Forsikring o.l.

Har i dag lagt inn kjøp nr 2 fra bricklink der jeg er tilbudt gratis forsikring på pakka.Det jeg lurer på om noen har opplevd at det som er i pakka er skadet ved henting,det er mange på bricklink som FRASKRIVER seg alt ansvar for skade/bortkomende deler VIS ikke pakka er FORSIKRET. Question
Har også bedt om å lege ved invoices i pakka så TOLLEN vet verdien på det jeg har kjøpt.($111.50) Smile

Det er vel mer vanlig at pakken forsvinner i postgangen.
Forsikring er greit, men man må vurdere prisen opp mot sannsynligheten for at noe går galt.
Surt at staten stikker av med 250 penger for pakka?

Det finnes regler for postgang etc.
Den sier at varen er avsenders eiendom og ansvar frem til mottaker har kvittert for mottatt vare.
Så å fra skrive seg ansvaret er ikke mulig, de kan godt si/skrive at de gjør det men dette vil aldri holde jurdisk.
Kommer pakken bort vil heller ikke posten sette i gang en leteaksjon fra mottakers sted, det er det avsender som må iverksette og kreve kompasjon, og hans ansvar å kjøre den saken. En eventuel kompensasjon fra posten vil bli utbetalt til avsender. DVS at avsender skal betale deg tilbake ditt eventuelle forskudd allerede når posten sier at pakken er borte, for så å kjøre sin egen sak mot posten.

torerik wrote:
Det er vel mer vanlig at pakken forsvinner i postgangen. Forsikring er greit, men man må vurdere prisen opp mot sannsynligheten for at noe går galt. Surt at staten stikker av med 250 penger for pakka?
Ja det er veldig surt at vi skal betale 250 kr for MVA/POSTGEBYR,da er det SNART på tide å heve TOLLFRI grense på kr 200 til minst 1000 kr. Tollfri grense har jo vert kr 200 så lenge jeg kan huske. Evil or Very Mad (de $111.50 er varens verdi FØR frakt o.l. legges til)._________________Hilsen Lars Tore
TOG FREAK wrote:
(de $111.50 er varens verdi FØR frakt o.l. legges til).
Da blir det enda mer i mva, gitt.
torerik wrote:
TOG FREAK wrote:
(de $111.50 er varens verdi FØR frakt o.l. legges til).
Da blir det enda mer i mva, gitt.
Tror ikke at en skal betale mva på frakt o.l.,har selv opplevd å kjøpe modeltog+data og kun betalt mva på varens verdi.Dette gjelder hvis vare verdien er under 1000 kr og bruker forenkla tollbehandling på POSTEN.

Jo, om varen er mva-pliktig (over 200) skal man også betale mva på frakt.

Order nr 2 er sendt fra brickscope i kveld til meg og tar ca 2 uker før den kommer til oslo.Når jeg henter pakken får jeg se om det BETALES MVA på frakten,total verdi ink frakt ble : $141,70.

Det skal betales MVA på frakt også, når verdien på selve varen overstiger 200kr.
Fra toll.no:
Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader. Kjøper du for eksempel en CD til 210 kroner og det koster 40 kroner i porto må du betale 63 kroner i merverdiavgift. Det er ikke toll på CDer.

Bare å vente og se. Fortollerne er ikke alltid så nøyaktige. Jeg har opplevd at de har glemt både mva på frakt og sitt eget fortollingsgebyr.

har opplevd litt av hvert med tollvesenet. så mitt råd er å få avsender til å merke pakken med lego og hva legoen kostet. om man må betale er det raskere enn å sitte i flere uker og vente fordi posten har åpnet pakken og det ikke er noe som viser verdien på dette inni._________________Frykt ikke mørket. Frykt det som jakter i mørket!

jeg kan opplyse om at BRICKSCOPE har merket pakken med : "plastiic toy parts"eller"used lego toys"med vedien skrevet på pakken.
Så det blir moro å vite hva jeg skal betale i mva !. Smile

Jeg har hentet pakken fra BRICKSCOPE på posten i dag og KUN betalt mva på VARE verdien,har kjøpt lego techinic for $116.84.Har fått -5% rabatt på kjøpet som gir en vare verdi på $111.50.Brickscope har merket pakken med vare verdi $116.84,og det er det toll.no bruker til å regne ut vare verdi.Har betalt 158 kr i toll+99 kr tollgebyr. Cool

Regelverket sier uansett at du egentlig skal betale mva på frakt.

Det er nok fordi selgeren ikke skrev portoverdien på tolldeklarasjonen. Hadde det vært med (eller om de hadde sett hele fakturaen der porto er spesifisert) så ville du nok ikke sluppet unna. Men det er alltid bra når man gjør det, så gratulerer! Smile

torerik wrote:
Regelverket sier uansett at du egentlig skal betale mva på frakt.
Da må selger sette vare verdi INK frakt utenpå pakken,vet ikke om dette har noe med forenkla tollbehandlig på posten. Question

Som Matija har påpekt er det nok derfor han slapp unna, ja Smile