Forsikring

Hei kjære Lego fans! Jeg er en ivrig samler selv men har nå funnet ut at jeg har ett problem som kanskje noen av dere kan hjelpe meg med? saken er den at jeg har Lego for en del ti tusener (les over hundre) og skulle gjerne hatt dette forsikret men finner ikke noen som vil gjøre dette, Så er det da noen her som vet hvordan dette kan gjøres og evt hva det vil koste? På forhånd takk!

Mvh Legokongen :stuck_out_tongue:

Det må da være mulig å forsikre samlingen som en verdigjenstand-forsikring eller noe lignende?

Jeg har ved en tidligere anledning (like etter at det brant hjemme hos mine foreldre) spurt vår kontaktperson i Gjensidige på det tidspunkt om Lego-samling og forsikring. Svaret var at så lenge vi hadde vanlig innboforsikring som hadde høyde for den ekstra verdien på husets inventar ville den også dekke en spesielt stor samling av Lego - så lenge den var dokumentert godt nok.

Uten å ha sjekka det spesielt opp har jeg alltid tenket at en sett-liste på et eller anna av nettstedene som tilbyr sånt (Brickset, Lugnet el.) eller på en anna måte dokumentere lista på en ekstern PC/server vil være en grei måte å “bevise” at man hadde unormalt mye Lego på et skadetidspunkt. Noen bilder fra et overfyllt Lego-rom er også fine bevis…

Når jeg har vurdert verdien på samlinga vår har jeg som tommelfingerregel regna minst 1 kr/brikke i gjennkjøpsverdi (det hjelper ikke at du har kjøpt ting skitbillig når du står der og skal kjøpe det på nytt!). Med en slik gjennkjøpsverdi vil svært få av Brikkelaugets aktive medlemmer komme særlig langt med en innboforsikrings-sum på 500K. Vi dobla vår fra 1 til 2M da vi begynte å tenkte igjennom hva vi hadde av Lego og andre sære og vanskelig erstattbare (om ikke lettomsettelige) ting, da det kan jo være greit å ha penger til å kjøpe litt møbler også hvis noe skulle skje :unamused:

Selvsagt kan det være lurt å sjekke med forsikringsselskapet sitt, men på meg virka det altså som de spesielle “samlings-forsikringene” ikke er så aktuelle så lenge totalbeløpet dekker du faktisk har av verdier i huset :smiley:

Så vil det neste spørsmålet bli: Hva skal skje med Legoen når du dør?

  • regn med forundra blikk hos advokaten når det skal stå som eget punkt i testamentet :wink:

aj-ml

Hehe ja hva den dagen vi dør? Jeg for min del har testamentert alt til min sønn og evt blir det solgt så skal pengene gå til barne avd eller hjerte avd på ett eller annet sykehus. Har lagt bilder fra samlinga mi på facebook og vg foto album. Pluss at alle bilder ligger på cd som oppbevares i ett annet hus. Men mitt spørsmål var om det finnes noen spesielle sær forsikringer av hobby artikler slik som lego siden det er snakk om store verdier utenom normal innbo…

Som jeg sa:
[size=110]“Svaret var at så lenge vi hadde vanlig innboforsikring som hadde høyde for den ekstra verdien på husets inventar ville den også dekke en spesielt stor samling av Lego - så lenge den var dokumentert godt nok.”[/size]
Altså: Hvis innboforsikringa di er stor nok trenger du ikke egen “hobby-forsikring”.
Selvsagt kan du ringe ditt forsikringsselskap og sjekke, men det var det de svarte meg.

Forøvrig:

Hvis du har livsarvinger (aka. barn) så er ikke testament til dem noe du skriver, det var en strøtanke for oss barnfrie med ønske om at vår Legosamling ikke blir herja med av unger på en SFO eller noe :laughing:

aj-ml

Vel, enkelte forsikringsselskap har faktisk egne “verdigjenstand forsikringer” men de er meget dyre og er mer beregnet på kamera og smykker og slikt.
LEGO samlinga anbefaler de fleste forsikringsselskapene jeg har snakket med å ta med inn under innboforsikringa.

Jeg har forsikring hos IF i dag og der økte jeg innboforsikringa betraktelig slik at den skulle dekke også hele LEGO samlinga.

Men så kommer vi til det med dokumentasjonen. Er det noen som har tatt vare på alle kvitteringene på alle LEGO kjøp opp igjennom tiden?
Forsikringselskapene sier at man skal ta bilder. Men det er jo vanskelig med bilder å bevise antall deler og hvilke deler/sett man har. Mange sett er jo ikke heller mulige å få tak i dag. Men jeg har vært ivrig å registrert LEGO samlingen min på flere steder: Lugnet, BrickSet og Peeron. Samt at jeg har en egen liste for løsdeler som også er kopiert ut på en sikker server.

