:

Her er en video som viser mitt oppsett i en liten layout:
[youtube]c42LPTRV4AM[/youtube]

Jeg har mulighet til å styre fire tog, men denne layouten var så liten at jeg satte bare opp to tog.
Automasjonen er som følgende:

  • Når passasjertog passerer godsterminalen så skal sporveksler på høyre side vrides inn mot stasjon.
  • Når passasjertog har passert sporveksler blir det rødt signal for andre tog ved godsterminalen.
  • Passasjertoget stopper opp i terminalen og slukker lysene
  • Godstoget stopper opp for rødt lys som går til grønnt etter 7 sekunder.
  • Ytterligere 7 sekunder senere vil tog som passerer den lille stasjonen helt oppe til venstre stoppes.
  • Lyssignalet ut av den store stasjonen blir grønnt og passasjertoget slår på lysene og starter å kjøre.
  • Når passasjertoget har kommet helt ut fra stasjonen får det andre toget grønnt lys og begge kjører rundt.
  • Passasjertoget blir nå sendt helt opp til den lille stasjonen oppe til venstre og stopper der i 5 sekunder før det kjører videre igjen.
  • Andre tog på sporet vil automatisk holde avstand fra hverandre og ikke krasje.

Har også laget en liten sak som gjør at dersom det er ett tog på sporveksleren så vil det toget som er på vei ut av stasjonen få vikeplikt og stoppe til det andre har passert helt.

Sekvensen over repeteres til jeg stopper det.

Dette syns jeg gir mye liv i layouten og ikke like kjedelig som om togene bare snurrer rundt i ring.

Uten tvil!

Hvor har du sattelitter?

Satelittene bruker jo å sveve på himmelen :slight_smile:
I dette tilfellet har jeg dem i taket. De står i en trekant. Hvor en er på midten ca 50 cm utenfor sporet og de andre to er i hver sin ende av bordet og på motsatt side av bordet av den som er i midten. Har drevet å fiklet litt med de senderne nå og uten å vite det eksakt så tror jeg det er en ca 90 graders åpningsvinkel på mottakeren. Så da er det lurt å tilte satellitten omtrent 45 grader ned slik at mottakeren peker ned mot layouten og “ser” mest mulig av sporet.
Kommer noen stillbilder av layouten senere. Mulig satellittene vises der.

Hi,
I am Niels Bo, new to this forum, most people in DK know me as the founder of GamesOnTrack
I am here just to provide facts and answer questions and provide help if necessary.
I was triggered by the positings and videos from Øyvind Steinnes - good job in short time, even the automations seem right :wink:

Currently only 3 comments:

  1. Sorry about the defaults in the delivery. However, we will stick to our environmental profile and deliver without plastics. If any user receive default components we will replace them.
  2. All radio units show up when they are turned on. They might not show up in the driving window but they can all be seen in /tools/debug.
  3. Thanks for reporting the problem with “Stop all”. It is now corrected and it will be available in the forthcoming version which any customer will get access to for free when they update. We appreciate any reporting on issues. It helps making a better product.

I am not able to follow every day, do you need help we have a 24 hour supportline, returning every demand normally in 24 hours: support@gamesontrack.com

Hei og velkommen her :slight_smile:
Det norske og danske skriftspråk er så likt/ens at å skrive på dansk går fint!

Morten

Dette er helt klart det neste som må på plass i heimen! Hva trenger jeg ut over grunnpakka for å styre tre tog og seks penser da tro?

Hej,
det kan jeg nemt sige dig:
Grundpakken GT-Command for LEGO, 1 togsender er med.
2 GT-Xcontrol IR til to ekstra tog
3 GT-Xcontrol servo med 6 servoer, hvis du vil styre med Servo, vil du styre sporskifter med LEGO PF motorer så 1 ekstra GT-Xcontrol IR. Fordelen med Servo er kompakt og få ledninger og LED-lys+ en fint hus (du bygger det selv), fordelen med LEGO PF er færre komponenter, men til gengæld lange ledninger og ingen LED-lys.
mere information: nb@gamesontrack.com
Håber det besvarer dit spørgsmål.
Tak

Og - hvis det også var en del af spørgsmålet - du også vil tegne din sporplan og køre på en skærm og styre med virtuelle signaler skal du have satellitterne med også: GT-position upgrade.

