Fjernstyrt 8448 "Supercar"

Jeg nevnte dette veldig kort i tråden om LEGO World, men nå er da en tidlig versjon ferdig.
Som jeg sa så jobbet jeg med en fjernstyrt 8448. Det prsjektet startet jeg når jeg oppdaget at den nye (lille) motoren passer som hånd i hanske i motorrommet til bilen - to ekstra pinner, fjern tannhjulet og sett motoren på plass.
Jeg gjorde deretter en kjapp vurdering av hvor mye plass det er foran i bilen, og kom til den konklusjon at den samme motoren kunne flyttes framover, og kobles opp mot tannstangen direkte og dermed gi bilen servostyring. Ettersom dette nye motorsystemet har en I/R-modul som tilbehør, anskaffet jeg dermed dette (via 1 stk. 4958)i dag, og gikk til arbeid.
Med minimal modiifikasjon så passer også XL-motoren i motorrommet, men på bekostning av stempelmotoren, som må se seg flyttet til bakenden av bilen. Den lille motoren ble som nevnt ovenfor, koblet til styringen. Det endte opp med å se slik ut.
Og jo da, med I/R-modulen, så kjører bilen faktiskt. Dog ikke uten problemer - XL Motoren er råsterk, så sterk faktiskt at den får tannhjulene til å hoppe når jeg prøver å starte bilen i høyere gir, dvs alt annet enn 1. og revers. Men ettersom dette er en tidlig versjon, så er det greit. Tenkte nemlig at fram til LEGO World tenker bytte ut manuell-kassa i bilen med en tre-trinns automat, som kanskje skulle løse de hakkende problemene? Topphastigheten blir nok også litt begrenset, men et nødvendig offer i søken etter å få bilen til å fungere temmelig fint.
Så, hva synes dere?

Ser meget bra ut Smile Også likte jeg den siste kattedetaljen!
Hvis du lager automatkasse må du da bare passe på å ikke bomme når du bytter gir… or else Wink

Eg har gjort det samme med fleire biler ,men oppdaga fort at styringa vart for kjapp.
Du bør “dreve” ned styings motoren får å få ein meir nøyaktig styring og kanskje sette inn eit clutch tannhjul.

Jeg tenkte faktiskt å sette inn en arm, som skulle fungere som brems/selvoppretter.
Prinsippet var enkelt nok at det satt en arm på drevakselen, som var tilkoblet gummistrikker på begge sider. Det skulle bremse ned hastigheten på styringa pluss at den ville bli lettere å rette opp.
Men det var da - jeg har ikke jobbet mer på bilen siden møtet, og har fått andre idéer som jeg tror ville fungert bedre, men ikke på denne bilen - én av idéen er å ha motorene rett inn i opphenget på bilen, slik at de driver (bak)hjulene direkte. Jeg behøver vel ikke si at jeg har mer lyst til å bygge en ny en fra bunn av enn å jobbe videre med denne.

Ettersom du ville bygge en nytt fra bunnen av, hva ville du gitt for en slik som mangler litt deler?? brukt altså!

Vil nok helst bygge hele greia fra starten av, se. Wink Nei, faktiskt så har det seg slik at jeg skraper sammen til en bil (dvs. en “årntli” bil) og alle pengeressurser er akkurat nå fokusert på å nå det målet. Så akkurat nå er det uaktuelt.
En oppdatering på min 8448 forresten, nå har XL motoren spist opp drevet på 4. og 5. gir, så nå er de girene like nyttige for framdrift som nøytralen. Jess, jeg kjører med den ennå, bare ikke veldig mye, av naturlige årsaker (40-ish Ncm er tydeligvis godt mye mer enn hva girkassa har nytte av Twisted Evil Sad )

Sliter selv med å få XL-motoren til å la være knekke tannhjul med giring. Differensialen virker veldig vanskelig å få til å fungere også. Har nylig bestilt såkalte timing-tannhjul. Noen som har erfaringer med disse?