Flytoget for Spor 1

Har lenge bygget på Flytoget for Spor 1. Har valgt et vanskelig konsept, der klossene er “snudd” (Se bilde lenger ned)

Flytoget har ikke krenging, men jeg har bygget inn krenging i disse vognene. Det har gitt store utfordringer i forhold til plass og robusthet. Har måttet bruke litt lim på et par kritiske steder i boggiene.

Vognene har diodelys fra Clas Ohlson inne i kupeene og i endene. De er ca 3volt, og jeg kobler dem i serie slik at det passer å forsyne dem med et 9 volt “røykvarslerbatteri”.

Det er fungerende skyvedører, som på to av vognene er fjernstyrte. Midvognen har bryter til dørene, se video

youtube.com/watch?v=rYXsFcXsrjA

Dersom du på Youtube søker etter Ljotebu, vil du se flere videoer av mine prosjekter.

Det er enda en del arbeid igjen før Flytoget kan lene seg inn i svingene med krengemekanismen sin. Skal blant annet konstruere et lodd i hver vogn, som skal styre strømmen til krengemekanismen. Når toget kommer til en sving, slår loddet ut, og slår på strømmen. På rettstrekningen faller loddet tilbake, og slår på strømmen motsatt rettet, helt til tog og lodd står i samme vinkel, da er strømmen koblet fra.

Du ser krengemekanismen arbeide i denne videoen

youtube.com/watch?v=XqpV3nOE-eI

Det er en del seter inni toget, og har plassert ut noen figurer av typen “4 Juniors”.

Hadde vært veldig morsomt om noen andre bygget noe til denne skalaen…Hus? Tog? Biler?

Bruker skalaen gitt av skinnene fra Märklin, 1:32.

se lenke

brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=502698

[attachment=2]13606_10151338548165747_2094669021_n.jpg[/attachment]

[attachment=1]405020_10150808997940747_1744619245_n.jpg[/attachment]

[attachment=0]522239_10150808997390747_1520934655_n.jpg[/attachment]

imponerende arbeid, nå får jeg bare enda mer lyst til å skaffe meg noen tog…

Enig. Imponerende greier og ikke minst digert. Hadde vært strålende å se disse “i levende live”!

Takk for det! Har jobbet mye med disse… :slight_smile:

Får se om jeg får dem med på en utstilling etterhvert. Må bare få laget noen transportesker…

Utrolig bra laget :open_mouth: Imponert!!!

Men hvilke motorer bruker du? Vanlige power-funktions-motorer eller NXT?

Til flytoget bruker jeg gamle 9 volt motorer, de som ikke er giret ned, som er fire klosser brede og fem klosser lange, med strømkoblingen på undersiden.

Disse er veldig billige på Bricklink…

I boggiene på flytoget ligger de opp ned, for å unngå at ledningen kommer ned i svillene. Det ligger to motorer i hver boggi, så det blir en motor per aksel. Det var en stor utfordring å få nok motorkraft inn i dette toget som ble såpass stort og tungt.

Til hjul har jeg brukt lokomotivhjul fra lego. Flensen måtte dessverre dreies litt ned, for å passe til Spor 1.

El 14 som jeg har laget, har den største hjultypen fra Big Ben Bricks (Husker ikke nettadressen nøyaktig) Disse kan brukes direkte på Spor 1, og det gjelder også alle de andre typene derfra, synes jeg å huske.

På El 14 bruker jeg gamle 9 volt motorer, av den typen som er giret ned, og er 4x4 klosser sett ovenfra, med strømtilførsel på toppen.