Bilder av monteringsanvisninger funker for sett, for de som samler på slikt.

Jo går greit med Legoen som jeg har tegninger til men hvordan gjør man det med all den legoen man har utenom… Har vel dobbelt så mye “reserve” deler som sett så vil jo gjerne ha det også dokumentert til forsikring.
Noen tips?

Ta bilder og dokumenter for øvrig så godt du kan.

Noen av dere som har funnet ut om forsikring for slike sære gjenstander? Jeg er selv kort og scrapbooker og har mye sært utstyr som ikke dekkes av verdigjennstanforsikring. Den dekker som det blir nevnt slikt som kamerautstyr, men forsikringsselskapet nektet å godta scrapbookingutstyr som kamerautstyr og vil vel da lite trolig godta så masse “leker”. Jeg tror det er mange som har sære hobbyer rundt omkring som sitter med utstyr som dekkes helt eller delvis av innboforsikring, men så fort man tar noe med seg på treff så er det ikke dekket. Når det gjelder mitt selskaps definisjon av kamerautstyr så omfatter den kun elektrisk utstyr, dvs at linser og slikt da muligens ikke dekkes heller, og i tilfelle vil jo forsikringen være verdiløs for en som har mye ekstra utstyr. Jeg vet ikke hvordan det er med dere som driver med lego når det gjelder samlinger, messer og treff, men regner med at det er like vanlig som for andre hobbyer? Jo flere som melder sin interesse for slike særforsikringer jo mer må jo faktisk forsikringsselskapene vurdere hva forsikringene skal omfatte. Det burde da ikke koste dem så mange kalorier å få en verdigjenstandforsikring til å omfatte hobbyutstyr, da innbefattet samlinger av f.eks Lego. Legoklosser er sikkert minst like dyrt i innkjøp som scrappeutstyr, så interessen burde være veldig tilstede.

Hilsen Stempelberta

Har du sjekket med flere selskaper? Jeg hadde som jeg skrev lengre opp forsikring hos Gjensidige tidligere for mitt kamerautstyr og det funket jo greit. Nå har jeg derimot IF forsikring og når jeg snakket med det forsikringsselskapet sa de at slik dekkes av inboforsikringa. Så da økte jeg den slik at den eventuelt skulle dekke også LEGO-samlingen min, pluss annet jeg har. Det viktigste er vist å dokumentere hva du har og hvilken kjøpsverdi det hadde når du kjøpte det i følge mitt forsikringsselskap iallefall.

Anbefaler å rett å slett ringe litt rundt til forskjellige selskap og høre hvordan det blir i ditt tilfelle.

Innboforsikringa dekker neppe utstillinger og treff, nei. Jeg sjekka litt rundt det da jeg begynte å stille ut på modell- og hobbymesser i 2003. Jeg fikk tilbud om en forsikring som dekka selve messa, men ikke transporten til og fra. Forsikringa ble så dyr at det ikke var aktuelt.

Det burde vel dekkes av reiseforsikringa? Ikke at jeg har sjekket opp dette spesifikt, men sånn generelt gjelder vel reiseforsikring alle gjenstander du har med deg ut av huset…

Kommer helt an på hva slags reiseforsikring du har. Mange forutsetter at du faktisk er på en reise, type borte fra hjemmet ditt i et visst antall døgn.

Tok en titt i reiseforsikringsvilkårene til if (europeiske), og det ser veldig lovende ut helt til man leser dette:
“frimerker, samlinger og eksponert film. Med samlinger menes gjenstander/ting med samlerinteresse/samlerverdi som for eksempel kunstverk, ekte tepper, våpen, mynt-, seddel- og frimerkesamling.”
Hvis if da bestemmer seg for at Lego er en samling, så gjelder ikke forsikringa. Hvis det derimot kan gå inn under “andre enkeltgjenstander”, så dekker de inntil 10.000.
Reiseforsikringa gjelder forøvrig alle reiser, også til og fra jobb/studiested (altså med en gang du er utenfor hjemmet, uansett hvor lenge du skal være borte. Men gjelder ikke på arbeidssted eller studiested). Men man skal passe ganske godt på tingene sine for å få noe igjen ved et tyveri virker det som:
“Du skal holde tilsyn med de forsikrede gjenstander. I dette ligger også en plikt til å påse at alle dine eiendeler tas med når du forlater et sted”.

Det beste er vel å ta kontakt med forsikringsselskapet og høre spesifikt om de tilfellene man lurer på…

For utstillinger og sånn tror jeg at ofte det er arrangøren som har forsikring for alt som ligger på området.