Forskningsdagene i Tromsø

Vel jeg vet jo at dette ikke er noe direkte linket til Brikkelauget, men det er i aller høyste grad LEGO-relatert! :slight_smile:
Sjekk ut denne YouTube videoen: youtube.com/watch?v=w3p8A-rn2ZA

De er der i morgen og lørdag mellom 11 og 15. Jeg skal iallefall stikke innom å prøve begge delene på lørdag! :smiley:

Morsomt prosjekt. Regner med at kommunikasjonen mellom Wii-brettet og NXTen går via en PC. Du kan jo prøve å finne ut litt mer, og kanskje spørre om det er mulig å få koden. :slight_smile:

Da var både SegWay og LegWay testet ut :smiley:

LegWay var jo morsomst for meg iallefall.

Og den hadde som jeg antok; selvutviklet firmware og programkode. Samt at de brukte HiTechnic sin gyrosensor i toppen.
Enheten hadde ett program innebygget som gjorde at den balanserte selv. Og om man tok foran ultralydsensoren ville den rygge vekk fra hindringene.
Men den kommuniserte samtidig med en datamaskin over Blåtann og mottok kommandoer fra joysticker/wiii plate som var koblet mot den.
De hadde også en som var styrt fra en mobiltelefon med akselerometer (eller hvordan det nå skrives) som i dette tilfellet var en HTC telefon. Der var det også lagt inn en selvutviklet programmsnutt som sendte kommandoene direkte til NXT’en via Blåtann.
Den var veldig følsom og nøyaktig så man kunne med litt trening kjøre i en oppsatt løype veldig greit.

Programmet var nokså “hårete” da det stadig vekk ble heng i programmet og NXT’en måtte resettes helt for å få den igang igjen :slight_smile:

Om LegWay’en falt over (fordi den kom borti en annen eller kjørte på en hindring som gjorde at den falt helt over) så måtte man trykke reset knappen på fjernstyringen mens man holdt den sånn ca rett opp og ned i noen sekunder til programmet var startet på nytt.

cs.uit.no/~johnm/code/robot/balancing/