Forslag til etasjebekledning?

Har det siste året kommet frem til at det må mer struktur til i Legobyggingen. Har derfor bygd om bordene til layouten og begynt på nytt. i den nye layouten vil jeg ha en fjellside bak modulhusene der togene kjører inni. Fjellet skal være åpent på baksiden og ha plass til noen 32x32 baseplater i en rekke på toppen. Hvordan konstruere noe slikt på en stabil måte tro? Regner med at det går med noe sinnsykt med klosser, så tenker å begynne på den ene siden av bordet og bygge meg over til den andre siden etterhvert som prosjektet lar seg finansiere. Regner med at det går med minst to LUGBULK-runder pluss store deler av årsbudsjettet i mellom dem…
Noen som har bilder fra noen andre som har gjort lignende ting? Eller elementer til fjellbygging i store kvanta? Er det store paneler, klosser eller slopes som egner seg best tro? Chilis har en god løsning på hvordan dette kan gjøres vet jeg, kanskje jeg skulle hørt med ham hvordan han har løst etasjeutfordringen…
Angrer på at jeg kjøpte så mange togskinner i forrige LUGBULK, for med den nye layouten blir det ikke bruk for flere enn jeg hadde fra før… Ja, ja. Etterpåklokskapen er den eksakte vitenskap.
Gjermund

Du kan høre med cowboygibson. Han hadde ett fjell i 2014 til sin hengebane.
Tror han brukte mye vanlige klosse typer for å bygge fjellet.

Jeg prøvde meg i år med et lite fjell i Drammen. Reisverk var fjell klosser i to lag.
Så pyntet en del med skrå klosser av div størrelser og fasonger.

Hos deg så blir vel pyntet med planter og trær m.m.

Fyll fjellene med Duplo! Det er jo laget av LEGO og er fullt kompatible med “standard” LEGO brikker. For eksempel går en 2x2 brikke over en stud på en Duplo brikke.

Alternativt kan du tenke på hvordan de gjør det i bygningsbransjen, I-bjelker og H-bjelker laget av lag med technic bricks med to plater i mellom som da låses av på dene siden. Da får du lange gode bjelker med lite brikker. Så kan du bruke plater for å kle sidene med og stable så til slutt ett lag med brikker for å lage den siste strukturen.
Blir ikke veldig mobilt dette da, om du ikke lager fjellet i større moduler da…
Men du trenger kanskje det ikke så mobilt om du bare skal ha det inne på ditt eget LEGO rom.

Vet ikke helt om jeg forsto problemet. Men (forhatte) BURPs (m/venner, LURP) egner seg vel til slikt:
alpha.bricklink.com/pages/clone/ … age?P=6082

Jeg tror dette er helt avhengig av om fjellet ditt skal være modulbasert eller ikke.
Selv har jeg bygget fjell etter innfallsmetoden, dvs. startet med en bro som så ballet på seg. Dette innebar snekring av spesialtilpassede bord som kunne stå inne i fjellet, disse måtte naturligvis være så høye at de passet bra med klosse høyde og bredde. Dette er likevel ikke avgjørende fordi mye lar seg ordne med papp/papir (det er tross alt millimeter tilpasning vi snakker om…). I dette fjellet brukte jeg mye LURPs og BURPs som jeg forsøkte så godt jeg kunne å kamuflere med tiles, slopes og bricks.

flickr.com/photos/115097068 … 104554045/

Mitt neste fjell skal planlegges i detalj, da det lett skal kunne transporteres/monteres/tas fra hverandre uten at hodepinen kommer drassende og timene flyr…

Jeg tror at ett litt for mye planlagt og designet fjell i LEGO ikke kommer til å se så naturlig ut. Jeg håper jo selvsagt på å få feil her :slight_smile:
Det fjellet som du har laget baard ser veldig naturlig ut! Og når du sier at du bare har tilpasset det etterhvert så er det jo akkurat slik naturen går sin gang, bokstavelig talt så utvikler fjellene seg helt naturlig, naturlig nok siden det er natur…

Det jeg mener er at det er svært vanskelig å designe noe som er så random som naturen er.

Men man kan jo ta disse fjellpartiene og forsøke å designe inn delelinjer på dem slik at man får mer håndterlige moduler og så la resten bare være noe som utvikler seg av seg selv når man bygger videre på det. Bare ikke la det bli slik som de danske fjellmodulene…

Det kommer stort sett an på hvordan man planlegger.
Hvis man starter med å ta med seg kamera ut på tur, og ta mange bilder av slike fjell som man ønsker å bygge, både nærbilder og større oversiktsbilder, så skal det la seg gjøre å få til fjell som ser naturlige ut.
Spesielt hvis fjellet skal kunne deles opp for transport er planlegging av hvordan skjøtene skal skjules en god ide.

Jeg har funnet svaret! Fjellet til Baard var helt fantastisk, husker jeg var med å hjelpe bittelitt med monteringa sist PKH i Trondheim. Men det fjellet var et monument i seg selv, min kreasjon er bare tenkt som et dekke for å få plass til å sette noe over togbanen (fordi bordplassen er begrenset). Brick4chris har en løsning jeg synes ser veldig bra ut [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f4uaH-UpIVs[/youtube]
Han har imidlertid brukt en konstruksjon inni fjellplatået som ikke er lego - jeg har veldig lyst til å lage fjellet i 100 prosent lego - og ja, modulbasert. Hele layouten bør bli det, tenker jeg (selv om noen moduler blir større enn andre).
Men det er kanskje idioti å bygge en fjellformasjon (riktignok hul, men dog) av bare lego? Dyrt som fy og nokså unødvendig kanskje? Hadde bare vært så moro å kunne si at “alt på bordet er lego”.

Gjermund

Jeg har en skrudd ide om at jeg vil se togene.
Jeg kan ikke se togene inni en fjellformasjon, men jeg kan se tog som kjører under et lokk, spesielt hvis lokket står på søyler. Søyler krever også færre brikker.
Den andre skrudde ideen min er at jeg ikke vil plassere baseplater på LEGO, da vil jeg heller bruke 16x16-plater.

Jeg ønsker også å se togene, derfor skal fjellet være åpent på baksiden med en gjennomsnittet tunnel inni. Gir muligheter til å lage litt moro inni fjellet etterhvert som det blir ferdigstilt og ideene kommer sigende. Severdig fra alle sider er målet! 16x16 plater i stedet for baseplates er jo genialt, så det tipset kjøper jeg glatt! Takk!
Gjermund

Ikke veldig godt dokumentert, men noen bilder her:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=500271

Takk!

Interessant å lese det dere skriver :slight_smile:
Jeg holder også på med fjell :smiley:

Synes det er noe skikkelig herk å bygge landskapsformer, så jeg har kommet på noen vegetasjonstriks.

Hvis du setter slike tett nok vises ikke strukturen under hvis den er bygget i en mørk farge. Den kan bare være et åpent rammeverk med disse klipset på. Det sparer både tid og klosser og ser ut som løvskog.

IMG_2538 by birgburg, on Flickr

Module 6 - Diesel tank by birgburg, on Flickr

Det kan også fungere å lage matter. Stikk pinner gjennom noen av festepunktene så henger det bedre sammen og kan festes bedre til underlaget.

IMG_2539 by birgburg, on Flickr

Birgitte