Fotoutstyr (for LEGO-fotografering)

Dette er jo ikke helt off-topic fra LEGO, men velger likevel å putte det her.
Hvilket utstyr bruker dere for å fotografere LEGO-kreasjonene?
Kom også med tips til utstyr og teknikker for å fotografere.

Selv har jeg følgende utstyr:
Kamera: Canon EOS 50D
Linse: Sigma DC 18-200 (1:3.5-6.3)
Blitz: innebygde + noen ganger en gammel Canon Speedlite 430ez (beregnet for analoge kameraer)
Lys: ingen
Stativ: Benro C-198M8
Stativ hode: Benro B-00
Backdrop/bakgrunn: en stor hvit duk

Ønsker meg noen skikkelige studiolys og en 90mm macrolinse for skikkelige nærbilder av små detaljer. En 50mm (1:1.4) fastobjektiv er også på ønskelista…

Har ingen andre fototips å komme med annet enn bruk stativ å få rikelig med lys (gjerne indirekte lys).

(diskusjon om selve fotograferingen tas opp i denne tråden)

Jeg bruker et Canon Digital IXUS 860 IS kamera. :slight_smile:

Jeg sliter med en gammel Canon EOS 10D - på god vei mot sitt 20.000ende bilde.
Men, så har jeg en 100 mm Canon makro av nyere dato med “tilhørende” ringblits som jeg ikke vet hvordan jeg skulle klart meg uten… :stuck_out_tongue:

Jeg bruker litt av vært av disse:
Kompaktkamera: Canon Digital IXUS 75
Kamerahus: Canon EOS40D (passert 30.000 bilder)
Kamerahus: Canon EOS 500d m/video (snart 10.000 bilder)
Objektiv: Canon EF 85mm 1:1,8
Objektiv: Canon EF 55 - 250mm
Objektiv: Sigma Fisheye HSM 10mm 1:2,8
Objektiv: Sigma 70- 300mm f/4-5.6 DG Macro
Objektiv: Sigma DC 18-200mm 1:3,5-6,3
Blitz: Sigma EF-500 DG Super Canon
Blitz:Sigma EF-530 DG Super Canon
Videokamera: Sony DCR-SR42

Jeg bruker for det meste fiberfilt i bakgrunn, men kan også bruke en green screen
Lyskilder så har jeg ett par sterke vegg/sengelamper jeg kjøpte på ikea for mange år siden.

+1

Skakke kimse av 10D’n, om jeg ikke husker feil har min passert 42 000 eksponeringer…slitesterk sak (bank i bordet)

Mottok mitt Canon EOS 550D i dag, så ser frem til å ta klarere bilder av mine MOCs :smiley:

Foreløpig har jeg EF 18-55 med IS som objektiv.

Ett tips: Bruk stativ og slå av IS.
Har funnet ut med mitt EOS50D kamera med Sigma 18-200 linse at bildene ble bedre når jeg skrudde av IS når jeg brukte stativ. Men uten stativ så hjelper IS…

… For å ikke snakke om at man sparer strøm ved å skru av IS :wink:

Takker for tips!

Til fotografering av Lego og til fotografering ellers bruker jeg mitt Canon EOS 5D markII. Standardlinsen EF 24 - 70mm f/2.8L USM er en stor favoritt, men for Lego bilder er også EF 100mm f/2.8L Macro IS USM å foretrekke.

Jeg vil påstå at den beste oppgraderingen til dere som eier speilreflekskamera er et nytt objektiv. Standardobjektivet EF 18 - 55mm IS som følger med i pakkeløsningene på EOS 1000D, 500D og 550D er et ganske slarkete objektiv, og for bare et par tusenlapper så kan man få et mye bedre zoom objektiv fra f.eks Sigma eller til og med et fastobjektiv fra Canon, f.eks EF 85mm eller EF 50mm.

Det viktigste er, som jeg har sagt før, å bruke nok lys når man fotograferer. Invester derfor gjerne i en ekstra lampe eller blitz. Om du ikke vil bruke mye penger på dette så holder det lenge med en arbeidslampe kjøpt for billige penger på f.eks Clas Ohlson eller Biltema.

just my 2 cents.

Eksakt det samme jeg bruker :slight_smile: Morsomt.

Stiller meg bak disse utsagnene.

I tillegg, dersom du bor i oslo området, kan jeg gjerne ta en tur ut med utstyret mitt dersom det er noe spesielt du vil ha bilde av (større prosjekter). Kan da ta med studio blitzer og bakgrunn om det ønskes. Kan bestikkes med å få innsyn i lego samlingen din :slight_smile:

Bruker lignende utstyr selv jeg også, men er ikke noe særlig glad i blits på lego selv om det også går greit., I tillegg bruker jeg 180 mm macro fra sigma 16-35 2,8 L for fotografering med morsomme effekter, ellers har jeg jo 24-70 og 5D MKII, Driver nå og vurderer å lage en kortfilm av Lego på en ca. 15 min, er på jakt etter noen som ønsker å være med å bidra både med story og bygging/bygninger landskap etc. etc. kunne jo bare laget en scene av en kjent film men dette har mange gjort før, ønsker derfor heller å lage en skikkelig kvalitetsfilm av lego uten bruk av 3D som så ofte blir brukt for dette formålet. Kommer nok allikevel til å bruke 2 D animasjon for å få frem Ansiktsutrykk og tale bevegelser etc. Noen tips og ideer mottas med takk.

Jeg tror ikke han tenkte på den innebygde blitzen i kameraet for den er alt for dårlig. Han snakker sansynligvis om studio blitzer eller en ekstern blitz som du kan styre lysstyrken, ha blending eller difuser, eventuelt justere rettning.

Er det snakk om å lage en stopmotion film? Eller hva mente du med 2D animasjoner? Tegne på bildene??
For å få ansiktsuttrykk med stopmotion så er det jo bare å bytte hode. I dag finnes det jo en helt hav av forskjellige hoder med forskjellig uttrykk i ansiktet. Bevegelser av armer og bein og vridning av hodet gjøres jo også greit med stopmotion. Ikke at jeg har gjort dette så mye selv, men har nå satt meg inn i teknikken og testet det ut litt selv. Men man må tydeligvis ha god tålmodighet og være nøyaktig for at resultatet skal bli bra. Godt lys er også veldig viktig. Så jeg tror nok at jeg kommer til å investere i ett studio-lys snart.