FLL 2007

Noen her som skal være tilskuer, dommer, deltager eller støttespiller under årets FLL?
Selv har jeg akkurat blitt spurt om å være dommer og svart ja, selv om jeg egentlig ikke vet hva jeg begir meg ut på Smile
Har fått dommerdokumentene og skal på ett lite dommerkurs.
Antar FLL holdes på samme dag over hele landet?
Her i Tromsø iallefall, arrangeres FLL 10.november.
Har vært tilskuer i 2004 og 2005 og synes det såg litt morsomt ut. Noen kompiser av meg var dommere da.
Lurer på om jeg kommer til å bli litt innhabil når det gjelder ett av lagene som skal låne “Ishavskatedralen” av meg… Får vel bare være kjapp å levere den og ikke spørre så mye om oppgaven deres?

Dommer her også, det blir nok på samme tid i hele landet vil jeg tro (pleide å være sånn før i hvert fall).
Ellers er det “bare” å huske godt de oppgavene og når poeng trekkes… og ha det gøy Smile
Om du evt. faktisk føler deg inhabil kan du kanskje la vare å dømme der det laget er (det er alltid to lag samtidig, en dommer ved hvert bord/lag).

Alle, husk å møte opp i morgen, åpningsseremonien begynner kl.10 (i hvert fall i Oslo, Forskningsparken)

Puh! Var en lang dag i dag.
Man sabla morro!!
Neste år må dere møte opp som tilskuere alle sammen!
Det går FLL konkurranser omtrent over hele landet.
I Tromsø i år var det 16 påmeldte lag. Noen trekte seg av forskjellige årsaker, så da var det 13 lag som stilte til start.
De to tidligere årene vant vinnerlaget med god margin, i år var det mer jevnt og til neste år blir det enda mer kamp. Var samme lag som vant i år som i fjor her i Tromsø iallefall.
Personlig så må jeg si at det er imponerende å se hvor bra lagene har bygget roboten, programmert og planlagt gjennomføringen.
Må jo også nevne at vinnerlaget i Tromsø kom på 6.plass internasjonalt og hadde 398 poeng av 400 mulige i en av omgangene!
Jeg hadde aldri trodd at det var noen som satset på å ta full pott i år så vanskelig som oppgavene var. Ser også at det var noen i Norge som faktisk hadde klart 400 poeng i en runde. Imponerende. Nå fikk jeg ny giv til å prøve på å lage en slik robot selv Smile
Jah, og så fikk jeg masse skryt for Ishavskatedralen som ett av lagene hadde med i teorioppgaven sin og hadde ustilt på standen sin.

Wow, imponerende… hvor mista de de to (dvs. 10 RCX-) poengene, forresten?
Her ble max. 325, men det er likevel imponerende når man ser hvor vanskelig det var i år. Også mange fantastiske løsninger, gitt!
Gratulerer til alle lag, og takk for en hyggelig dag!

De mistet vist 2 poeng fordi de missa litt på plasseringen på kraftledningen som ikke forbant mange nok områder… sier en av meddommerne her som er ei venninne av meg. Hun var banedommer på nabobanen da det skjedde i første omgang. Etter det ble laget så nervøse at de ikke klarte så veldig mange poeng pr runde. De kom til finalen og vant, men de mistet VELDIG mange poeng i den siste runden i finalen pga nervøsitet og hastverk. De var det eneste laget som gjorde forsøk på full pott. Laget som kom på andreplass hadde ikke planlagt å ta full pott, så det var enkelte omganger de ble ferdige med alle planlagte oppgaver FØR tiden og stod der å tvinnet tommeltotter istede for å forsøke seg på de gjenstående oppgavene…