Fra RC til 9V skinner

Under byggemøte på Outland i går ble det diskutert forskjellige løsninger å lage 9V skinner. Her er et forslag som jeg syns fungerer utmerket og ser bra ut. Det er lagt på alarmfolie på en RC skinne (ingen tape eller lim) og sitter som “støpt”…[attachment=1]IMG_0038 (800x600).jpg[/attachment][attachment=0]IMG_0040 (800x600).jpg[/attachment]

Dette såg jo veldig bra ut. Ikke at jeg har noen 9V skinner (eller 9V-tog heller for den saks skyld), men dette såg jo ut som orginalen.

Alarmfolie? Er det slik metallfolie med lim på baksiden?

Kansje være lurt å legge ut hvor man får tak i slik? Eventuelt om det finnes flere varianter, så kan du skrive ned hvilken type du brukte her.

Det er ingen lim på baksiden. Enkleste måten er å lage en “mal” som er like lang som skinna og klippe med en god saks. Deretter feste den ene langsiden i en spesiallaget “skrustikke” (enkel å lage/ eller låne…) og bøye alarmfolien med hendene over en tynn metalskinne (en del av “skrustikka”) som har samme bredde som en skinne. Skru løs alarmfolien og legge den på det ene skinnesporet, lage et lite snitt med saks i hver ende der innsvingen er til overgangen til ny skinne er…klemme alarmfolien godt inntil alle sider av skinnesporet og “vips” sitter den som “støpt”…helt uten lim og tape :smiley:

Jeg har selv blitt vist dette i utenlandet og vet ikke hvor eller om det kan skaffes her i landet. Skal snart bestille via en AFOL venn i utlandet (selvfølgelig etter å ha sjekket prisen), men er det flere i Brikkelauget som er interesert og tenker som meg at man trenger 9v skinner og det koster som allment kjent “sviindyrt” å kjøpe og vil lage selv i alarmfolie, send PM

Ser flott ut.
selv har jeg forsøkt med kobberstrimler med tape bak. Utfordret meg selv til å lage en pens der det som man vet er behov for kontakt via ledninger under pensen. Dette fungerte ok, men ikke uten problemer, mest fordi kontakten mellom ledning og tape ikke fungerte optimalt. Fordelen med denne tapen er selvsagt at den kan legges over lengre strekk, som feks inne i en tunnel. Ulempen er at den ser ut som- ja- kobber… :angry:
Ønsker at du formidler adresse til selger av denne folien.
Bård

Det er et firma i Tjekkia som en god Afol venn der nede som har tatt på seg å bestille til meg hvis jeg trenger det (uten ekstra påslag) og vet ikke hva firmaet heter (tror ikke de har nettbasert salg for vanlige forbrukere)…og får det fraktet uten at det kommer stort påslag av moms og andre staltige pålegg for å si det sånn…

Her er matrialet som brukes til å lage strømførende skinner :slight_smile:[attachment=1]Folie.jpg[/attachment][attachment=0]Folie2.jpg[/attachment]