Forsikring av lego

Jeg lurer på å forsikre legoen min, men litt usikker hvordan jeg skal gå frem, lurer derfor på om noen andre som har forsikret legoen har noen tips? Kunne selvfølgelig ringt forsikringsselskapet, men spør her først om tips :smiley:

Litt avhengig av selskap/forening men Legoen er en del av ditt innbo og trenger da ingen egen/ytterlig forsikringsdekning. En samling ja, men ikke som man normalt tar med seg ut av huset/leiligheten, i allefall ikke alt av samlingen. En klokke man har på armen og tar med seg ut av huset som har verdi på feks. 30.000 kr er grei å ha verdigjenstandsforsikring på, men Lego faller ikke under dette behovet.

Så det du må passe på er at den totale summen du har forsikret innboet ditt for, typisk 500.000 - 2.000.000 kr er dekkende for ALT av ditt innbo -Klær, møbler, verdisaker, utstyr, og Lego. Å ha en liste å vise til, feks. på Brickset er å anbefale. Spesielt med tanke på verdistigning og at man ikke kan kjøpe igjen sett til veiledende pris. Og ta bilder!

Jeg har hele LEGO samlingen utenfor huset i en egen leilighet som brukes bare til LEGO. Derfor har jeg også en egen innboforsikring som dekker tyveri/brann på LEGOen. Det koster nesten ingenting, og bilder er enkel dokumentasjon på hva jeg har. Jeg anslo bare verdien på samlingen (hvor mye er løsLEGO verdt liksom?) og forsikringselskapet var helt fornøyd med den ordningen. Det betyr at noe av det jeg har forsikret er målt i kilo og gitt en verdi, og noe er regnet gjennomsnittlige, europeiske Bricklinkpriser for (settene). Ble vnvittig mye større verdi enn jeg forestilte meg før jeg begynte…

Gjermund

Takk for innspill :smiley: Sitter på mange sett som er uåpnet + en god del minifigurer og nummererte sett fra comic con og liknende, så får ta bilder som dokumentasjon og heve innboforsikringen :smiley:

Det er forskjell på innboforsikringer, det er en del innboforsikringer som ikke dekker samlinger over en viss verdi.
Selv om du ikke tar med samlingen uit av huset.

Sjekk forsikringsvilkårene.

Det eneste forsikringsselskapet egentlig bryr seg om er gjenkjøpsverdien.
Så BrickLink-pris pluss porto og mva. er det de ønsker å vite.

Ok, med tanke på det er gjenkjøpsverdien stor så må se på det. Noen få av settene er jo ikke å finne på ebay eller bricklink for øyeblikket, som f.eks spiderman fra sdcc 2013. Orker ikke finregne på “normale” sett og løsklosser, men UCS-sett og modulhus i seg selv inkl moms og frakt blir jo raskt en anseelig sum :mrgreen: