forslag til forumfunksjonalitet

Alt for ofte forviller jeg meg ut på en annen side, ettersom medlemmene her er så flinke til å legge ut spennende og morsomme linker. problemet er at jeg finner meg veldig langt hjemme(brikkelauget.no)fra etterhvert :confused:

Derfor: hva med å endre standardkoden for url, slik at man åpner linker i nytt vindu (egentlig, ny fane i forgrunn)? Mener å huske at dette enten er en svitsj i acp eller bittelitt php-kode. Kan sjekke det nærmere om det er aktuelt :wink:

Godt å høre at det ikke bare er jeg som har tenkt på det. Vil bedre funksjonaliteten mye for min del om linker åpner i nye faner. Bra iniativ :smiley:

Dette har vært diskutert tidligere. I og med at det er veldig enkelt å åpne vanlige lenker i nye vinduer/faner (holde inn en knapp på tastaturet eller i verste fall høyreklikke/langtrykke) men ingen måte å åpne en lenke som er kodet til å åpnes i et nytt vindu i samme vindu, ble det konkludert med at vi ikke ønsker å automatisk åpne i nytt vindu.

Ved å holde CTRL nede når man trykker med venstre musknapp på en lenke åpnes den i en ny fane, eller det jeg selv foretrekker; ved å bruke midterste mustast åpnes lenker i ny fane (trenger ikke tastaturet til dette)

aha, så du mener at slik det er nå, kan man velge (med litt innsats) mens om vi endrer koden vil alt åpnes i nytt vindu, og man kan ikke lenger velge?

Jeg har drevet et internt phpbbforum, og da testet jeg ut ulike måter å gjøre dette på. Et alternativ er nemlig å lage en posting-tagg som er kodet for å åpne i nytt vindu, mens standard formatering av url gir åpning i samme.

evt omvendt, endre standard autoformatering av url til å være åpne i ny fane, og lage en tagg for åpning i samme vindu.

I begge tilfellerl blir det “ekstra arbeidet” på posteren, som må velge en tagg for url aktivt om han skal gjøre noe annet enn å standard.

Selv om jeg forstår argumentasjonen, mener jeg at det gir høyest funksjonalitet med følgende løsning:

a: standard handling for innlimede (non-tagged) url: åpne i ny fane
b: ny tag for url_same på verktøylinja.

Vil ikke det gjøre alle glade? :slight_smile:

Edit: les mer her: <a href="http://www.w3schools.com/html/html_links.asp" target="_blank">Mer om linker</a>

Evt høyreklikk denne

Det stemmer.

Om jeg forstår deg riktig ønsker du at den som lager innlegget skal ha mulighet til å velge om lenken han/hun legger ut skal åpnes i nytt vindu eller ikke (?). Jeg synes ikke det er noen god løsning i det hele tatt, da jeg ikke skjønner hvorfor den som forfatter innlegget skal være i stand til å ta denne avgjørelsen på vegne av alle enkelte brukere. Den eneste som kan ta avgjørelsen på hva som er mest hensiktsmessig er leseren, og den mest hensiktsmessige måten å la dette være opp til leseren på er å ikke spesifisere target-attributten.

Et alternativ kan være å lage en brukerinnstilling på hver enkelt brukerprofil som endrer oppførselen på lenker, men for å være helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så vanskelig/strevsomt å åpne vanlige lenker i nye faner. Det er vel en basisferdighet man trenger å benytte seg av jevnlig for å navigere web generelt på en fornuftig måte?

Jepp, du forstod meg riktig - ut fra en tanke om at poster har en ide om dette er en typisk link som man ønsker å åpne i fane, eller i vindu. F.eks. når man poster tre BL-linker til tre sett på rappen, er det et typisk tilfelle hvor det nok er mer hensiktsmessig å åpne linklista i bakgrunnen/ny fane. imho.

Men jeg ser ingen grunn til å føre en slik tone videre i denne tråden - du/dere har åpenbart bestemt dere. Jeg bare merker meg at dette er vanlig funksjonalitet i de fleste andre forum som standard (som eurobricks)

Hehe, det var ikke meningen å føre noen “tone”, og alle forslag og diskusjoner er velkomne :slight_smile:

Jeg ville bare forklare hvordan jeg husker det fra forrige gang det var oppe, og jeg (personlig) ser bare ikke noen argumenter for å gjøre det slik du foreslår; hvorfor skulle det være en fordel for meg, som vil åpne i samme vindu, at du som lager posten tvinger meg til å åpne i nytt vindu fordi det er det du tror jeg vil? Eller for å snu på det: Hvordan er det en god ting for deg at jeg tvinger deg til å åpne mine lenker i samme vindu fordi jeg synes det er mest hensiktsmessig?