Her kommer noen bilder som viser størrelsen på GamesOnTrack modulene som må monteres inn i togene.


2015-02-24_mob07 by F0NIX, on Flickr
Dette er kun lydmodulen og høyttaleren.


2015-02-24_mob06 by F0NIX, on Flickr
Dette er kun Xcontrol IR modulen. Den sorte kabelen til venstre med en “klump” på enden er den som festes oppå LEGO IR mottakeren (den sorte halvrunde delen på toppen av mottakeren). Den sølvfargede runde saken som henger på to blå kabler er ultralydsenderen som monteres slik at toppen av den peker oppover på toget. Denne må ikke dekkes til på toppen og må ha fri sikt til satellittene som man henger rundt layouten. Den grønne kabelen er rf-antenna, som helt greit kan legges inne i toget da LEGO er av plast. De to grønne skruklemmene på modulen er der hvor man kobler til PF-strømforsyninga. Jeg skal senere legge opp ett bilde av selve kabelen også.


2015-02-24_mob05 by F0NIX, on Flickr
Her vises høyde og bredde på Xcontrol IR modulen med påmontert lydmodul i forhold til LEGO studs. Modulen er litt under 4 stud lang og under 2 stud bred og bygger akkurat 4 plater i høyden. Høyttaleren bygger 2 plater i høyden og er eksakt 5 stud x 2,5stud.
Lydmodulen festes på Xcontrol IR modulen med en liten plugg og du trenger ikke lodde eller skru noe som helst.


2015-02-24_mob02 by F0NIX, on Flickr
Ved den siste Xcontrol IR modulen jeg bestilte fikk jeg med en 3D-printet boks hvor du kan putte inn elektronikken og kablene stikker ut på ene siden.


2015-02-24_mob01 by F0NIX, on Flickr
Dersom du snur denne plastboxen opp ned så passer den perfekt over 2x4 studs og sitter veldig godt der. Som dere ser er den da akkurat 2 brikker høy og 2x4 stud i bredde og lengde. Litt usikker på hva de hullene på toppen der er til. Muligens er det tenkt at antenna kan stikke ut der, men det ser jeg ingen behov for.
Denne boksen er fin å bruke om man har denne modulen inne i ett bygg, men inne i ett tog så tar den faktisk litt plass, og jeg syns det er bedre å ha bare elektronikken hengende løst inni togkonstruksjonen. Da blir det plass til å smyge kabler til/fra IR mottakeren forbi denne modulen. Men det kommer jo helt ann på hvor stor plass man har til rådighet inne i toget. Om man er redd for å ødelegge elektronikken så kan man jo ha den inne i den boxen og så putte litt smeltelim i åpningen hvor kablene kommer ut slik at det hele sitter godt inne i plastboksen uten fare for å ramle ut eller at man kan rive kablene løs fra modulene. Kablene har ellers ingen strekkavlastning og er bare loddet rett på printkortet (forutenom PF-kabelen som skrus fast på de grønne skruklemmene).

Hej F0nix
bare en kort kommentar om den lille printede container og hullet. Hullet er ment så man kan kigge ned og se om dioden blinker.
Og ja, meningen var at alt var på plads i boksen og det virkede, da kunne lidt smelte udgøre strækaflastningen, så undgik vi skrueklemmer. De fylder også.
Tak for gode bilder
Niels Bo

I forbindelse med Byggepladens Klodsfest i Thisted vil det være stortest af Games On Track (måske dække hele hallen).
Vi forventer også at der vil være en workshop omkring Games on Track.
Derudover vil Niels Bo være til stede med en salgsstand, hvor han måske laver nogle gode tilbud.

Skulle der være nogle af Brikkelaugets medlemmer der gerne vil være med til dette, så skriv endeligt til mig.
Nærmere oplysninger kan også fås hos Morty.
Har man brug for overnatning i Thisted, så lejer campingpladsen hytter ud. thisted-camping.dk/

Hilsen Jan Smed